loadingBarns tid framför skärmen i skolan får inte ersätta en mångfald av teoretiska, praktiska, estetiska och fysiska aktiviteter. Foto: Maria Symchych/Shutterstock
Barns tid framför skärmen i skolan får inte ersätta en mångfald av teoretiska, praktiska, estetiska och fysiska aktiviteter. Foto: Maria Symchych/Shutterstock
Kultur

Ldare: Är digitaliseringen av skolan en möjlighet eller en fara?

Kristina I Kleinert

Cyberrymden har blivit en del av svenska barns och ungdomars skoldag. Digitaliseringen av läromedlen och skolundervisningen har genomförts i stor omfattning och har medfört en genomgripande förändring av skolmiljön. Omställningen sker parallellt med den övriga samhällsutvecklingen.

När EU:s ministrar för utbildning, ungdomsfrågor, kultur och idrott möttes i Bryssel den 28 och 29 november diskuterades bland annat vägar till en framgångsrik skolgång och välbefinnande i digital utbildning. Skolminister Lotta Edholm (L), socialminister Jakob Forssmed (KD) och kulturminister Parisa Liljestrand (M) representerade Sverige vid mötet.

Ministrarna godkände slutsatserna om att stödja välbefinnande i digital utbildning. Efter övergången till undervisning och lärande online under pandemin, ökar nu användningen av digitala verktyg och metoder i klassrummen i hela Europa. När medlemsländerna utformar sina strategier för digital utbildning bör studerandes och lärarnas välbefinnande i den digitala verkligheten tas i beaktande.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBarns tid framför skärmen i skolan får inte ersätta en mångfald av teoretiska, praktiska, estetiska och fysiska aktiviteter. Foto: Maria Symchych/Shutterstock
Barns tid framför skärmen i skolan får inte ersätta en mångfald av teoretiska, praktiska, estetiska och fysiska aktiviteter. Foto: Maria Symchych/Shutterstock
Kultur

Ldare: Är digitaliseringen av skolan en möjlighet eller en fara?

Kristina I Kleinert

Cyberrymden har blivit en del av svenska barns och ungdomars skoldag. Digitaliseringen av läromedlen och skolundervisningen har genomförts i stor omfattning och har medfört en genomgripande förändring av skolmiljön. Omställningen sker parallellt med den övriga samhällsutvecklingen.

När EU:s ministrar för utbildning, ungdomsfrågor, kultur och idrott möttes i Bryssel den 28 och 29 november diskuterades bland annat vägar till en framgångsrik skolgång och välbefinnande i digital utbildning. Skolminister Lotta Edholm (L), socialminister Jakob Forssmed (KD) och kulturminister Parisa Liljestrand (M) representerade Sverige vid mötet.

Ministrarna godkände slutsatserna om att stödja välbefinnande i digital utbildning. Efter övergången till undervisning och lärande online under pandemin, ökar nu användningen av digitala verktyg och metoder i klassrummen i hela Europa. När medlemsländerna utformar sina strategier för digital utbildning bör studerandes och lärarnas välbefinnande i den digitala verkligheten tas i beaktande.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024