loadingMSB har flera gånger fått markera när broschyren "Om krisen eller kriget kommer" har använts för att sälja beredskapsprodukter. Foto: Henrik Montgomery/TT
MSB har flera gånger fått markera när broschyren "Om krisen eller kriget kommer" har använts för att sälja beredskapsprodukter. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Ilska på MSB – snyltare utnyttjar folks oro

TT

Det är strålande tider för krisbranschen. Men företagens stundtals aggressiva marknadsföring av krislådor och vevradioapparater retar MSB som fått ryta till när myndigheten används som kvalitetsstämpel.

– Det gör mig väldigt arg att någon har skott sig på folks oro, säger risk- och kriskommunikatören Anna Teljfors.

Krislådan har gjort en udda resa, konstaterar Anna Teljfors, som ansvarade för mittuppslaget om hemberedskap i broschyren "Om krisen eller kriget kommer".

Hemberedskap

Att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka.

Gör en plan för hur du kan ordna med vatten, mat, kommunikation och värme i bostaden under sju dagar. Du kan behöva anpassa efter just ditt hushålls behov och förutsättningar. Finns det något annat du eller dina närstående behöver en vanlig vecka?

Förbered dig tillsammans med andra. Om krisen eller kriget kommer behöver vi alla hjälpas åt. Ifall du känner dina grannar blir det lättare att samarbeta och hjälpa varandra.

Källa: MSB

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMSB har flera gånger fått markera när broschyren "Om krisen eller kriget kommer" har använts för att sälja beredskapsprodukter. Foto: Henrik Montgomery/TT
MSB har flera gånger fått markera när broschyren "Om krisen eller kriget kommer" har använts för att sälja beredskapsprodukter. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Ilska på MSB – snyltare utnyttjar folks oro

TT

Det är strålande tider för krisbranschen. Men företagens stundtals aggressiva marknadsföring av krislådor och vevradioapparater retar MSB som fått ryta till när myndigheten används som kvalitetsstämpel.

– Det gör mig väldigt arg att någon har skott sig på folks oro, säger risk- och kriskommunikatören Anna Teljfors.

Krislådan har gjort en udda resa, konstaterar Anna Teljfors, som ansvarade för mittuppslaget om hemberedskap i broschyren "Om krisen eller kriget kommer".

Hemberedskap

Att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka.

Gör en plan för hur du kan ordna med vatten, mat, kommunikation och värme i bostaden under sju dagar. Du kan behöva anpassa efter just ditt hushålls behov och förutsättningar. Finns det något annat du eller dina närstående behöver en vanlig vecka?

Förbered dig tillsammans med andra. Om krisen eller kriget kommer behöver vi alla hjälpas åt. Ifall du känner dina grannar blir det lättare att samarbeta och hjälpa varandra.

Källa: MSB

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024