SAS och Swedavia får nya statliga miljarder för att hantera krisen. Men pengarna kommer med hårda klimatkrav.
– Utsläppen måste minska väldigt tydligt, och det snabbt, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).
Regeringen föreslår ett kapitaltillskott med upp till fem miljarder kronor till SAS. Den danska regeringen har också gått med på stöd, vilket enligt flygbolaget självt innebär att rekapitaliseringen kommer att uppgå till totalt 12,5 miljarder kronor.
Som villkor för att ta del av pengarna ställs skarpa klimatkrav på SAS, enligt Per Bolund.
– Flygets klimatutsläpp måste reduceras kraftigt. Vi har ställt krav på att flyget blir hållbart och vi vet att det är det transportslag med mest miljöpåverkan, säger han och utvecklar:
– Bolaget måste minska sina utsläpp och det måste göras tydligt och i linje med vad Parisavtalet kräver. Utsläppen måste minska väldigt tydligt och det snabbt.
Exakt hur det ska ske är dock inte klart – det ska avgöras i förhandlingar med andra storägare som den danska regeringen och Wallenbergsfären.
Kapitaltillskottet till SAS är inget regeringen ensamt kan besluta om utan kräver ett bemyndigande från riksdagen. Det kommer även prövas utifrån EU:s regelverk om statsstöd.
Ökar ägandet?
Näringsminister Ibrahim Baylan (S) väntar nu på en rekapitaliseringsplan från SAS, där bolagets ledning och styrelse slår fast hur stort behovet av kapitaltillskott är. Först därefter kan förhandlingarna med andra storägare och intressenter komma igång.
– Jag tror att det är viktigt att alla bidrar, säger han och tillägger att det handlar om att alla tar ansvar och delar på bördan.
Han kan inte utesluta att den svenska statens ägande i SAS kommer att öka i och med kapitaltillskottet, men betonar att det avgörs av hur andra ägare väljer att göra och hur förhandlingarna går. Svenska staten är i dag SAS största ägare, med 14,8 procent av aktierna. Den danska staten äger 14,2 procent.
Wallenbergstiftelserna är tredje största ägare med 6,5 procent av aktierna.
– Vi tycker det är väldigt positivt att svenska staten vill gå in och stöta kritisk svensk och skandinavisk infrastruktur i SAS, så vi välkomnar den intentionen, säger Oscar Stege Unger, talesperson för Wallenbergstiftelserna.
Om Wallenbergarna kommer att delta i en förmodad nyemission svarar Oscar Stege Unger inte på nu.
– När det finns en rekapitaliseringsplan så ska naturligtvis vi liksom alla intressenter få en chans att ta ställning till den. Innan dess är det svårt att ta ställning, säger han.
Han påpekar att han uttalar sig som ägarrepresentant och inte som styrelserepresentant. Oscar Stege Unger sitter även i SAS styrelse.
Aktien stiger markant, cirka tre procent, på Stockholmsbörsen. Den går därmed mot den allmänna utvecklingen när OMXS-index backar tydligt, ned 1,5 procent.
"Inget behov"
Regeringen skjuter också till 3,15 miljarder kronor till Swedavia, som driver tio flygplatser i landet. Bolaget ägs helt av svenska staten.
Samtidigt som nyheten presenterades meddelade Swedavia att två projekt på Arlanda nu pausas tills vidare: En ny pir och en förbättrad bagagehantering.
"När det gäller flygmarknadens utveckling på lite längre sikt är osäkerheterna stora och vi analyserar nu hur ett nytt normalläge på marknaden kan komma att se ut. Även om vi de närmaste åren inte ser något behov av varken ny terminal- eller bankapacitet, så är det viktigt att bibehålla både flexibilitet och beredskap för att kunna fortsätta utveckla våra flygplatser på längre sikt", säger vd:n Jonas Abrahamsson i ett pressmeddelande.
Förutom satsningarna på Swedavia och SAS får även Lernia, ett helstatligt utbildnings- och bemanningsföretag, 150 miljoner kronor i kapitaltillskott.
(TT)