loading
Inrikes

Lärare undviker laddade frågor

Camilla Johansson

Att lära sig diskutera kontroversiella ämnen är en del av skolgången och i utvecklingen för att förstå och kunna delta i det demokratiska samhället. Skolinspektionen har upptäckt brister i vissa skolor.

Att studera ska inte bara vara ett passivt inhämtande av kunskap i olika ämnen, inte ens när man går i grundskolan. Det anser Skolinspektionen som i sin granskning av ett antal skolor runt om i landet har funnit att lärare ofta undviker diskussionsämnen som kan upplevas som kontroversiella.

Hit hör ämnen som bland annat miljöfrågor, sexuell läggning och rasism. Skolinspektionen tycker det är viktigt att ta upp dessa och andra ämnen som kan engagera och provocera och menar att eleverna på så vis ska utveckla kunskaper och värden som är betydelsefulla för ett aktivt och demokratiskt medborgarskap. Detta gäller både för dem som är födda i Sverige och dem som är födda utomlands.

Kontroversiella frågor

Samhällskunskap: Aktuella samhällsrelaterade frågor som kriget i Ukraina och Koranbränning; politik och politiska åsikter, normer och värderingar; ekonomi, socioekonomi, skatter och bidrag; jämlikhet, mänskliga rättigheter, jämställdhetsfrågor, könsroller och diskriminering; klimatfrågor; lag och rätt samt brott och straff; migration, integration, segregation; demokrati och diktatur; terrorism, islamism och antisemitism; minoritetsfrågor; sociala medier och reklam.

Biologi: Sex och samlevnad; genetik; klimatförändringar; evolutionsteori; droger; matens kemi; vaccination; biologisk mångfald.

Källa: Skolinspektionen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Inrikes

Lärare undviker laddade frågor

Camilla Johansson

Att lära sig diskutera kontroversiella ämnen är en del av skolgången och i utvecklingen för att förstå och kunna delta i det demokratiska samhället. Skolinspektionen har upptäckt brister i vissa skolor.

Att studera ska inte bara vara ett passivt inhämtande av kunskap i olika ämnen, inte ens när man går i grundskolan. Det anser Skolinspektionen som i sin granskning av ett antal skolor runt om i landet har funnit att lärare ofta undviker diskussionsämnen som kan upplevas som kontroversiella.

Hit hör ämnen som bland annat miljöfrågor, sexuell läggning och rasism. Skolinspektionen tycker det är viktigt att ta upp dessa och andra ämnen som kan engagera och provocera och menar att eleverna på så vis ska utveckla kunskaper och värden som är betydelsefulla för ett aktivt och demokratiskt medborgarskap. Detta gäller både för dem som är födda i Sverige och dem som är födda utomlands.

Kontroversiella frågor

Samhällskunskap: Aktuella samhällsrelaterade frågor som kriget i Ukraina och Koranbränning; politik och politiska åsikter, normer och värderingar; ekonomi, socioekonomi, skatter och bidrag; jämlikhet, mänskliga rättigheter, jämställdhetsfrågor, könsroller och diskriminering; klimatfrågor; lag och rätt samt brott och straff; migration, integration, segregation; demokrati och diktatur; terrorism, islamism och antisemitism; minoritetsfrågor; sociala medier och reklam.

Biologi: Sex och samlevnad; genetik; klimatförändringar; evolutionsteori; droger; matens kemi; vaccination; biologisk mångfald.

Källa: Skolinspektionen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024