loadingEtt medlemskap i Nato skulle kräva att omfattande satsningar görs på den svenska järnvägen, enligt Försvarsmakten. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ett medlemskap i Nato skulle kräva att omfattande satsningar görs på den svenska järnvägen, enligt Försvarsmakten. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Försvaret: Nato kräver järnvägssatsningar

Klas Widestrand Wiktor Nummelin

Ett medlemskap i Nato skulle kräva att omfattande satsningar görs på den svenska järnvägen.

– För trovärdighet i avskräckningsförmågan, säger försvarsminister Pål Jonson (M).

Satsningsbehovet framgår av en rapport som Försvarsmakten lämnat till regeringen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

I rapporten pekar försvaret bland annat på att järnvägen i dagsläget lider av betydande kapacitetsbrister och att det underhållet släpar efter.

– Det här är ett arbete som vi behöver intensifiera nu. Det handlar om att vi försöker säkra en militär rörlighet för att vi ska ha trovärdighet i vår avskräckningsförmåga, säger Jonson på väg in till ett EU-möte i Bryssel på tisdagen.

Sekretessbelagt

Enligt Thomas Ekström, expert på militär logistik på Försvarshögskolan, lär frågor kopplade till beredskap spela en framträdande roll i framtida transportsatsningar.

– I mitt huvud så innebär det ju ett första paradigmskifte och det kommer förstås vara kostnadsdrivande, säger han till radion.

Försvarsmakten kommer med flera förslag på möjliga satsningar i sin rapport, dessa är dock sekretessbelagda.

Enligt Pål Jonson handlar det om en rad saker som behöver göras, med anledning av den gemensamma försvarsplanering som blir följden när – och om – Sverige blir medlem i Nato.

– Det kan beröra alltifrån järnväg och vägar till flygplatser och det som heter värdlandsstöd. Det är ett omfattande arbete för att stärka den gemensamma infrastrukturen, inte minst i de nordiska länderna, säger försvarsministern.

Inget nytt om Nato

Turkiet och Ungern har fortfarande inte tagit några slutgiltiga beslut om att godkänna Sveriges medlemskap. Pål Jonson har inga nya besked om när det kan ske – och vill heller inte peka ut något måldatum.

– Jag kommer inte att sätta ett specifikt datum för när ett självständigt nationellt parlament ska fatta beslut, men vi behöver bli medlem så fort som möjligt, säger försvarsministern i Bryssel.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt medlemskap i Nato skulle kräva att omfattande satsningar görs på den svenska järnvägen, enligt Försvarsmakten. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ett medlemskap i Nato skulle kräva att omfattande satsningar görs på den svenska järnvägen, enligt Försvarsmakten. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Försvaret: Nato kräver järnvägssatsningar

Klas Widestrand Wiktor Nummelin

Ett medlemskap i Nato skulle kräva att omfattande satsningar görs på den svenska järnvägen.

– För trovärdighet i avskräckningsförmågan, säger försvarsminister Pål Jonson (M).

Satsningsbehovet framgår av en rapport som Försvarsmakten lämnat till regeringen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

I rapporten pekar försvaret bland annat på att järnvägen i dagsläget lider av betydande kapacitetsbrister och att det underhållet släpar efter.

– Det här är ett arbete som vi behöver intensifiera nu. Det handlar om att vi försöker säkra en militär rörlighet för att vi ska ha trovärdighet i vår avskräckningsförmåga, säger Jonson på väg in till ett EU-möte i Bryssel på tisdagen.

Sekretessbelagt

Enligt Thomas Ekström, expert på militär logistik på Försvarshögskolan, lär frågor kopplade till beredskap spela en framträdande roll i framtida transportsatsningar.

– I mitt huvud så innebär det ju ett första paradigmskifte och det kommer förstås vara kostnadsdrivande, säger han till radion.

Försvarsmakten kommer med flera förslag på möjliga satsningar i sin rapport, dessa är dock sekretessbelagda.

Enligt Pål Jonson handlar det om en rad saker som behöver göras, med anledning av den gemensamma försvarsplanering som blir följden när – och om – Sverige blir medlem i Nato.

– Det kan beröra alltifrån järnväg och vägar till flygplatser och det som heter värdlandsstöd. Det är ett omfattande arbete för att stärka den gemensamma infrastrukturen, inte minst i de nordiska länderna, säger försvarsministern.

Inget nytt om Nato

Turkiet och Ungern har fortfarande inte tagit några slutgiltiga beslut om att godkänna Sveriges medlemskap. Pål Jonson har inga nya besked om när det kan ske – och vill heller inte peka ut något måldatum.

– Jag kommer inte att sätta ett specifikt datum för när ett självständigt nationellt parlament ska fatta beslut, men vi behöver bli medlem så fort som möjligt, säger försvarsministern i Bryssel.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024