loadingAktien i Meta Platforms, tidigare Facebook, rasade efter kvartalsrapporten. Rapporten visar bland annat på vikande användartal. Arkivbild. Foto: Mark Lennihan AP/TT
Aktien i Meta Platforms, tidigare Facebook, rasade efter kvartalsrapporten. Rapporten visar bland annat på vikande användartal. Arkivbild. Foto: Mark Lennihan AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Kurskollaps för Facebook-ägaren

TT/Joakim Goksör

Meta Platforms, som Facebook-imperiet numera kallas, tappade omkring en fjärdedel av sitt börsvärde när New York-börsen stängde på torsdagen. Det innebär att nästan 2 200 miljarder kronor av bolagets värde försvunnit. Vikande användartal och en oväntat svag prognos har chockat marknaden.

Onsdagens klena kvartalsrapport har flera orsaker. Det handlar dels om en effekt av att Iphonetillverkaren Apple har stärkt integritetsskyddet för sina kunder, vilket lett till att Facebook fått problem med sin affärsmodell för riktade annonser baserat på surfhistorik.

Samtidigt förlorar Mark Zuckerbergs imperium marknadsandelar – som utöver Facebook bland annat består av Instagram – till utmanare som Tiktok och Youtube. Särskilt bland unga användare är trenden tydlig att Meta Platforms appar inte används så mycket.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAktien i Meta Platforms, tidigare Facebook, rasade efter kvartalsrapporten. Rapporten visar bland annat på vikande användartal. Arkivbild. Foto: Mark Lennihan AP/TT
Aktien i Meta Platforms, tidigare Facebook, rasade efter kvartalsrapporten. Rapporten visar bland annat på vikande användartal. Arkivbild. Foto: Mark Lennihan AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Kurskollaps för Facebook-ägaren

TT/Joakim Goksör

Meta Platforms, som Facebook-imperiet numera kallas, tappade omkring en fjärdedel av sitt börsvärde när New York-börsen stängde på torsdagen. Det innebär att nästan 2 200 miljarder kronor av bolagets värde försvunnit. Vikande användartal och en oväntat svag prognos har chockat marknaden.

Onsdagens klena kvartalsrapport har flera orsaker. Det handlar dels om en effekt av att Iphonetillverkaren Apple har stärkt integritetsskyddet för sina kunder, vilket lett till att Facebook fått problem med sin affärsmodell för riktade annonser baserat på surfhistorik.

Samtidigt förlorar Mark Zuckerbergs imperium marknadsandelar – som utöver Facebook bland annat består av Instagram – till utmanare som Tiktok och Youtube. Särskilt bland unga användare är trenden tydlig att Meta Platforms appar inte används så mycket.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024