Försäkringskassan gjorde fel när de nekade assistans
Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild


Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) slog på fredagen fast att Försäkringskassan gjorde fel när man nekade assistans till funktionshindrade som behöver sondmatas, skriver SvD. Många kritiker menar att det bottnar i regeringens krav på besparingar på assistansersättningen.

Nästan 700 personer med svåra funktionshinder har förlorat sin ersättning under de senaste åren. Eliana Khudayda var en av dem, men har nu rätt till assistans. Hennes familj har drivit en process i fyra år för hon ska ha rätt till assistans. Hon föddes med en allvarlig funktionsnedsättning vilket innebär att hon inte kan äta genom munnen. 

Tidningen säger att juridiska rådgivare från Högsta förvaltningsdomstolen har varnat att Försäkringskassan har övertolkat domslut från HFD. Sondmatning ska därför ses som ett grundläggande behov.  

– Man underkänner Försäkringskassans tolkning. Detta får antas ha drabbat enskilda under den här perioden för att man nekat personer assistans och tvingat dem att driva överklagandeprocesser, säger Love Blomquist, jurist på advokatbyrån Onval, till SvD.

Även Cecilia Blanck, som är verksamhetsansvarig för organisationen Jag, en ideell förening för personer med svåra funktionsnedsättningar, anser att Försäkringskassan har gått ”för långt i sin iver att följa regeringens instruktioner i regleringsbrevet” och menar att de som äter med sond ”har fått betala ett högt pris”.

Försäkringskassan kommer dock fortfarande att göra bedömningar utifrån varje enskilt fall, vilket betyder att beslutet inte innebär att alla som har sond har rätt till assistans.

Eva Nordqvist, som är rättschef på Försäkringskassan, menar att det inte är regeringens krav på besparingar som ligger till grund för den nya praxisen utan menar i stället att det är regelverket som styr.

De som har fått avslag från Försäkringskassan kan nu ansöka om assistans på nytt.