loadingLars Göran Uddholm, då brandchef, fem år efter skogsbranden i Sala. Arkivbild från 2019. Foto: Fredrik Persson / TT
Lars Göran Uddholm, då brandchef, fem år efter skogsbranden i Sala. Arkivbild från 2019. Foto: Fredrik Persson / TT
Inrikes

Krisexpert om E22-kaoset: För lite och för sent

Anna Karolina Eriksson/TT

För lite och alltför sent – och kanske har ansvariga även en rädsla att agera. Nu sågar även en av landets mest erfarna katastrofsamordnare myndigheternas agerande vid kaoset på E22:an rakt av.

– Det har hänt förut och vi skulle kunnat ha agerat annorlunda. Men kunskapen är inte spridd, säger räddningsledare Lars-Gunnar Uddholm, som beskrivits som ”Sveriges mest erfarna katastrofsamordnare”.

Köerna fylls på, påfartsleder står öppna och hundratals kör fast. Ett VMA (viktigt meddelande till allmänheten) utfärdas aldrig. Runt 1 000 fordon fastnar till slut på E22 mellan Hörby och Kristianstad i Skåne när vägen korkat igen på grund av ett snöoväder förra veckan. Många får vänta i kylan mer än ett halvt dygn på hjälp.

Detta hände på E22 den 3 januari

10.38: Polisen får in larm om att lastbilar fastnat på E22. Det dröjer dock över 40 minuter innan den första polisbilen skickas ut.

12.47: Trafikverket noterar stoppet i sina system. Påfarten till E22 är fortfarande inte avstängd.

15.09: Trafikverket konstaterar att bärgare som tidigare skickats ut inte har kommit fram. Räddningstjänsten i Kristianstad har fortfarande inte larmats.

16.40: Polisen börjar få grepp om omfattningen och konstaterar att över 100 fordon sitter fast.

18.30: Ansvariga myndigheter håller ett gemensamt möte, och Försvarsmaktens bandvagnar kallas in. Sex timmar har gått sedan larmet.

20.00: Under kvällen börjar räddningstjänsten rikta in sig på att evakuera personer. Flera utsända polispatruller sitter själva fast i kön.

23.01: Försvarsmaktens bandvagnar börjar anlända.

Under natten vet man fortfarande inte exakt hur många bilar som sitter fast. Räddningstjänsten får inte tag på alla plogbilar, och när morgonen gryr beskrivs läget fortfarande som ansträngt.

4 januari, 11.30: Ett dygn efter första larmet har alla som vill lämna E22 kunnat evakueras. Det tar dock totalt 50 timmar innan vägen kan öppna igen.

Källa: SVT Nyheter

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLars Göran Uddholm, då brandchef, fem år efter skogsbranden i Sala. Arkivbild från 2019. Foto: Fredrik Persson / TT
Lars Göran Uddholm, då brandchef, fem år efter skogsbranden i Sala. Arkivbild från 2019. Foto: Fredrik Persson / TT
Inrikes

Krisexpert om E22-kaoset: För lite och för sent

Anna Karolina Eriksson/TT

För lite och alltför sent – och kanske har ansvariga även en rädsla att agera. Nu sågar även en av landets mest erfarna katastrofsamordnare myndigheternas agerande vid kaoset på E22:an rakt av.

– Det har hänt förut och vi skulle kunnat ha agerat annorlunda. Men kunskapen är inte spridd, säger räddningsledare Lars-Gunnar Uddholm, som beskrivits som ”Sveriges mest erfarna katastrofsamordnare”.

Köerna fylls på, påfartsleder står öppna och hundratals kör fast. Ett VMA (viktigt meddelande till allmänheten) utfärdas aldrig. Runt 1 000 fordon fastnar till slut på E22 mellan Hörby och Kristianstad i Skåne när vägen korkat igen på grund av ett snöoväder förra veckan. Många får vänta i kylan mer än ett halvt dygn på hjälp.

Detta hände på E22 den 3 januari

10.38: Polisen får in larm om att lastbilar fastnat på E22. Det dröjer dock över 40 minuter innan den första polisbilen skickas ut.

12.47: Trafikverket noterar stoppet i sina system. Påfarten till E22 är fortfarande inte avstängd.

15.09: Trafikverket konstaterar att bärgare som tidigare skickats ut inte har kommit fram. Räddningstjänsten i Kristianstad har fortfarande inte larmats.

16.40: Polisen börjar få grepp om omfattningen och konstaterar att över 100 fordon sitter fast.

18.30: Ansvariga myndigheter håller ett gemensamt möte, och Försvarsmaktens bandvagnar kallas in. Sex timmar har gått sedan larmet.

20.00: Under kvällen börjar räddningstjänsten rikta in sig på att evakuera personer. Flera utsända polispatruller sitter själva fast i kön.

23.01: Försvarsmaktens bandvagnar börjar anlända.

Under natten vet man fortfarande inte exakt hur många bilar som sitter fast. Räddningstjänsten får inte tag på alla plogbilar, och när morgonen gryr beskrivs läget fortfarande som ansträngt.

4 januari, 11.30: Ett dygn efter första larmet har alla som vill lämna E22 kunnat evakueras. Det tar dock totalt 50 timmar innan vägen kan öppna igen.

Källa: SVT Nyheter

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024