loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

”Gröna bubblor” ett oroande tecken i tiden

Epoch Times ledarredaktion

I tredje avsnittet av Epoch Times podd "Gröning & Blomgren utanför" samtalar programledarna Lotta Gröning och Jan Blomgren med Christian Sandström, biträdande professor i företagsekonomi vid högskolan i Jönköping om "gröna bubblor". Begreppet har kanske ingen exakt definition, men syftar i samtalet på stora projekt som dras igång, gärna med en hel del skattemedel, och som ska vara banbrytande i miljöhänseende, men som sedan misslyckas.

Sandström nämner satsningen på etanol som drivmedel som ett typiskt exempel som började för snart två årtionden sedan. Att blanda in etanol i bilbränsle är i sig inte dumt – man sparar på fossila bränslen och bilarna går till och med bättre med lite etanol.

Att däremot gå över till att helt köra på etanol, eller att storskaligt framställa drivmedelsetanol av spannmål, är idéer som fallerat, och som knappast skulle ha satts i verket utan starka incitament i form av skattelättnader, subventioner och statliga investeringar.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

”Gröna bubblor” ett oroande tecken i tiden

Epoch Times ledarredaktion

I tredje avsnittet av Epoch Times podd "Gröning & Blomgren utanför" samtalar programledarna Lotta Gröning och Jan Blomgren med Christian Sandström, biträdande professor i företagsekonomi vid högskolan i Jönköping om "gröna bubblor". Begreppet har kanske ingen exakt definition, men syftar i samtalet på stora projekt som dras igång, gärna med en hel del skattemedel, och som ska vara banbrytande i miljöhänseende, men som sedan misslyckas.

Sandström nämner satsningen på etanol som drivmedel som ett typiskt exempel som började för snart två årtionden sedan. Att blanda in etanol i bilbränsle är i sig inte dumt – man sparar på fossila bränslen och bilarna går till och med bättre med lite etanol.

Att däremot gå över till att helt köra på etanol, eller att storskaligt framställa drivmedelsetanol av spannmål, är idéer som fallerat, och som knappast skulle ha satts i verket utan starka incitament i form av skattelättnader, subventioner och statliga investeringar.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024