loadingEtt containerfartyg tillhörande Hapag-Lloyd i Barcelonas hamn. Storföretaget har valt att tills vidare inte använda sig av Suezkanalen. Foto: Pau Barrena/AFP Via Getty Images
Ett containerfartyg tillhörande Hapag-Lloyd i Barcelonas hamn. Storföretaget har valt att tills vidare inte använda sig av Suezkanalen. Foto: Pau Barrena/AFP Via Getty Images
Utrikes

Handeln i Röda havet hotas av angrepp

Ryan Morgan

Stora fraktföretag är fortfarande tveksamma till att skicka fartyg genom Röda havet på grund av säkerhetsläget. Medan Maersk har börjat skicka fartyg den vägen igen efter ett uppehåll undviker Hapag-Lloyd i skrivande stund fortfarande rutten via Suezkanalen.

Både Hapag-Lloyd och Maersk pausade trafiken genom Röda havet i december, efter att deras fartyg angripits med drönare och missiler. Angreppen har kommit från Huthirebellerna som kontrollerar delar av Jemen. I stället har man valt den mycket längre vägen runt Afrikas sydspets, Godahoppsudden.

USA har startat en säkerhetsmission i området, Operation Prosperity Guardian, och Maersk återupptog det mesta av sin trafik den 27 december. Hapag-Lloyd har dock valt att avvakta. Beskedet vid pressläggning var att ett nytt beslut skulle fattas den 2 januari.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt containerfartyg tillhörande Hapag-Lloyd i Barcelonas hamn. Storföretaget har valt att tills vidare inte använda sig av Suezkanalen. Foto: Pau Barrena/AFP Via Getty Images
Ett containerfartyg tillhörande Hapag-Lloyd i Barcelonas hamn. Storföretaget har valt att tills vidare inte använda sig av Suezkanalen. Foto: Pau Barrena/AFP Via Getty Images
Utrikes

Handeln i Röda havet hotas av angrepp

Ryan Morgan

Stora fraktföretag är fortfarande tveksamma till att skicka fartyg genom Röda havet på grund av säkerhetsläget. Medan Maersk har börjat skicka fartyg den vägen igen efter ett uppehåll undviker Hapag-Lloyd i skrivande stund fortfarande rutten via Suezkanalen.

Både Hapag-Lloyd och Maersk pausade trafiken genom Röda havet i december, efter att deras fartyg angripits med drönare och missiler. Angreppen har kommit från Huthirebellerna som kontrollerar delar av Jemen. I stället har man valt den mycket längre vägen runt Afrikas sydspets, Godahoppsudden.

USA har startat en säkerhetsmission i området, Operation Prosperity Guardian, och Maersk återupptog det mesta av sin trafik den 27 december. Hapag-Lloyd har dock valt att avvakta. Beskedet vid pressläggning var att ett nytt beslut skulle fattas den 2 januari.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024