loading
Sedan lagändringen 2014 har tusentals bilar beslagtagits i Stockholm, Göteborg och Malmö till stora kostnader för kommunerna. Här en uppställningsplats i Malmö. Foto: TT-arkivbild
Sedan lagändringen 2014 har tusentals bilar beslagtagits i Stockholm, Göteborg och Malmö till stora kostnader för kommunerna. Här en uppställningsplats i Malmö. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Förslag för att stoppa bilmålvakter

Epoch Times

Ökade befogenheter för polisen att beslagta bilar som är registrerade på så kallade målvakter. Körförbud på skuldtyngda fordon. Det föreslås i en färsk utredning.

– Det här är organiserad brottslighet och det behövs ordentliga verktyg, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Systemet med bilmålvakter innebär att en person utan tillgångar står som ägare till en bil som någon annan kör. Parkeringsböter och andra avgifter hamnar på hög hos Kronofogden. Målvakterna är skyldiga miljontals kronor samtidigt som bärgning och beslag står kommunerna dyrt.

Regeringskansliets utredning består av förslag på hur lagen kan ändras för att stoppa bilmålvakterna.

– Nu går vi vidare med fler förslag för att begränsa utvecklingen med bilmålvakterna. Vi har sett en ökning under ett antal år och det är oacceptabelt, säger Tomas Eneroth.

Översyn av trafikregistret

Utredaren föreslår bland annat följande:

·        Att en rad brister i vägtrafikregistret ses över för att motverka registrering av nya målvakter och målvaktsbilar.

·        Att fordon med obetalda parkeringsböter till ett visst belopp får körbud. Huvudregel ska vara att fordonet inte får användas om den totala skulden är mer än 5 000 kronor och minst sex månader har gått sedan minst det beloppet skulle ha betalats.

·        Att polisen får utökade möjligheter till att ingripa direkt mot skuldtyngda fordon – exempelvis genom att lagen om flyttning av fordon ses över, uppställningstiden för omhändertagna fordon förkortas och att ägarbegreppet förtydligas.

"Kommer att ha effekt"

Tomas Eneroth noterar särskilt två aspekter bland förslagen – som nu går på remiss.

– Polisen får ökade befogenheter att direkt kunna beslagta och forsla bort bilar med skulder, och kommuner får ökade möjligheter till att kunna skrota bilar redan efter en månad. Det är bra åtgärder som kommer att ha effekt. Jag är beredd att pröva alla vägar för att se till att vi får stopp på utvecklingen, säger han.

Något som inte föreslås är en begränsning av antalet fordon som en person kan äga.

– Det är en fråga som har varit debatterad. Den har också en mängd nackdelar och det blir viktigt att lyssna på remissinstansernas synpunkter.

(Joakim Magnå/TT)

Han var ute och gick med hunden när han såg någon som satt på en påle i vattnet

Visste du? - 20 juli - Förföljelsen av Falun Gong

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Sedan lagändringen 2014 har tusentals bilar beslagtagits i Stockholm, Göteborg och Malmö till stora kostnader för kommunerna. Här en uppställningsplats i Malmö. Foto: TT-arkivbild
Sedan lagändringen 2014 har tusentals bilar beslagtagits i Stockholm, Göteborg och Malmö till stora kostnader för kommunerna. Här en uppställningsplats i Malmö. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Förslag för att stoppa bilmålvakter

Epoch Times

Ökade befogenheter för polisen att beslagta bilar som är registrerade på så kallade målvakter. Körförbud på skuldtyngda fordon. Det föreslås i en färsk utredning.

– Det här är organiserad brottslighet och det behövs ordentliga verktyg, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Systemet med bilmålvakter innebär att en person utan tillgångar står som ägare till en bil som någon annan kör. Parkeringsböter och andra avgifter hamnar på hög hos Kronofogden. Målvakterna är skyldiga miljontals kronor samtidigt som bärgning och beslag står kommunerna dyrt.

Regeringskansliets utredning består av förslag på hur lagen kan ändras för att stoppa bilmålvakterna.

– Nu går vi vidare med fler förslag för att begränsa utvecklingen med bilmålvakterna. Vi har sett en ökning under ett antal år och det är oacceptabelt, säger Tomas Eneroth.

Översyn av trafikregistret

Utredaren föreslår bland annat följande:

·        Att en rad brister i vägtrafikregistret ses över för att motverka registrering av nya målvakter och målvaktsbilar.

·        Att fordon med obetalda parkeringsböter till ett visst belopp får körbud. Huvudregel ska vara att fordonet inte får användas om den totala skulden är mer än 5 000 kronor och minst sex månader har gått sedan minst det beloppet skulle ha betalats.

·        Att polisen får utökade möjligheter till att ingripa direkt mot skuldtyngda fordon – exempelvis genom att lagen om flyttning av fordon ses över, uppställningstiden för omhändertagna fordon förkortas och att ägarbegreppet förtydligas.

"Kommer att ha effekt"

Tomas Eneroth noterar särskilt två aspekter bland förslagen – som nu går på remiss.

– Polisen får ökade befogenheter att direkt kunna beslagta och forsla bort bilar med skulder, och kommuner får ökade möjligheter till att kunna skrota bilar redan efter en månad. Det är bra åtgärder som kommer att ha effekt. Jag är beredd att pröva alla vägar för att se till att vi får stopp på utvecklingen, säger han.

Något som inte föreslås är en begränsning av antalet fordon som en person kan äga.

– Det är en fråga som har varit debatterad. Den har också en mängd nackdelar och det blir viktigt att lyssna på remissinstansernas synpunkter.

(Joakim Magnå/TT)

Han var ute och gick med hunden när han såg någon som satt på en påle i vattnet

Visste du? - 20 juli - Förföljelsen av Falun Gong

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024