Kina rekryterar fler influerare
OS: Sociala medier
Tibetanska flyktingar uppmanar till bojkott av vinter-OS i Peking under en protest i Bengaluru i Indien den 10 december 2021. Foto: Abhishek Chinnappa/Getty Images


Peking betalar amerikanska influerare på sociala medier i en kampanj för att främja de olympiska vinterspelen, efter en våg av diplomatiska bojkotter från väst. Vinter-OS 2022, med Peking som värd, äger rum den 3 till 20 februari.

Enligt ett avtal värt 300 000 dollar med det kinesiska konsulatet i New York, kommer företaget Vippi Media driva en marknadsföringskampanj fram tills mitten på mars på Instagram, Tiktok, och strömningsplattformen Twitch.

Det huvudsakliga målet är att presentera en positiv bild av vinter-OS i Peking och relationerna mellan Kina och USA, enligt dokument som offentliggjordes av USA:s justitiedepartement under Foreign Registration Act. Dokumenten uppmärksammades först av Open Secrets, en Washingtonbaserad organisation som granskar hur politiska kampanjer finansieras och sammanställer data om lobbyverksamhet.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!