– Regeringspartierna och SD har föreslagit att energiskatten på bensin och diesel tillfälligt under tre år sänks med 80 öre per liter utifrån de skattesatser som skulle ha gällt den 1 januari 2023 med gällande indexeringsregler.
– Priset på bensin och diesel vid pump bedöms sänkas med en krona per liter inklusive mervärdesskatt.
Skattesänkningen är tillfällig och skatten är planerad att återställas 2025. Förslaget kommer att kosta staten drygt 6,7 miljarder kronor nästa år.
– Den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas under 2023 för att undvika att reduktionsplikten orsakar högre bränslepriser.
– Reduktionsplikten på diesel och bensin kommer att sänkas till EU:s miniminivå den 1 januari 2024. Detta beräknas medföra ett sänkt literpris för diesel på omkring 5–7 kronor och för bensin 0,5–1 krona per liter.
– Det svenska klimatmålet om nettonollutsläpp till 2045 ska trots sänkningen av reduktionsplikten uppnås genom bland annat ökad elektrifiering och satsningar på koldioxidinfångning.
– I början av 2022 steg priserna på bensin och diesel till historiskt höga nivåer, enligt statistik från Statistiska centralbyrån, SCB.
Dieselpriset per liter bröt då för första gången igenom 20-kronorstrecket, och bensinpriset nådde strax därpå omkring 19 kronor per liter.
– Sedan fyra år tillbaka har bensinpriset ökat med runt 17 procent och dieselpriset med drygt 32 procent.
– Framför allt har priserna drivits upp på grund av stigande råoljepriser. Men även reduktionsplikten, som infördes som ett statligt styrmedel 2018 för att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken, har haft en bidragande roll.
– Drivmedelspriset delas in i produktkostnad, punktskatt och moms. I januari 2022 var bensin- respektive dieselpriset per liter uppdelat enligt följande: Produktionskostnad: 7,66/11,60, Punktskatt: 6,8/4,80, Moms: 3,62/4,10. Den totala skattedelen utgör ungefär 60 procent av bensinpriset respektive 45 procent av dieselpriset.
KÄLLA: regeringen.se, Statistiska centralbyrån (SCB)