loadingMats Galvenius, vd hos Larmtjänst AB. Foto: Bertil Ericson/TT-arkivbild
Mats Galvenius, vd hos Larmtjänst AB. Foto: Bertil Ericson/TT-arkivbild
Inrikes

Försäkringsbedrägerier kostar miljarder kronor varje år

Epoch Times

Nära en halv miljard kronor. Så mycket vägrade försäkringsbolagen att betala ut på grund av misstänkta bedrägerier 2018. Men mörkertalet tros vara stort – försäkringsbedrägerier uppskattas kosta mellan tre och sex miljarder årligen.

Förra året genomförde svenska sakförsäkringsbolag 7 462 bedrägeriutredningar. Till följd av detta nekades försäkringstagare pengar för skador värda 480 miljoner kronor – skador som bedömdes vara bedrägerier. Det visar en ny rapport som släppts av branschorganisationerna Larmtjänst AB och Svensk Försäkring.

– Vi har haft en trend där vi gått allt mer mot direkt skadereglering via internet, där jag kan tycka att man tagit det steget för långt, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst.

"Ljuger om skadan"

Försäkringsbedrägerier verkar framför allt ske inom motorförsäkringar och hemförsäkringar, säger han.

– Det vanligaste är att försäkringstagaren inte kan styrka att det faktiskt inträffat något. Man ljuger om att skadan skett – säger till exempel att man blivit bestulen på något som man i själva verket slarvat bort.

Inom motorförsäkringar uppgick fjolårets avslöjade bedrägerier till ett värde av 145 miljoner kronor. Något som kostar försäkringsbolagen mycket pengar är arrangerade trafikolyckor, berättar Galvenius.

– Ett ganska typiskt fall är att man köper billiga, begagnade bilar med kanske trasiga motorer, men försäkrar dem för fullt värde. Sedan krockar man bilarna för att få ut pengar.

Rapporten visar att kön, ålder och geografi tycks spela in när det gäller benägenheten att begå försäkringsbedrägeri. Män är tydligt överrepresenterade i statistiken och utgör nästan 70 procent av bedragarna, liksom personer födda på 1980-talet och 1990-talet samt bosatta i Skåne samt Stockholms län.

Positiv utveckling

Mats Galvenius säger att försäkringsbedrägerier aldrig kommer att gå att förhindra helt, men att försäkringsbolagen skulle kunna undvika en stor del genom att jobba mer med sina villkor. Men det viktigaste är att ändra attityden gentemot bedrägerier hos gemene man. I samband med den nya rapporten genomfördes en attitydundersökning som visade att nio av tio ser försäkringsbedrägerier som ett allvarligt brott. Det visar på en positiv utveckling, säger Mats Galvenius.

– Bedragarna måste förstå att de belastar oskyldiga genom sina brott. Ju högre andel bedrägerier, desto högre blir premierna. Det betyder att man begår kollektivt bedrägeri.

(Mia Holmberg Karlsson/TT)

Försäkringsbedrägerier

(TT)

Den vanligaste orsaken till att försäkringsbolagen avböjer utbetalning av skadeersättning är att det inte kan styrkas att skadan inträffat (41 procent).

Andra vanliga orsaker är att försäkringstagaren lämnat oriktiga uppgifter vid tecknandet av försäkring (21 procent) och att skadan är arrangerad (12 procent).

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar, vilket resulterade i att försäkringsbolagen avböjde skador till ett värde av 480 miljoner kronor. Men mörkertalet uppskattas vara stort. Årligen beräknas försäkringsbedrägerier kosta omkring 3–6 miljarder kronor.

Det är främst inom hem-, villa-, rese- och motorskador som försäkringsbolagen avslöjar försök till bedrägerier. Inom hem-, villa-, och reseskador avslöjades 2018 misstänkta bedrägerier till ett värde av 159 miljoner kronor. Inom motorskador avslöjades misstänkta bedrägerier till ett värde av 145 miljoner kronor.

