loadingDen för stockholmare välbekanta fontänen Orfeusgruppen bildar, enligt arkitekturkännare, en viktig accent till Konserthuset vid Hötorget. Men faktum är att skulpturen, som i dag tjänstgör som en av huvudstadens mest populära träffpunkter, först kom på plats 1936, alltså tio år efter konserthusets invigning. Konserthusarkitekten Ivar Tengbom var från start entusiastisk över Milles förslag, men det tog nio år, fyllda av diskussioner för och emot förslaget, innan stadsfullmäktige 1935 beslutade att ge Milles grönt ljus. Förslaget genomdrevs med minsta möjliga marginal, med en rösts majoritet.
En röst som dessutom hade avgivits av misstag!
Att berätta om den grekiske guden Orfeus utanför Konserthuset var inkännande gjort av herr Milles, eftersom myten handlar om musikens makt, om hur Orfeus, endast bistådd av sin lyra, förmår att tämja vilda djur, får floder att stanna och bergen att flytta närmare för att höra bättre. I Orfeusgruppen, eller Orfeusfontänen och Orfeusbrunnen som verket också kallas, har Milles bildsatt musikens förmåga att höja människan över vardagen. Sex meter upp i luften liksom svävar Orfeus. Med enbart lyrans makt lyckas Orfeus höja de lyssnade figurerna. Den uppåtgående rörelsen betonas av fontänens vattenkaskader.
Den för stockholmare välbekanta fontänen Orfeusgruppen bildar, enligt arkitekturkännare, en viktig accent till Konserthuset vid Hötorget. Men faktum är att skulpturen, som i dag tjänstgör som en av huvudstadens mest populära träffpunkter, först kom på plats 1936, alltså tio år efter konserthusets invigning. Konserthusarkitekten Ivar Tengbom var från start entusiastisk över Milles förslag, men det tog nio år, fyllda av diskussioner för och emot förslaget, innan stadsfullmäktige 1935 beslutade att ge Milles grönt ljus. Förslaget genomdrevs med minsta möjliga marginal, med en rösts majoritet. En röst som dessutom hade avgivits av misstag! Att berätta om den grekiske guden Orfeus utanför Konserthuset var inkännande gjort av herr Milles, eftersom myten handlar om musikens makt, om hur Orfeus, endast bistådd av sin lyra, förmår att tämja vilda djur, får floder att stanna och bergen att flytta närmare för att höra bättre. I Orfeusgruppen, eller Orfeusfontänen och Orfeusbrunnen som verket också kallas, har Milles bildsatt musikens förmåga att höja människan över vardagen. Sex meter upp i luften liksom svävar Orfeus. Med enbart lyrans makt lyckas Orfeus höja de lyssnade figurerna. Den uppåtgående rörelsen betonas av fontänens vattenkaskader.
Weekend Nr 7 vecka 7 2024

Hötorgskonst

Redaktionen

Carl Milles kom att bli världsberömd för sina monumentala skulpturer med vilka han lyhört tolkar den grekiska mytologins väsen. Allra bäst upplevs han på unika Millesgården, ett slags fristad för livsbejakande, undersköna konstupplevelser, mitt i en larmande storstad.

Carl Emil Andersson föddes den 23 juni 1875 på Örby Gård i Lagga socken, i närheten av Uppsala. Pappa Emils smeknamn ”Mille” inspirerade barnen Andersson att som vuxna anta familjenamnet Milles. Carl Milles gick under sin skoltid som lärling hos en möbelsnickare. Hans fallenhet för skulptur visade sig även under kvällslektionerna i träslöjd, snideri och modellering på Tekniska skolan.

