loadingAI-tonåringen Laika visar vilka konsekvenserna av för mycket tid på sociala medier skulle kunna bli för unga människor. Foto: Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän
AI-tonåringen Laika visar vilka konsekvenserna av för mycket tid på sociala medier skulle kunna bli för unga människor. Foto: Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän
Inrikes

Laika,13, är helt fostrad av sociala medier

Eva Sagerfors

En AI-genererad tonåring visar nu på konsekvenser av för mycket tid på sociala medier. Forskare är oroliga över utvecklingen och vill ha en diskussion om mobilers och sociala mediers påverkan på ungas hälsa.

Ungefär var tionde flicka och var tjugonde pojke i åldern 11–15 år har en problematisk användning av sociala medier, enligt en nationell undersökning av skolbarns hälsovanor. I en tidigare rapport har de uttryckt att de inte har kontroll över sin användning av sociala medier eller har allvarliga problem med sina familjer på grund av sin användning av sociala medier.

Laika är 13 år och lever hela sitt liv genom sociala medier. Hennes personlighet, ideal och åsikter är formade av innehållet och klimatet på sociala medier. Laika är en AI-tonåring som har utvecklats av AI-specialister tillsammans med hjärnforskaren Katarina Gospic på uppdrag av Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän.

Ungas användning av sociala medier

Användningstid: Många elever har kontakt med vänner eller familj via sociala medier nästan hela tiden på dagarna. Det anser man vara intensiv användning av sociala medier. Bland flickor gällde det 35–40 procent och bland pojkar 29–34 procent 2021/22.

Problematisk användning: En liten andel elever anses ha en problematisk användning av sociala medier. Bland flickor är det 7–12 procent och bland pojkar 4–6 procent 2021/22. Det är vanligare bland flickor än bland pojkar i 13- och 15-årsåldern att ha en problematisk användning av sociala medier.

Nätmobbning: Mellan 3 och 7 procent av eleverna har blivit utsatta för nätmobbning 2021/22.

AI-tonåringen Laika utformades med tanke på att flickor i 13-årsåldern är de som är mest utsatta och påverkade av problematiken kring sociala medier. Många sociala medieplattformar har åldersgränsen 13 år och den åldersgruppen konsumerar mest sociala medier. Flickor har visats må sämst och är de största användarna av sociala medier. Unga pojkar ägnar sig i högre utsträckning åt spelande.

Källa: Folkhälsomyndigheten, Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAI-tonåringen Laika visar vilka konsekvenserna av för mycket tid på sociala medier skulle kunna bli för unga människor. Foto: Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän
AI-tonåringen Laika visar vilka konsekvenserna av för mycket tid på sociala medier skulle kunna bli för unga människor. Foto: Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän
Inrikes

Laika,13, är helt fostrad av sociala medier

Eva Sagerfors

En AI-genererad tonåring visar nu på konsekvenser av för mycket tid på sociala medier. Forskare är oroliga över utvecklingen och vill ha en diskussion om mobilers och sociala mediers påverkan på ungas hälsa.

Ungefär var tionde flicka och var tjugonde pojke i åldern 11–15 år har en problematisk användning av sociala medier, enligt en nationell undersökning av skolbarns hälsovanor. I en tidigare rapport har de uttryckt att de inte har kontroll över sin användning av sociala medier eller har allvarliga problem med sina familjer på grund av sin användning av sociala medier.

Laika är 13 år och lever hela sitt liv genom sociala medier. Hennes personlighet, ideal och åsikter är formade av innehållet och klimatet på sociala medier. Laika är en AI-tonåring som har utvecklats av AI-specialister tillsammans med hjärnforskaren Katarina Gospic på uppdrag av Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän.

Ungas användning av sociala medier

Användningstid: Många elever har kontakt med vänner eller familj via sociala medier nästan hela tiden på dagarna. Det anser man vara intensiv användning av sociala medier. Bland flickor gällde det 35–40 procent och bland pojkar 29–34 procent 2021/22.

Problematisk användning: En liten andel elever anses ha en problematisk användning av sociala medier. Bland flickor är det 7–12 procent och bland pojkar 4–6 procent 2021/22. Det är vanligare bland flickor än bland pojkar i 13- och 15-årsåldern att ha en problematisk användning av sociala medier.

Nätmobbning: Mellan 3 och 7 procent av eleverna har blivit utsatta för nätmobbning 2021/22.

AI-tonåringen Laika utformades med tanke på att flickor i 13-årsåldern är de som är mest utsatta och påverkade av problematiken kring sociala medier. Många sociala medieplattformar har åldersgränsen 13 år och den åldersgruppen konsumerar mest sociala medier. Flickor har visats må sämst och är de största användarna av sociala medier. Unga pojkar ägnar sig i högre utsträckning åt spelande.

Källa: Folkhälsomyndigheten, Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024