Cirkelflöjten är en rund flöjt som spelas av fyra flöjtister för en lyssnare som står i flöjtens centrum. Det spektakulära instrumentet designades av den isländska designern Brynjar Sigurðarson, som tilldelas Torsten och Wanja Söderbergs pris 2018. Sigurðarsons olika designprojekt genomsyras av nyfikenhet och uppriktighet, säger Röhsska museets prisnämnd i motiveringen, vilket de beskriver som ett ”Nordiskt grepp” om designtendenser i Europa.
Brynjar Sigurðarson föddes 1986 i Reykjavik, Island, och är verksam som designer och konstnär. För närvarande bor och verkar han i Auriol i södra Frankrike, och sedan 2015 driver han en isländsk-tysk designstudio tillsammans med designern Veronika Sedlmair.
Sedan 2011 har Sigurðarsons praktik ofta tagit sin utgångspunkt i narrativ och performance där design inte bara är en slutprodukt utan också ett verktyg för skapandet. Hans projekt har ofta beröringspunkter med antropologi och geologi och han använder sig av flera olika media och uttryck som illustrationer, fotografi, video, ljud och objekt för att kunna framföra verken på ett givande och specifikt sätt.
Cirkelflöjten, som är en av Sigurðarsons skapelser som lyfts fram, har en diameter på 2,5 meter och består av fyra sammankopplade c-flöjter som är länkade med varandra genom tubkopplingar. Inspirerade av den isländska atmosfären utforskade flöjtisterna Michael Schmid, Bjornar Habbestadt, Marieke Franssen och Bettina Berger samt kompositören Þráinn Hjálmarsson flöjtens potential under tio dagar i Flateyri, en avlägsen liten fiskeby på västra Island. Resultaten av träffen framfördes sedan på utställningen Faisons de l’inconnu un allié i Paris i oktober 2016, av Foundation Galerie Lafayette som producerade cirkelflöjtprojektet. Flöjten är nu del av Lafayette Anticipations — Fonds de dotation Famille Moulins samling i Paris.
Brynjar Sigurðarsons arbete har en stark förankring i två fundamentala element i det isländska kulturarvet, skriver Röhsskas prisnämnd, nämligen berättartraditionen och fisket.
”Autenticiteten i hans arbete härrör från förmågan att knyta samman det förflutna och det samtida där internationella influenser och nya möjligheter har välkomnat honom.”
”Brynjars förmåga att samarbeta med människor från olika discipliner såsom fiskare, filmmakare, författare, musiker, arkeologer och hantverkare är en nyckelfaktor för hela hans arbete. Hans nyfikenhet och uppriktighet genomsyrar hans designprojekt vilket kan beskrivas som ett "Nordiskt grepp" om designtendenser i Europa.
– Att få motta Torsten och Wanja Söderbergs pris är ett otroligt betydelsefullt erkännande för mig, att få den här typen av bekräftelse är verkligen unikt. Jag tar det som en uppmuntran till att fortsätta med det jag håller på med, säger Brynjar Sigurðarson.
Om Torsten och Wanja Söderbergs pris:
Torsten och Wanja Söderbergs pris instiftades 1992 av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser till minne av makarna Söderberg. Prisets syfte är att främja konsthantverk och design i Norden samt att stärka det kollegiala nordiska samarbetet.
Prissumman om 1 miljon SEK, med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse, gör utmärkelsen till världens största designpris bland de designpriser där pristagaren väljs av en prisnämnd och som utdelas årligen.
Torsten och Wanja Söderbergs pris har sin hemvist på Röhsska museet i Göteborg och utdelas årligen i samband med en högtidlighet den 4 november på Torsten Söderbergs födelsedag.
Läs mer om priset och tidigare pristagare på www.rohsska.se
Prisnämnden:
Prisnämnden består av representanter för de fem nordiska länderna:
Anne-Louise Sommer, adj. professor, museidirektör Designmuseum Danmark, Köpenhamn
Widar Halén, avdelningsdirektör Design och konsthantverk Nasjonalmuseet i Oslo
Jukka Savolainen, museidirektör Designmuseet i Helsingfors
Sigríður Sigurjónsdóttir, museidirektör Íslands museum för design och konsthantverk, Reykjavik
Nina Due, prisnämndens ordförande och museichef Röhsska museet, Göteborg
Tomas Söderberg, fil.dr.h.c., ordförande i Torsten Söderbergs Stiftelse