Kinesisk medicin: 7 tips för bästa vinterhälsan
Rätt mat och vanor kan hjälpa dig att hålla värmen och hälsan under de kalla månaderna
Mössa och halsduk är viktiga för att hålla värmen. Foto: Chris Kristiansen


En solperiod är en period på ungefär två veckor och den är baserad på solens position i zodiaken. Solperioder bygger upp det traditionella kinesiska kalendersystemet. Kalendern följer den gamla kinesiska tron att för att kunna leva ett harmoniskt liv behöver man leva i enlighet med naturen. Den här artikelserien utforskar varje solperiod för att ge ledning till hur man bäst går framåt i varje årstid.

”Tung snö” (7-21 december) är vinterns tredje solperiod. Vid den här tiden når den kalla yin-energin sin topp och yang-energin börjar utvecklas. Snön blir tyngre och temperaturen är mycket kallare i större delen av norra halvklotet.

Medan yang-energin sakta börjar röra sig och växa under den här perioden så börjar vilda djur, som tigrar, vilka starkt visar naturens yang-energi, att komma ut ur sina grottor och para sig.

Liljor och orkidéer skjuter skott, vilket reflekterar rörelsen och återkomsten av yang-energin på jorden, och i naturens värld.

Påverkan på människor

Människor som är födda under den här perioden har mycket av vattenelementet i sin kroppssammansättning. Det gör att de tenderar att vara kreativa och fulla av idéer, och tros vara mycket intelligenta och utåtriktade. De är ofta bra på kommunikation och har mycket goda ledarkvaliteter.

Enligt traditionell kinesisk medicin behöver dessa människor vara särskilt uppmärksamma på hjärtat och cirkulationssystemet. De kan uppleva oregelbundna hjärtslag, stroke, och till och med hjärtattack på grund av blodkärlens sammandragning vid kallt väder.

Det är mer troligt att få eller att förvärra problem med lungor och sådant som är relaterat till lungorna under den här perioden. För att skydda sig mot detta är det bra att undvika förorenade områden, att sluta röka, och att dricka mycket varmt vatten för att rensa ut gifter ur kroppen.

Generellt sett är det verkligen den tiden när människor lätt får en förkylning eller influensa, så att hålla sig varm är särskilt viktigt för välmåendet.

7 tips för bästa hälsan under ”tung snö”

1. Drick mycket varmt te på gojibär. Om du har kalla händer och fötter så lägg också i ingefära.

2. Drick chai-te eller chai latte istället för kaffe för att stärka njurfunktionen, eftersom kaffe sköljer ut yang-energin ur kroppen.

3. Minska sockerkonsumtionen, eftersom det stör kroppens naturliga energibalans.

4. Sätt på mössa, halsduk och vantar. Äldre människor som bor i mycket kalla områden kan gärna ha en mjuk ullmössa på sig under natten för att hålla kroppsvärmen.

5. Använd hälen på ena foten för att massera den inre sidan av den andra vaden. Cirkulära rörelser på vaden hjälper hela kroppens energiflöde.

6. Använd essentiella oljor för att sprida varma och söta dofter (se förslag nedan) för att höja energin, motivera sinnet och hålla kroppen varm.

7. Undvik ilska eller plötsliga chocker för att hindra att hjärtat och hjärnan skadas.

Mat i säsong

Att laga mat med kvalitetsoljor från nötter, som sesam, valnöt eller avokado, hjälper kroppen att få bra energi och att hålla värmen.

Några bra proteinkällor den här tiden på året är: broccoli, dill, kastanj, cashewnöt och valnöt.

För de som vill stärka hjärtat och cirkulationssystemen, prova att äta mat som är röd. Det kan stärka de funktionerna.

Rödbeta, tranbär, jordgubbar, körsbär, nypon och rosenté är också bra val.

Säsongens örter och essentiella oljor

Starka och varma essentiella oljor, som geranium, ros, sandelträ, jakaranda, citrongräs, vintergröna, ingefära eller kanel, kan alla värma hjärtat och ge kroppen energi.

Moreen Liao har fyra generationer av traditionella kinesiska läkare bakom sig. Hon är också certifierad aromaterapeut och grundare av Ausganica, som tillverkar certifierad, ekologisk kosmetika.

 

Apan har en liten unge i sin famn – men det är inte en apunge

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?