loadingI hela Sverige och inte minst i Norrbotten och Västerbotten krävs upprustning av befintlig järnväg och en betydligt bättre vägstandard. Foto: Bilbo Lantto
I hela Sverige och inte minst i Norrbotten och Västerbotten krävs upprustning av befintlig järnväg och en betydligt bättre vägstandard. Foto: Bilbo Lantto
Krönika

Lotta Gröning: Hurra, höghastighetsbanan är avbokad!

Lotta Gröning

Planerna på en höghastighetsbana mellan tre storstäder har nu stoppats. Planerna på höghastighetståg har följts av hopp och förtvivlan. Hopp från mindre städer som kanske skulle få ett tågstopp. Förtvivlan från övriga delar av landet som Trafikverket och regeringen glömt. I grunden handlade planerna om regionförstoring och urbanisering. Dags att fokusera på annat, menar Lotta Gröning.


Regeringen Kristersson tror inte på höghastighetståg. Dagarna före julafton kom ett pressmeddelande från regeringen där höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås stoppades, och i stället ska den nuvarande banan mellan städerna rustas upp. Beslutet är ingen nyhet, i valrörelsen framförde samtliga samarbetspartier i oppositionen stark kritik mot den kostnadskrävande höghastighetsbanan som skulle binda samman de tre storstäderna. Det löftet hade säkerligen en betydelse för att Sverige fick en ny regering.

Tanken på en höghastighetsbana är en del av den klimatpolitik som Miljöpartiet arbetade fram med stöd av Socialdemokraterna och Centern. Den följer ett mönster, den är storstadsbaserad, den tummar på naturvärden som skog, jordbruksmark och biologisk mångfald och blundar för djurlivet. Precis samma mönster som den enorma vindkraftsexploateringen medför. Den kräver omställning av levnadsvillkor som kommer tillsammans med stora statsbidrag till utbyggd kollektivtrafik och bidrag till elbilar och elcyklar. En politik som gynnar storstäderna mest. Kostnaderna för en höghastighetsbana har beräknats till drygt 300 miljarder. Förre infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) var beredd att sätta spaden i jorden och starta bygget.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI hela Sverige och inte minst i Norrbotten och Västerbotten krävs upprustning av befintlig järnväg och en betydligt bättre vägstandard. Foto: Bilbo Lantto
I hela Sverige och inte minst i Norrbotten och Västerbotten krävs upprustning av befintlig järnväg och en betydligt bättre vägstandard. Foto: Bilbo Lantto
Krönika

Lotta Gröning: Hurra, höghastighetsbanan är avbokad!

Lotta Gröning

Planerna på en höghastighetsbana mellan tre storstäder har nu stoppats. Planerna på höghastighetståg har följts av hopp och förtvivlan. Hopp från mindre städer som kanske skulle få ett tågstopp. Förtvivlan från övriga delar av landet som Trafikverket och regeringen glömt. I grunden handlade planerna om regionförstoring och urbanisering. Dags att fokusera på annat, menar Lotta Gröning.


Regeringen Kristersson tror inte på höghastighetståg. Dagarna före julafton kom ett pressmeddelande från regeringen där höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås stoppades, och i stället ska den nuvarande banan mellan städerna rustas upp. Beslutet är ingen nyhet, i valrörelsen framförde samtliga samarbetspartier i oppositionen stark kritik mot den kostnadskrävande höghastighetsbanan som skulle binda samman de tre storstäderna. Det löftet hade säkerligen en betydelse för att Sverige fick en ny regering.

Tanken på en höghastighetsbana är en del av den klimatpolitik som Miljöpartiet arbetade fram med stöd av Socialdemokraterna och Centern. Den följer ett mönster, den är storstadsbaserad, den tummar på naturvärden som skog, jordbruksmark och biologisk mångfald och blundar för djurlivet. Precis samma mönster som den enorma vindkraftsexploateringen medför. Den kräver omställning av levnadsvillkor som kommer tillsammans med stora statsbidrag till utbyggd kollektivtrafik och bidrag till elbilar och elcyklar. En politik som gynnar storstäderna mest. Kostnaderna för en höghastighetsbana har beräknats till drygt 300 miljarder. Förre infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) var beredd att sätta spaden i jorden och starta bygget.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024