Ericsson avsätter tolv miljarder kronor för väntade böter och andra kostnader i en mututredning i USA, enligt ett pressmeddelande. Utgiften kommer att bli ett rejält sänke för resultatet detta kvartal.
Det är sedan tidigare känt att telekomjätten förhandlar med justitiedepartementet (DOJ) och finansinspektionen (SEC) om en uppgörelse kring brott mot USA:s korruptionslagar, brott som dock ägt rum i andra länder. Men det är först nu som de tänkbara summorna klarnar.
Vd Börje Ekholm kallar fallet ett "historiskt problemområde".
"Vi måste acceptera att bolaget har misslyckats tidigare och jag kan försäkra att vi arbetar hårt varje dag för att bygga ett starkare Ericsson, där etik och regelefterlevnad utgör hörnstenar i hur vi bedriver vår verksamhet", kommenterar han i pressmeddelandet.
Kina och Saudiarabien
Det var SEC (Securities and Exchange Commission) som inledde utredningen 2013, med anledning av misstänkta brott mot USA:s lag om utländsk korruption, Foreign Corrupt Practices Act (FCPA).
Brotten ska ha ägt rum i samband med telekomföretagets affärer i Kina, Djibouti, Indonesien, Kuwait, Saudiarabien och Vietnam. Ericsson anklagas för att där bland annat ha betalat mutor i affärssammanhang.
– Nu kan vi se att vi troligen kommer att få påföljder, sade Börje Ekholm förra året.
Svidande uppgörelser
Och nu specificerar företaget att man befarar böter på 1 miljard dollar (10 miljarder kronor). Med kringkostnader inräknat bedömer Ericsson alltså att det är lika bra att avsätta 12 miljarder kronor.
Som jämförelse kan nämnas att telekombolaget detta kvartal förra året gjorde en rörelsevinst på 3,2 miljarder kronor.
Ericssons pressavdelning har under natten inte velat säga något mer, utan hänvisar till en telefonkonferens som Ekholm och andra från Ericssons ledning ska hålla klockan 9 svensk tid.
USA:s finansinspektion SEC brukar kunna pressa företag till svidande uppgörelser. Häromåret gick Telia med på att betala mångmiljardbelopp efter mygelaffärer i Uzbekistan. SEC har även en ledande roll i "dieselgate", den gigantiska och fortfarande pågående härva där Volkswagen och andra biljättar avslöjats med mångårigt avgasfusk.
(Henrik Samuelsson/TT)