År 1897 erhöll Milles ett stipendium från Slöjdföreningen och reste till Paris. Planen var att fortsätta till Chile där han hade erbjudits ett arbete. Men han kom att stanna i Paris där han försörjde sig som ornamentsnickare medan han studerade anatomi på Ecole des Beaux-Arts.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen för stockholmare välbekanta fontänen Orfeusgruppen bildar, enligt arkitekturkännare, en viktig accent till Konserthuset vid Hötorget. Men faktum är att skulpturen, som i dag tjänstgör som en av huvudstadens mest populära träffpunkter, först kom på plats 1936, alltså tio år efter konserthusets invigning. Konserthusarkitekten Ivar Tengbom var från start entusiastisk över Milles förslag, men det tog nio år, fyllda av diskussioner för och emot förslaget, innan stadsfullmäktige 1935 beslutade att ge Milles grönt ljus. Förslaget genomdrevs med minsta möjliga marginal, med en rösts majoritet.
En röst som dessutom hade avgivits av misstag!
Att berätta om den grekiske guden Orfeus utanför Konserthuset var inkännande gjort av herr Milles, eftersom myten handlar om musikens makt, om hur Orfeus, endast bistådd av sin lyra, förmår att tämja vilda djur, får floder att stanna och bergen att flytta närmare för att höra bättre. I Orfeusgruppen, eller Orfeusfontänen och Orfeusbrunnen som verket också kallas, har Milles bildsatt musikens förmåga att höja människan över vardagen. Sex meter upp i luften liksom svävar Orfeus. Med enbart lyrans makt lyckas Orfeus höja de lyssnade figurerna. Den uppåtgående rörelsen betonas av fontänens vattenkaskader.
Den för stockholmare välbekanta fontänen Orfeusgruppen bildar, enligt arkitekturkännare, en viktig accent till Konserthuset vid Hötorget. Men faktum är att skulpturen, som i dag tjänstgör som en av huvudstadens mest populära träffpunkter, först kom på plats 1936, alltså tio år efter konserthusets invigning. Konserthusarkitekten Ivar Tengbom var från start entusiastisk över Milles förslag, men det tog nio år, fyllda av diskussioner för och emot förslaget, innan stadsfullmäktige 1935 beslutade att ge Milles grönt ljus. Förslaget genomdrevs med minsta möjliga marginal, med en rösts majoritet. En röst som dessutom hade avgivits av misstag! Att berätta om den grekiske guden Orfeus utanför Konserthuset var inkännande gjort av herr Milles, eftersom myten handlar om musikens makt, om hur Orfeus, endast bistådd av sin lyra, förmår att tämja vilda djur, får floder att stanna och bergen att flytta närmare för att höra bättre. I Orfeusgruppen, eller Orfeusfontänen och Orfeusbrunnen som verket också kallas, har Milles bildsatt musikens förmåga att höja människan över vardagen. Sex meter upp i luften liksom svävar Orfeus. Med enbart lyrans makt lyckas Orfeus höja de lyssnade figurerna. Den uppåtgående rörelsen betonas av fontänens vattenkaskader.
Weekend Nr 7 vecka 7 2024

Hötorgskonst

Redaktionen

Carl Milles kom att bli världsberömd för sina monumentala skulpturer med vilka han lyhört tolkar den grekiska mytologins väsen. Allra bäst upplevs han på unika Millesgården, ett slags fristad för livsbejakande, undersköna konstupplevelser, mitt i en larmande storstad.

Carl Emil Andersson föddes den 23 juni 1875 på Örby Gård i Lagga socken, i närheten av Uppsala. Pappa Emils smeknamn ”Mille” inspirerade barnen Andersson att som vuxna anta familjenamnet Milles. Carl Milles gick under sin skoltid som lärling hos en möbelsnickare. Hans fallenhet för skulptur visade sig även under kvällslektionerna i träslöjd, snideri och modellering på Tekniska skolan.

År 1897 erhöll Milles ett stipendium från Slöjdföreningen och reste till Paris. Planen var att fortsätta till Chile där han hade erbjudits ett arbete. Men han kom att stanna i Paris där han försörjde sig som ornamentsnickare medan han studerade anatomi på Ecole des Beaux-Arts.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025