loadingSvenskarna gör 80 procent av sina resor med bil, enligt Riksförbundet M. Därför blir väntan på rejäla sänkningar av bränslepriset ett hårt slag för för bilisterna.Foto: Sofia Drevemo
Svenskarna gör 80 procent av sina resor med bil, enligt Riksförbundet M. Därför blir väntan på rejäla sänkningar av bränslepriset ett hårt slag för för bilisterna.Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Kritik mot svikna vallöften om sänkt bränslepris

Malin Nordstrand

Missnöjet hos landets bilister är stort när regeringens löfte om en snabb och kraftig sänkning av bensin- och dieselpriserna gått om intet. I stället siktar regeringen på att minska reduktionsplikten från 2024, och menar att det ska ge den stora effekten.

– Det är sällan vi upplevt så tydliga vallöften, man stod till och med vid pumpen och lovade flera kronor i sänkning, säger Caroline Drabe, vd för bilisternas organisation, Riksförbundet M Sverige, till Epoch Times.

Under valrörelsen var budskapet från högerpartierna samstämmigt, bränslepriserna vid pump måste sänkas och det rejält. Löften om allt från tre till tio kronor per liter lades fram. Dessutom skulle sänkningarna ske omgående.

Regeringsförslag – bränslepriser

– Regeringspartierna och SD har föreslagit att energiskatten på bensin och diesel tillfälligt under tre år sänks med 80 öre per liter utifrån de skattesatser som skulle ha gällt den 1 januari 2023 med gällande indexeringsregler.

– Priset på bensin och diesel vid pump bedöms sänkas med en krona per liter inklusive mervärdesskatt.
Skattesänkningen är tillfällig och skatten är planerad att återställas 2025. Förslaget kommer att kosta staten drygt 6,7 miljarder kronor nästa år.

– Den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas under 2023 för att undvika att reduktionsplikten orsakar högre bränslepriser.

– Reduktionsplikten på diesel och bensin kommer att sänkas till EU:s miniminivå den 1 januari 2024. Detta beräknas medföra ett sänkt literpris för diesel på omkring 5–7 kronor och för bensin 0,5–1 krona per liter.

– Det svenska klimatmålet om nettonollutsläpp till 2045 ska trots sänkningen av reduktionsplikten uppnås genom bland annat ökad elektrifiering och satsningar på koldioxidinfångning.

– I början av 2022 steg priserna på bensin och diesel till historiskt höga nivåer, enligt statistik från Statistiska centralbyrån, SCB.
Dieselpriset per liter bröt då för första gången igenom 20-kronorstrecket, och bensinpriset nådde strax därpå omkring 19 kronor per liter.

– Sedan fyra år tillbaka har bensinpriset ökat med runt 17 procent och dieselpriset med drygt 32 procent.

– Framför allt har priserna drivits upp på grund av stigande råoljepriser. Men även reduktionsplikten, som infördes som ett statligt styrmedel 2018 för att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken, har haft en bidragande roll.

– Drivmedelspriset delas in i produktkostnad, punktskatt och moms. I januari 2022 var bensin- respektive dieselpriset per liter uppdelat enligt följande: Produktionskostnad: 7,66/11,60, Punktskatt: 6,8/4,80, Moms: 3,62/4,10. Den totala skattedelen utgör ungefär 60 procent av bensinpriset respektive 45 procent av dieselpriset.

KÄLLA: regeringen.se, Statistiska centralbyrån (SCB)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSvenskarna gör 80 procent av sina resor med bil, enligt Riksförbundet M. Därför blir väntan på rejäla sänkningar av bränslepriset ett hårt slag för för bilisterna.Foto: Sofia Drevemo
Svenskarna gör 80 procent av sina resor med bil, enligt Riksförbundet M. Därför blir väntan på rejäla sänkningar av bränslepriset ett hårt slag för för bilisterna.Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Kritik mot svikna vallöften om sänkt bränslepris

Malin Nordstrand

Missnöjet hos landets bilister är stort när regeringens löfte om en snabb och kraftig sänkning av bensin- och dieselpriserna gått om intet. I stället siktar regeringen på att minska reduktionsplikten från 2024, och menar att det ska ge den stora effekten.

– Det är sällan vi upplevt så tydliga vallöften, man stod till och med vid pumpen och lovade flera kronor i sänkning, säger Caroline Drabe, vd för bilisternas organisation, Riksförbundet M Sverige, till Epoch Times.

Under valrörelsen var budskapet från högerpartierna samstämmigt, bränslepriserna vid pump måste sänkas och det rejält. Löften om allt från tre till tio kronor per liter lades fram. Dessutom skulle sänkningarna ske omgående.

Regeringsförslag – bränslepriser

– Regeringspartierna och SD har föreslagit att energiskatten på bensin och diesel tillfälligt under tre år sänks med 80 öre per liter utifrån de skattesatser som skulle ha gällt den 1 januari 2023 med gällande indexeringsregler.

– Priset på bensin och diesel vid pump bedöms sänkas med en krona per liter inklusive mervärdesskatt.
Skattesänkningen är tillfällig och skatten är planerad att återställas 2025. Förslaget kommer att kosta staten drygt 6,7 miljarder kronor nästa år.

– Den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas under 2023 för att undvika att reduktionsplikten orsakar högre bränslepriser.

– Reduktionsplikten på diesel och bensin kommer att sänkas till EU:s miniminivå den 1 januari 2024. Detta beräknas medföra ett sänkt literpris för diesel på omkring 5–7 kronor och för bensin 0,5–1 krona per liter.

– Det svenska klimatmålet om nettonollutsläpp till 2045 ska trots sänkningen av reduktionsplikten uppnås genom bland annat ökad elektrifiering och satsningar på koldioxidinfångning.

– I början av 2022 steg priserna på bensin och diesel till historiskt höga nivåer, enligt statistik från Statistiska centralbyrån, SCB.
Dieselpriset per liter bröt då för första gången igenom 20-kronorstrecket, och bensinpriset nådde strax därpå omkring 19 kronor per liter.

– Sedan fyra år tillbaka har bensinpriset ökat med runt 17 procent och dieselpriset med drygt 32 procent.

– Framför allt har priserna drivits upp på grund av stigande råoljepriser. Men även reduktionsplikten, som infördes som ett statligt styrmedel 2018 för att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken, har haft en bidragande roll.

– Drivmedelspriset delas in i produktkostnad, punktskatt och moms. I januari 2022 var bensin- respektive dieselpriset per liter uppdelat enligt följande: Produktionskostnad: 7,66/11,60, Punktskatt: 6,8/4,80, Moms: 3,62/4,10. Den totala skattedelen utgör ungefär 60 procent av bensinpriset respektive 45 procent av dieselpriset.

KÄLLA: regeringen.se, Statistiska centralbyrån (SCB)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024