Lärare undviker laddade frågor

Skolan: Skolinspektionen



Att lära sig diskutera kontroversiella ämnen är en del av skolgången och i utvecklingen för att förstå och kunna delta i det demokratiska samhället. Skolinspektionen har upptäckt brister i vissa skolor.

Att studera ska inte bara vara ett passivt inhämtande av kunskap i olika ämnen, inte ens när man går i grundskolan. Det anser Skolinspektionen som i sin granskning av ett antal skolor runt om i landet har funnit att lärare ofta undviker diskussionsämnen som kan upplevas som kontroversiella.

Hit hör ämnen som bland annat miljöfrågor, sexuell läggning och rasism. Skolinspektionen tycker det är viktigt att ta upp dessa och andra ämnen som kan engagera och provocera och menar att eleverna på så vis ska utveckla kunskaper och värden som är betydelsefulla för ett aktivt och demokratiskt medborgarskap. Detta gäller både för dem som är födda i Sverige och dem som är födda utomlands.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!