Vara med naturen: Kom igång med naturkontakt
Josefin Wilkins skriver om naturens positiva inverkan på vår hälsa
Att gå ut i skogen, skapa ett rum i din trädgård som känns lite "vildare", eller bara plantera några växter att ha på fönsterbrädan i köket, kan ge en naturkontakt som främjar din hälsa. Foto: Matthew Wilkins


Är du en person som läst forskningen? Insett hur viktig naturkontakt är för hälsan men nu sitter och funderar på huret? Låt mig hjälpa!

Under mina år som Naturhälsopt (som en följare kallade mig) har jag samlat på mig erfarenhet av hur fruktansvärt svårt det kan vara att få in naturkontakt i livet. Det är liksom lite bråkande i början. Både i den egna skallen och med alla invanda vanor, som är vanskligt svåra att byta och bryta. Så här kommer min Naturhälsoguide. Steg för steg tips att prova!

Steget innan steget. Precis som med alla mina deltagare vill jag bara börja med att säga att du vet väl om att du är ”good enough”. Att acceptera sig själv i sin situation, inte jämföra eller döma, måste vara första steget.

Att vilja skapa en bättre kontakt med sig själv och naturen ska vara en önskan lite som en längtan.

Att vilja skapa en bättre kontakt med sig själv och naturen ska vara en önskan lite som en längtan. Inte ett krav! Fy, för krav! Okej? Bra! Då kör vi!

Josefin Wilkins. Foto: Matthew Wilkins

1. Vad är din drivkraft?

Vi människor drivs av våra värderingar. Vi mår bra när vi gör saker som känns meningsfulla och därför är det bra att hålla koll på sitt varför!

Ställ dig frågan: Varför vill jag få mer naturkontakt? Här kan svaret vara: Jag vill må bättre psykiskt och fysiskt, jag vill öka min förståelse för naturen, jag vill fördjupa relationen till mig själv och min omgivning. Jag vill bli mer närvarande i livet med mina barn etcetera. Svaret är Ditt! Ingen annans. Ditt varför är ett ess att dra fram de dagar de är lite kämpigt, de dagar du kanske vill fly bort, de dagar du kommer med ursäkt efter ursäkt. Så låt de ta lite tid.

2. Lägg till naturkontakt i en vana du redan gör.

Det är vetenskapligt bevisat att vi människor har enklare att lägga till vanor än att abrupt bryta gamla. Med detta menar jag att det bästa är att lägga till 5-10 minuter naturkontakt på en vana du redan njuter av.

Låt oss säga att du älskar att springa i naturen. I slutet av springturen, varför inte andas ut och ge dig själv extra återhämtning? Eller är dina kaffestunder heliga? Kan du ta en av dessa utomhus? Eller bara ta frukosten vid ett fönster? Ställa en basilika planta i köket att vattna. För många kan det räcka med den lilla förändringen. Men passa på att ställa dig själv frågor; Hur ser min dag rent praktiskt ut? Hur ska jag ens få detta att funka? Kanske får du prioritera annorlunda? Kanske måste du ta en titt på punkt 1 igen?

Foto: Matthew Wilkins

3. Vart ska jag gå?

Här ställer jag mig ödmjuk till att alla inte har naturen runt knuten. Som sagt att bara plantera vid diskbänken är en "good enough" start. Dock finns det mycket att vinna genom att gå till en faktiskt plats i naturen. Det viktigaste då är att det är en plats där du är trygg, det kan vara en trädgård, park, havskust eller skog.

Själva grundtanken i naturkontakt är att platsen och naturen i sig har en läkande förmåga. 

Några miljöpsykologiska faktorer att tänka på: Väljer du exempelvis din trädgård är det viktigt att se till att det är en vildare del av trädgården. Ligger spaden, fröpåsarna eller ser du trädgårdslandet så kan det få din kropp att vilja plocka, ställa undan och sortera. Kanske kan du hitta ditt rum, eller kanske skapa ditt rum med blommor etcetera i trädgården. Parken kan vara bra, men sök efter en lugnare del i parken, en plats där ljudnivån inte är överrumplad av motorvägar och människor. Samma här; försök hitta ditt rum i parken, kanske bredvid lummiga lövträd.