Källor: Svensk Försäkring och Larmtjänst AB

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMats Galvenius, vd hos Larmtjänst AB. Foto: Bertil Ericson/TT-arkivbild
Mats Galvenius, vd hos Larmtjänst AB. Foto: Bertil Ericson/TT-arkivbild
Inrikes

Försäkringsbedrägerier kostar miljarder kronor varje år

Epoch Times

Nära en halv miljard kronor. Så mycket vägrade försäkringsbolagen att betala ut på grund av misstänkta bedrägerier 2018. Men mörkertalet tros vara stort – försäkringsbedrägerier uppskattas kosta mellan tre och sex miljarder årligen.

Förra året genomförde svenska sakförsäkringsbolag 7 462 bedrägeriutredningar. Till följd av detta nekades försäkringstagare pengar för skador värda 480 miljoner kronor – skador som bedömdes vara bedrägerier. Det visar en ny rapport som släppts av branschorganisationerna Larmtjänst AB och Svensk Försäkring.

– Vi har haft en trend där vi gått allt mer mot direkt skadereglering via internet, där jag kan tycka att man tagit det steget för långt, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst.

"Ljuger om skadan"

Försäkringsbedrägerier verkar framför allt ske inom motorförsäkringar och hemförsäkringar, säger han.

– Det vanligaste är att försäkringstagaren inte kan styrka att det faktiskt inträffat något. Man ljuger om att skadan skett – säger till exempel att man blivit bestulen på något som man i själva verket slarvat bort.

Inom motorförsäkringar uppgick fjolårets avslöjade bedrägerier till ett värde av 145 miljoner kronor. Något som kostar försäkringsbolagen mycket pengar är arrangerade trafikolyckor, berättar Galvenius.

– Ett ganska typiskt fall är att man köper billiga, begagnade bilar med kanske trasiga motorer, men försäkrar dem för fullt värde. Sedan krockar man bilarna för att få ut pengar.

Rapporten visar att kön, ålder och geografi tycks spela in när det gäller benägenheten att begå försäkringsbedrägeri. Män är tydligt överrepresenterade i statistiken och utgör nästan 70 procent av bedragarna, liksom personer födda på 1980-talet och 1990-talet samt bosatta i Skåne samt Stockholms län.

Positiv utveckling

Mats Galvenius säger att försäkringsbedrägerier aldrig kommer att gå att förhindra helt, men att försäkringsbolagen skulle kunna undvika en stor del genom att jobba mer med sina villkor. Men det viktigaste är att ändra attityden gentemot bedrägerier hos gemene man. I samband med den nya rapporten genomfördes en attitydundersökning som visade att nio av tio ser försäkringsbedrägerier som ett allvarligt brott. Det visar på en positiv utveckling, säger Mats Galvenius.

– Bedragarna måste förstå att de belastar oskyldiga genom sina brott. Ju högre andel bedrägerier, desto högre blir premierna. Det betyder att man begår kollektivt bedrägeri.

(Mia Holmberg Karlsson/TT)

Försäkringsbedrägerier

(TT)

Den vanligaste orsaken till att försäkringsbolagen avböjer utbetalning av skadeersättning är att det inte kan styrkas att skadan inträffat (41 procent).

Andra vanliga orsaker är att försäkringstagaren lämnat oriktiga uppgifter vid tecknandet av försäkring (21 procent) och att skadan är arrangerad (12 procent).

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar, vilket resulterade i att försäkringsbolagen avböjde skador till ett värde av 480 miljoner kronor. Men mörkertalet uppskattas vara stort. Årligen beräknas försäkringsbedrägerier kosta omkring 3–6 miljarder kronor.

Det är främst inom hem-, villa-, rese- och motorskador som försäkringsbolagen avslöjar försök till bedrägerier. Inom hem-, villa-, och reseskador avslöjades 2018 misstänkta bedrägerier till ett värde av 159 miljoner kronor. Inom motorskador avslöjades misstänkta bedrägerier till ett värde av 145 miljoner kronor.

Källor: Svensk Försäkring och Larmtjänst AB

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024