Ökade befogenheter för polisen att beslagta bilar som är registrerade på så kallade målvakter. Körförbud på skuldtyngda fordon. Det föreslås i en färsk utredning.
– Det här är organiserad brottslighet och det behövs ordentliga verktyg, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.
Systemet med bilmålvakter innebär att en person utan tillgångar står som ägare till en bil som någon annan kör. Parkeringsböter och andra avgifter hamnar på hög hos Kronofogden. Målvakterna är skyldiga miljontals kronor samtidigt som bärgning och beslag står kommunerna dyrt.
Regeringskansliets utredning består av förslag på hur lagen kan ändras för att stoppa bilmålvakterna.
– Nu går vi vidare med fler förslag för att begränsa utvecklingen med bilmålvakterna. Vi har sett en ökning under ett antal år och det är oacceptabelt, säger Tomas Eneroth.
Översyn av trafikregistret
Utredaren föreslår bland annat följande:
· Att en rad brister i vägtrafikregistret ses över för att motverka registrering av nya målvakter och målvaktsbilar.
· Att fordon med obetalda parkeringsböter till ett visst belopp får körbud. Huvudregel ska vara att fordonet inte får användas om den totala skulden är mer än 5 000 kronor och minst sex månader har gått sedan minst det beloppet skulle ha betalats.
· Att polisen får utökade möjligheter till att ingripa direkt mot skuldtyngda fordon – exempelvis genom att lagen om flyttning av fordon ses över, uppställningstiden för omhändertagna fordon förkortas och att ägarbegreppet förtydligas.
"Kommer att ha effekt"
Tomas Eneroth noterar särskilt två aspekter bland förslagen – som nu går på remiss.
– Polisen får ökade befogenheter att direkt kunna beslagta och forsla bort bilar med skulder, och kommuner får ökade möjligheter till att kunna skrota bilar redan efter en månad. Det är bra åtgärder som kommer att ha effekt. Jag är beredd att pröva alla vägar för att se till att vi får stopp på utvecklingen, säger han.
Något som inte föreslås är en begränsning av antalet fordon som en person kan äga.
– Det är en fråga som har varit debatterad. Den har också en mängd nackdelar och det blir viktigt att lyssna på remissinstansernas synpunkter.
(Joakim Magnå/TT)