Kemikalier på jobbet: "Helt oacceptabelt"
På hotell handlar riskerna bland annat om städkemikalier. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild


Åtta av tio undersökta arbetsplatser brister i hanteringen av kemikalier, enligt en ny rapport.

– Det är helt oacceptabelt. Det är ett spel med människors hälsa, säger Per Persson, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket.

Företag med dålig koll på kemikalierisker är ett välkänt fenomen för Hotell- och restaurangfacket (HRF).

– Arbetsgivarna gör inga större riskbedömningar. Jag tror det saknas väldigt mycket kunskap om kemikalier, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

De senaste två åren har Arbetsmiljöverket besökt 488 arbetsplatser med hotell- eller restaurangverksamhet. Av dem fick 412 krav på att åtgärda problem med kemikaliehanteringen.

"Okunskap eller snålhet"

Personal inom hotell- och restaurangbranschen riskerar bland annat att andas in kemikalier som kan förstöra slemhinnor.

– Det är ett spel med människors hälsa som man gör genom oaktsamhet. Antingen beror det på okunskap eller snålhet och jag vet inte vad som är värst. Det här innebär att folk blir sjuka av sitt jobb. Tyvärr är jag inte förvånad för det saknas så mycket grundläggande kunskap, säger Per Persson.

Enligt honom är ett av problemen att HRF har få skyddsombud på arbetsplatserna.

– Många medlemmar har korta anställningar och då är det svårt att ställa krav på sin arbetsgivare när man riskerar att inte få fortsätta jobba, säger Per Persson.

Brister i dokumentation

Även på IF Metall känner man igen problemet med kemikalier.

– Arbetsgivarna har dålig koll på det. Inte alla men många, säger Conny Lundberg, ombudsman på IF Metall.

Enligt honom handlar det ofta om brister i dokumentation.

– Mycket handlar om dokumentation. De har inte koll på vad de köper in. Man kan köpa in vad som helst och så tittar man inte på vad det är, säger Conny Lundberg.

(David Peterson/TT)