loading
Konsumentverket får in många anmälningar mot bristande kundtjänst hos ledande telekombolag. Foto: Thomas Meier/Pixabay
Konsumentverket får in många anmälningar mot bristande kundtjänst hos ledande telekombolag. Foto: Thomas Meier/Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Konsumentverket: Stort missnöje med telekombolag

Lotta Svedin

Mängder av konsumenter upplever problem med kundtjänsten hos de ledande telekombolagen. Nu ingriper Konsumentverket mot telekomjättarna och kallar bolagen till möten. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Det kommer in många anmälningar mot telekombolag, och Konsumentverket konstaterar att problemen ofta är kundtjänstrelaterade.

– Det finns en stor frustration kring hur de här bolagens kundtjänst fungerar, eller snarare inte fungerar. Du får olika svar, blir lovad att problemet är löst, men så visar det sig att samma problem kvarstår. Det är klart att folk blir upprörda, säger Hevi Aziz, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.

Anmälningarna handlar exempelvis om att kunden blir fakturerad trots att avtalet sagts upp vid kontakt med kundtjänsten, att det är svårt att säga upp avtal och problem med att komma i kontakta med kundtjänsten. Det handlar även om att vad som sagts vid försäljningssamtal per telefon inte stämmer överens med den efterföljande bekräftelsen, skriver Konsumentverket.

Enligt pressmeddelandet ingår följande bolag och varumärken i granskningen: Telia, Halebop, Tre, Hallon, Telenor, Vimla, Tele2 och Comviq.

Samtliga bolag är kallade till möten med myndigheten för att diskutera det stora anmälningstalet och hur bolagen ser på det.

– Nu förväntar vi oss att bolagen lyssnar på vad deras kunder uppger i anmälningar till oss och förbättrar både rutiner och tillgänglighet, säger Hevi Aziz.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Konsumentverket får in många anmälningar mot bristande kundtjänst hos ledande telekombolag. Foto: Thomas Meier/Pixabay
Konsumentverket får in många anmälningar mot bristande kundtjänst hos ledande telekombolag. Foto: Thomas Meier/Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Konsumentverket: Stort missnöje med telekombolag

Lotta Svedin

Mängder av konsumenter upplever problem med kundtjänsten hos de ledande telekombolagen. Nu ingriper Konsumentverket mot telekomjättarna och kallar bolagen till möten. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Det kommer in många anmälningar mot telekombolag, och Konsumentverket konstaterar att problemen ofta är kundtjänstrelaterade.

– Det finns en stor frustration kring hur de här bolagens kundtjänst fungerar, eller snarare inte fungerar. Du får olika svar, blir lovad att problemet är löst, men så visar det sig att samma problem kvarstår. Det är klart att folk blir upprörda, säger Hevi Aziz, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.

Anmälningarna handlar exempelvis om att kunden blir fakturerad trots att avtalet sagts upp vid kontakt med kundtjänsten, att det är svårt att säga upp avtal och problem med att komma i kontakta med kundtjänsten. Det handlar även om att vad som sagts vid försäljningssamtal per telefon inte stämmer överens med den efterföljande bekräftelsen, skriver Konsumentverket.

Enligt pressmeddelandet ingår följande bolag och varumärken i granskningen: Telia, Halebop, Tre, Hallon, Telenor, Vimla, Tele2 och Comviq.

Samtliga bolag är kallade till möten med myndigheten för att diskutera det stora anmälningstalet och hur bolagen ser på det.

– Nu förväntar vi oss att bolagen lyssnar på vad deras kunder uppger i anmälningar till oss och förbättrar både rutiner och tillgänglighet, säger Hevi Aziz.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024