Väl på platsen har forskningsbaserade studier visat att det kan vara bra med ett stöd för ryggen. Vi har utvecklats utifrån år av evolution. Att ha en stam, sten eller inte ”fri” rygg, och ett öppet synfält, skapar trygghet för djuret inom oss. Trygghet är som sagt fundamentalt för att vi ska komma in i parasympatiska nervsystemet och känna oss redo att utforska.

4. Första "winnet" har du fått genom att bara dyka upp.

Själva grundtanken i naturkontakt är att platsen och naturen i sig har en läkande förmåga. Så om det är en sådan dag där hjärnklibbet känns extra starkt och intrycken varit många, slå dig bara ner på platsen – ibland är det bästa vi kan göra att bara tomglo. Studier visar att den kognitiva uppmärksamhet som används i naturen skapar automatisk hjärnvila.

5. Hitta dina metoder beroende på syfte:

Det finns många Naturbaserade övningar att välja på men precis som med yoga eller andra sporter får varje övning ta tid och kanske passar vissa bättre än andra. Jag själv brukar guida mina deltagare inom eko-somatiska upplevelser i yttre närvaro (fokusering på sinnesupplevelser) för att sedan guida deltagarna in i kroppen för inre närvaro. Självmedkänsla och Acceptans är också inbakat i flera av mina övningar.

Foto: Matthew Wilkins

Här kommer ett snabbprogram på 10 -15 min med fokus på sinnesupplevelser.

Eftersom vi lever enormt mycket i skallen så börja med basal kroppskännedom. Skaka om de där älskade stelheterna. Gunga lite från framfot till häl. Känn fötterna mot marken. Långsamma rörelser. Acceptans för allt som är. Öppna upp kroppen, här kan det kännas gott att sträcka ut armarna.

Sätt dig eller stå kvar. Bestäm dig för att försöka lämna känslorna om de där klibbiga konflikterna som du försöker hitta lösningar för, försök att lämna tankarna om det där projektet du gärna vill avsluta. Ge dig själv en intention om att bara vara på platsen där du är. Gå in i "beginners mind" samt fördjupad perception: Låt nyfikenheten styra, var din egen forskare. Öppna upp din närvaro i relation till din omgivning. Bli en aktiv del av dina upplevelser, lyssna med hela kroppen.

Gör ett aktivt val att fokusera på vad din kropp och dina sinnen upplever: Vilka färger, texturer, skuggor och former kan du se? Vad kan du höra långt ifrån dig och närmare din kropp? kan du känna vinden och dess rörelser? kan du känna klädernas värme och tryck mot din kropp? kan du känna lukten i luften, sötman från bladen, nyansen av dofter från blommorna? kanske kan du föreställa dig hur platsen smakar? Det svåra här kan vara att försöka stanna i sinnesintrycken och inte gå upp i tanken med vår rationella hjärna som söker strukturen och ordningen. Alltså att inte börja kategorisera fågelljuden till olika arter utan istället tillåta dig själv att ta emot upplevelsen för att sedan låta den passera.

Låt sinnena efter ett tag blanda sig i varandra. Blunda om du känner dig trygg med det och vila i upplevelsen. När tankarna eller känslorna om de där konflikterna eller projekten kommer, uppmärksamma och välkomna dessa utan att ge dem din energi. Styr bara återigen uppmärksamheten till dina sinnen. Klappa dig själv, kanske ge dig själv ett leende. Använd kroppen i stunden för att ge dig den omsorg och värme du behöver.

Vi börjar där! Första steget är som sagt oftast att rikta uppmärksamheten och träna hjärnan att vara i nuet.

Josefin Wilkins

Josefin Wilkins. Foto: Matthew Wilkins

Josefin Wilkins är socionom med inriktning på miljöpsykologi och utomhusmiljöer för hälsa och välbefinnande. Hon arbetar inom pre-rehabilitering, föreläser, håller kurser och utbildar inom hälsa. Hon fokuserar på helheten och relationen mellan människan, kroppen och omgivning. Artikeln publicerades ursprungligen på hennes blogg. Följ också Josefins inlägg på Instagram.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.