Mängder av konsumenter upplever problem med kundtjänsten hos de ledande telekombolagen. Nu ingriper Konsumentverket mot telekomjättarna och kallar bolagen till möten. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
Det kommer in många anmälningar mot telekombolag, och Konsumentverket konstaterar att problemen ofta är kundtjänstrelaterade.
– Det finns en stor frustration kring hur de här bolagens kundtjänst fungerar, eller snarare inte fungerar. Du får olika svar, blir lovad att problemet är löst, men så visar det sig att samma problem kvarstår. Det är klart att folk blir upprörda, säger Hevi Aziz, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.
Anmälningarna handlar exempelvis om att kunden blir fakturerad trots att avtalet sagts upp vid kontakt med kundtjänsten, att det är svårt att säga upp avtal och problem med att komma i kontakta med kundtjänsten. Det handlar även om att vad som sagts vid försäljningssamtal per telefon inte stämmer överens med den efterföljande bekräftelsen, skriver Konsumentverket.
Enligt pressmeddelandet ingår följande bolag och varumärken i granskningen: Telia, Halebop, Tre, Hallon, Telenor, Vimla, Tele2 och Comviq.
Samtliga bolag är kallade till möten med myndigheten för att diskutera det stora anmälningstalet och hur bolagen ser på det.
– Nu förväntar vi oss att bolagen lyssnar på vad deras kunder uppger i anmälningar till oss och förbättrar både rutiner och tillgänglighet, säger Hevi Aziz.
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.