loadingEtt containerfartyg anländer i New York. Bild i juni. Foto: Seth Wenig/AP/TT
Ett containerfartyg anländer i New York. Bild i juni. Foto: Seth Wenig/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Larmet: Tusentals containrar i sjön

TT

Containrar lastade på överfyllda fraktskepp trillar ner i världshaven som aldrig förr. Bara under tre månader i vintras tros över 3 000 containrar ha hamnat i Stilla havet.

Coronapandemin har lett till att färre fraktskepp trafikerar världen, utan att frakten minskat i samma utsträckning. Skeppen är därmed fyllda till brädden och lite till, vilket lett till att tusentals containrar aldrig kommer fram, rapporterar danska Ingeniøren.

De minst 3 500 containrar som försvann i Stilla havet under tre månader i vintras tros bara var toppen av ett isberg. Ingen vet nämligen hur många containrar som försvinner på vägen mot sitt mål, eftersom det inte finns någon plikt att registrera alla tapp.

Branschorganisationen World Shipping Council uppskattar att det sedan 2008 handlat om knappt 1 400 om året, men de uppger också att antalet anmälningar ökat lavinartat sedan årsskiftet.

Pressad bransch

Det var även då efterfrågan steg kraftigt, bara för USA handlar det om en ökning på 30 procent av import via containerfartyg mot ett år tidigare.

– Hela näringskedjan och alla som arbetar med frakten är pressad av den stora efterfrågan som uppstått och efterdyningarna av coronaviruset. Allt som kan segla är i vattnen nu, säger Alan Murphy vid analysfirman Sea-Intelligence.

Det är inte bara arbetsbelastningen som beskylls för de tappade containrarna, riktlinjerna för hur jättefartygen ska lastas har inte följt med utvecklingen och när det nu ofta staplas upp till nio containrar på varandra riskerar lasten bli ostadig om arbetet inte görs på rätt sätt.

200 miljoner containrar

Totalt skeppas omkring 200 miljoner containrar över världens hav varje år, så ett svinn på några tusen skakar inte branschen, men stora stålkonstruktioner som faller överbord kan skada såväl människor som natur.

– Containrar som slits loss utgör en allvarlig fara för besättningarna och i havet är de en fara för fartygen. och när vi pratar om tusentals tappade containrar talar vi också om ett miljöproblem som vi måste ta på allvar, säger Øssur Hilduberg, utredare på danska maritima haverikommissionen, till Ingeniøren.

Som exempel på hur illa det kan gå pekar han på containerfartyget MSC Zoe, som 2019 tappade 345 containrar i Nordsjön. Innehållet spolades i land i Vadehavet, den del av Nordsjön som sträcker sig från Danmark till Nederländerna och är uppsatt på Unescos världsarvslista.

(Martin Yngve/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt containerfartyg anländer i New York. Bild i juni. Foto: Seth Wenig/AP/TT
Ett containerfartyg anländer i New York. Bild i juni. Foto: Seth Wenig/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Larmet: Tusentals containrar i sjön

TT

Containrar lastade på överfyllda fraktskepp trillar ner i världshaven som aldrig förr. Bara under tre månader i vintras tros över 3 000 containrar ha hamnat i Stilla havet.

Coronapandemin har lett till att färre fraktskepp trafikerar världen, utan att frakten minskat i samma utsträckning. Skeppen är därmed fyllda till brädden och lite till, vilket lett till att tusentals containrar aldrig kommer fram, rapporterar danska Ingeniøren.

De minst 3 500 containrar som försvann i Stilla havet under tre månader i vintras tros bara var toppen av ett isberg. Ingen vet nämligen hur många containrar som försvinner på vägen mot sitt mål, eftersom det inte finns någon plikt att registrera alla tapp.

Branschorganisationen World Shipping Council uppskattar att det sedan 2008 handlat om knappt 1 400 om året, men de uppger också att antalet anmälningar ökat lavinartat sedan årsskiftet.

Pressad bransch

Det var även då efterfrågan steg kraftigt, bara för USA handlar det om en ökning på 30 procent av import via containerfartyg mot ett år tidigare.

– Hela näringskedjan och alla som arbetar med frakten är pressad av den stora efterfrågan som uppstått och efterdyningarna av coronaviruset. Allt som kan segla är i vattnen nu, säger Alan Murphy vid analysfirman Sea-Intelligence.

Det är inte bara arbetsbelastningen som beskylls för de tappade containrarna, riktlinjerna för hur jättefartygen ska lastas har inte följt med utvecklingen och när det nu ofta staplas upp till nio containrar på varandra riskerar lasten bli ostadig om arbetet inte görs på rätt sätt.

200 miljoner containrar

Totalt skeppas omkring 200 miljoner containrar över världens hav varje år, så ett svinn på några tusen skakar inte branschen, men stora stålkonstruktioner som faller överbord kan skada såväl människor som natur.

– Containrar som slits loss utgör en allvarlig fara för besättningarna och i havet är de en fara för fartygen. och när vi pratar om tusentals tappade containrar talar vi också om ett miljöproblem som vi måste ta på allvar, säger Øssur Hilduberg, utredare på danska maritima haverikommissionen, till Ingeniøren.

Som exempel på hur illa det kan gå pekar han på containerfartyget MSC Zoe, som 2019 tappade 345 containrar i Nordsjön. Innehållet spolades i land i Vadehavet, den del av Nordsjön som sträcker sig från Danmark till Nederländerna och är uppsatt på Unescos världsarvslista.

(Martin Yngve/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024