loadingNHL-stjärnan Mika Zibanejad, som spelar för New York Rangers, är hamburgerkedjan Brödernas ansikte utåt.Foto: Julia Nikhinson AP/TT
NHL-stjärnan Mika Zibanejad, som spelar för New York Rangers, är hamburgerkedjan Brödernas ansikte utåt.Foto: Julia Nikhinson AP/TT
Sport

Marknadskrafter köper sig egna idrottsklubbar

Göran Jacobson

Det är väl lika bra att fortsätta i samma spår som vi gjorde förra veckan. Då kikade vi lite närmare på hur marknadskrafter på det internationella planet köper sig egna idrottsklubbar och stora internationella mästerskap för att på så sätt tvätta sin egen image genom så kallad sportswashing. Det här verkar vara en trend som nu har letat sig hela vägen till vårt eget kära Sverige också. Men låt oss börja med en liten resumé av förra veckans krönika här på Epoch Sport.

Förra veckan handlade det till stor del om hur Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman styr landets investeringsfond PIF genom vilken han numera äger bland annat den engelska Premier League-klubben Newcastle United FC, den egna golftouren LIV Golf och den saudiska fotbollsklubben Al-Nassr som nyligen värvade storstjärnan Cristiano Ronaldo. Prinsen vill även köpa racingtävlingen Formel 1, dock utan att hittills ha lyckats.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNHL-stjärnan Mika Zibanejad, som spelar för New York Rangers, är hamburgerkedjan Brödernas ansikte utåt.Foto: Julia Nikhinson AP/TT
NHL-stjärnan Mika Zibanejad, som spelar för New York Rangers, är hamburgerkedjan Brödernas ansikte utåt.Foto: Julia Nikhinson AP/TT
Sport

Marknadskrafter köper sig egna idrottsklubbar

Göran Jacobson

Det är väl lika bra att fortsätta i samma spår som vi gjorde förra veckan. Då kikade vi lite närmare på hur marknadskrafter på det internationella planet köper sig egna idrottsklubbar och stora internationella mästerskap för att på så sätt tvätta sin egen image genom så kallad sportswashing. Det här verkar vara en trend som nu har letat sig hela vägen till vårt eget kära Sverige också. Men låt oss börja med en liten resumé av förra veckans krönika här på Epoch Sport.

Förra veckan handlade det till stor del om hur Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman styr landets investeringsfond PIF genom vilken han numera äger bland annat den engelska Premier League-klubben Newcastle United FC, den egna golftouren LIV Golf och den saudiska fotbollsklubben Al-Nassr som nyligen värvade storstjärnan Cristiano Ronaldo. Prinsen vill även köpa racingtävlingen Formel 1, dock utan att hittills ha lyckats.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024