loadingIsrael förbereder sig för att invadera Gazaremsan för att besegra Hamas efter den dödliga attacken i södra Israel den 7 oktober. Foto: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images.
Israel förbereder sig för att invadera Gazaremsan för att besegra Hamas efter den dödliga attacken i södra Israel den 7 oktober. Foto: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images.
Utrikes

Hamas tunnelnätverk hinder för israelisk markinvasion

Jessica Mao och Michael Zhuang

Hamas hundratals kilometer av labyrintliknande underjordiska tunnlar i Gaza kan bli en utmaning för den israeliska arméns markinvasion. Vissa militära experter tror dock att Israels militära dominans kan knäcka Hamas tunnelkrigföring. 

Den 7 oktober inledde Hamas en terrorattack mot Israel där 1 400 israeler dödades och omkring 200 togs som gisslan. Som svar bombade Israels försvarsmakt (IDF) Gaza för att försöka förstöra Hamas militära infrastruktur.

Enligt IDF har Gazaremsan två lager, ett ovan jord för civila och ett under jord för Hamas. IDF:s mål är tunnlarna som utgör det underjordiska lagret i Gaza och en del av Hamas-terroristernas infrastruktur. 

Gazas hemliga tunnelnätverk

Gazas tunnlar byggdes före det israeliska tillbakadragandet 2005 för att smuggla varor in och ut ur Egypten.

Tunnlarna var avgörande för Hamas förmåga att upprätthålla sitt styre på Gazaremsan, eftersom de i princip kontrollerade alla förnödenheter som kom in i Gaza.

Gazatunnlarna är komplexa och hårt styrda. Användningen samordnas mellan Hamas alla väpnade fraktioner.

Varje tunnel sägs vara bemannad av endast en person vars namn är strikt konfidentiellt.

Tunnlarna är indelade i fyra områden: norra, centrala, södra och Gaza city. Vart och ett står under befäl av en befälhavare. Bara de som är inblandade i tunnelbygget och de fyra befälhavarna känner till detaljer och planlösningar i tunnlarna.

De flesta tunnlar grävdes för hand nattetid och tog vanligtvis fyra månader att färdigställa. Vissa tunnlar är väldigt långa och har varit dyra att bygga.

Markägare i gränsområdena har informerats om att alla underjordiska anläggningar ägs och används av militären och att ingen annan får komma in utan tillstånd.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIsrael förbereder sig för att invadera Gazaremsan för att besegra Hamas efter den dödliga attacken i södra Israel den 7 oktober. Foto: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images.
Israel förbereder sig för att invadera Gazaremsan för att besegra Hamas efter den dödliga attacken i södra Israel den 7 oktober. Foto: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images.
Utrikes

Hamas tunnelnätverk hinder för israelisk markinvasion

Jessica Mao och Michael Zhuang

Hamas hundratals kilometer av labyrintliknande underjordiska tunnlar i Gaza kan bli en utmaning för den israeliska arméns markinvasion. Vissa militära experter tror dock att Israels militära dominans kan knäcka Hamas tunnelkrigföring. 

Den 7 oktober inledde Hamas en terrorattack mot Israel där 1 400 israeler dödades och omkring 200 togs som gisslan. Som svar bombade Israels försvarsmakt (IDF) Gaza för att försöka förstöra Hamas militära infrastruktur.

Enligt IDF har Gazaremsan två lager, ett ovan jord för civila och ett under jord för Hamas. IDF:s mål är tunnlarna som utgör det underjordiska lagret i Gaza och en del av Hamas-terroristernas infrastruktur. 

Gazas hemliga tunnelnätverk

Gazas tunnlar byggdes före det israeliska tillbakadragandet 2005 för att smuggla varor in och ut ur Egypten.

Tunnlarna var avgörande för Hamas förmåga att upprätthålla sitt styre på Gazaremsan, eftersom de i princip kontrollerade alla förnödenheter som kom in i Gaza.

Gazatunnlarna är komplexa och hårt styrda. Användningen samordnas mellan Hamas alla väpnade fraktioner.

Varje tunnel sägs vara bemannad av endast en person vars namn är strikt konfidentiellt.

Tunnlarna är indelade i fyra områden: norra, centrala, södra och Gaza city. Vart och ett står under befäl av en befälhavare. Bara de som är inblandade i tunnelbygget och de fyra befälhavarna känner till detaljer och planlösningar i tunnlarna.

De flesta tunnlar grävdes för hand nattetid och tog vanligtvis fyra månader att färdigställa. Vissa tunnlar är väldigt långa och har varit dyra att bygga.

Markägare i gränsområdena har informerats om att alla underjordiska anläggningar ägs och används av militären och att ingen annan får komma in utan tillstånd.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024