loadingEU-parlamentet har röstat om att inga fler bilar med förbränningsmotorer ska vara tillåtna inom EU efter 2035. BMW och Mercedes är emellertid trotsiga. Foto: Christopher Furlong/Getty Images
EU-parlamentet har röstat om att inga fler bilar med förbränningsmotorer ska vara tillåtna inom EU efter 2035. BMW och Mercedes är emellertid trotsiga. Foto: Christopher Furlong/Getty Images
Utrikes

Inga fler fossildrivna bilar efter 2035 säger EU-parlamentet

Sebastian Lindgren

EU-parlamentet och ministerrådet enades under tisdagen om att stoppa alla nya bilar med förbränningsmotorer från 2035. 

Lagförslaget röstades igenom i EU-parlamentet med 340 parlamentariker för, 279 mot, och 21 som la ned sina röster. 

Den nya lagen fordrar, med enstaka undantag, att koldioxidutsläppen från nya personbilar måste minska med 100 procent till år 2035. Det ses som ett led för EU i att uppnå klimatneutralitet fram till 2050. 

Beslutet omfattar både personbilar och skåpbilar. 

Även transportbilar måste bli helt utsläppsfria fram till år 2035, och minska utsläppen med 50 procent till år 2030. 

EU är dock beredd att ge dispens fram till 2035 för biltillverkare, förutsatt att produktionsvolymen är mindre än 10 000 bilar, eller färre än 22 000 fordon för transportbilstillverkare. 

Beslutet väntar nu på formellt, slutgiltigt godkännande av Europeiska rådet, vilket väntas ske under mars månad. 

Biltillverkare som BMW och Mercedes har emellertid fått kritik, och ställts inför rätta, därför att de varit otydliga om när de tänker upphöra med tillverkningen av sina fossildrivna bilar.

Kontakta journalisten: [email protected]

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEU-parlamentet har röstat om att inga fler bilar med förbränningsmotorer ska vara tillåtna inom EU efter 2035. BMW och Mercedes är emellertid trotsiga. Foto: Christopher Furlong/Getty Images
EU-parlamentet har röstat om att inga fler bilar med förbränningsmotorer ska vara tillåtna inom EU efter 2035. BMW och Mercedes är emellertid trotsiga. Foto: Christopher Furlong/Getty Images
Utrikes

Inga fler fossildrivna bilar efter 2035 säger EU-parlamentet

Sebastian Lindgren

EU-parlamentet och ministerrådet enades under tisdagen om att stoppa alla nya bilar med förbränningsmotorer från 2035. 

Lagförslaget röstades igenom i EU-parlamentet med 340 parlamentariker för, 279 mot, och 21 som la ned sina röster. 

Den nya lagen fordrar, med enstaka undantag, att koldioxidutsläppen från nya personbilar måste minska med 100 procent till år 2035. Det ses som ett led för EU i att uppnå klimatneutralitet fram till 2050. 

Beslutet omfattar både personbilar och skåpbilar. 

Även transportbilar måste bli helt utsläppsfria fram till år 2035, och minska utsläppen med 50 procent till år 2030. 

EU är dock beredd att ge dispens fram till 2035 för biltillverkare, förutsatt att produktionsvolymen är mindre än 10 000 bilar, eller färre än 22 000 fordon för transportbilstillverkare. 

Beslutet väntar nu på formellt, slutgiltigt godkännande av Europeiska rådet, vilket väntas ske under mars månad. 

Biltillverkare som BMW och Mercedes har emellertid fått kritik, och ställts inför rätta, därför att de varit otydliga om när de tänker upphöra med tillverkningen av sina fossildrivna bilar.

Kontakta journalisten: [email protected]

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024