Cyberrymden har blivit en del av svenska barns och ungdomars skoldag. Digitaliseringen av läromedlen och skolundervisningen har genomförts i stor omfattning och har medfört en genomgripande förändring av skolmiljön. Omställningen sker parallellt med den övriga samhällsutvecklingen.
När EU:s ministrar för utbildning, ungdomsfrågor, kultur och idrott möttes i Bryssel den 28 och 29 november diskuterades bland annat vägar till en framgångsrik skolgång och välbefinnande i digital utbildning. Skolminister Lotta Edholm (L), socialminister Jakob Forssmed (KD) och kulturminister Parisa Liljestrand (M) representerade Sverige vid mötet.
Ministrarna godkände slutsatserna om att stödja välbefinnande i digital utbildning. Efter övergången till undervisning och lärande online under pandemin, ökar nu användningen av digitala verktyg och metoder i klassrummen i hela Europa. När medlemsländerna utformar sina strategier för digital utbildning bör studerandes och lärarnas välbefinnande i den digitala verkligheten tas i beaktande.