Håkan Bosäter kunde dra en stor suck av lättnad i dag. Han får tillbaka 128 000 av de 140 000 kronor som bedragare lurade till sig från hans bankkonton.
Nu vill han se att bankerna säkrar sina tekniska system.
Håkan Bosäter är en av de tre bankkunder som får stöd av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), och därmed får tillbaka sina sparpengar – minus 12 000 kronor i en form av självrisk.
– Det kändes jättebra att läsa ARN:s beslut. Det är klart att det känns lite hårt att bedömas som "grovt oaktsam", men är lagen formulerad på det sättet så får det vara så, säger han till TT.
Skickliga
Han konstaterar att han i de bästa av världar bara hade lagt på när "banken" ringde. Men bedragarna är skickliga och det är lätt att bli stressad när det påstås att kontot håller på att länsas.
Håkan Bosäter ser också uppenbara säkerhetsbrister i bankernas system.
– Bank-id har nu utvecklat sin app till att känna av om fler inloggningar är på gång. Det är jättebra. Men det borde också tydligare framgå vad man signerar – en inloggning på internetbanken eller för att identifiera sig. Det finns ju också tvåstegsautentisering, det vill säga teknik som känner av när och var en ny enhet försöker logga in. Man skulle också kunna ha en personlig kod att uppge på inloggningssidan efter att man legitimerat sig i Bank-id-appen, som ett extra lager. Den koden kan en bedragare bara få om man muntligen uppger den.
Ingen dialog
Håkan Bosäter är också besviken och förvånad över bankens, Nordeas, agerande.
– Jag är besviken över att de visat så lite intresse av att ha en dialog med mig. Jag är också förvånad över att de inte någon gång tydligt beskrivit att de också har ett ansvar. Det trycks bara på kundernas ansvar. Men nu känns det skönt att det är över. Nu återstår bara att banken sätter in pengarna.
(Anna Lena Wallström/TT)
Stora skuggor simmar in mot stranden – men vad är det för underliga varelser?
Slav under kommunismen