loadingEtt malmtåg från LKAB på Björklidens station. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ett malmtåg från LKAB på Björklidens station. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Kostsam olycka på Malmbanan drar ut på tiden

Tomas Bengtsson/TT

Följderna av tågurspårningen på Malmbanan kostar den statliga gruvjätten LKAB miljardbelopp i förlorade intäkter. Och först under andra veckan i januari bedöms trafiken kunna öppnas igen.

– Vi pratar om en och en halv vecka in i januari, men det är en ytterst preliminär bedömning. Har vi vädrets makter med oss kan det kanske gå lite snabbare men jag är väldigt tveksam till det, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.

Det var vid 17.30-tiden i söndags som ett av LKAB:s malmtåg mellan Kiruna och Narvik spårade ur vid Vassijaure, nära gränsen till Norge.

Malmbanan

(TT)

Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en av landets viktigaste järnvägar för transport av människor och gods.

Persontåg, godståg och malmtåg kör på den 50 mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge.

Malmbanan är den enda järnvägen i Sverige som tillåter 30 tons axellast, vilket innebär upp till 8 600 ton tunga och 750 meter långa tåg med totalt 68 vagnar.

Mellan Kiruna och Narvik går cirka 24 malmtåg per dygn i båda riktningarna och mellan Malmberget och Luleå cirka åtta malmtåg per dygn i båda riktningarna.

Källa: Trafikverket

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt malmtåg från LKAB på Björklidens station. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ett malmtåg från LKAB på Björklidens station. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Kostsam olycka på Malmbanan drar ut på tiden

Tomas Bengtsson/TT

Följderna av tågurspårningen på Malmbanan kostar den statliga gruvjätten LKAB miljardbelopp i förlorade intäkter. Och först under andra veckan i januari bedöms trafiken kunna öppnas igen.

– Vi pratar om en och en halv vecka in i januari, men det är en ytterst preliminär bedömning. Har vi vädrets makter med oss kan det kanske gå lite snabbare men jag är väldigt tveksam till det, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.

Det var vid 17.30-tiden i söndags som ett av LKAB:s malmtåg mellan Kiruna och Narvik spårade ur vid Vassijaure, nära gränsen till Norge.

Malmbanan

(TT)

Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en av landets viktigaste järnvägar för transport av människor och gods.

Persontåg, godståg och malmtåg kör på den 50 mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge.

Malmbanan är den enda järnvägen i Sverige som tillåter 30 tons axellast, vilket innebär upp till 8 600 ton tunga och 750 meter långa tåg med totalt 68 vagnar.

Mellan Kiruna och Narvik går cirka 24 malmtåg per dygn i båda riktningarna och mellan Malmberget och Luleå cirka åtta malmtåg per dygn i båda riktningarna.

Källa: Trafikverket

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024