Flygbranschen varnar för att ett utökat förbud för bärbara datorer på flygningar, som diskuteras mellan EU och USA, skulle bli både kostsamt och riskfyllt. En säkerhetsexpert rekommenderar däremot ett laptop-stopp i kabinen.
Frågan om även flygningar från EU ska omfattas av det laptop-förbud som USA infört på flygningar från åtta huvudsakligen muslimska länder diskuterades på onsdagen på ett högnivåmöte i Bryssel.
Förbudet gäller att man inte får ta med bärbara datorer, surfplattor och annan elektronik större än en mobiltelefon in i kabinen.
Vid mötet deltog, förutom representanter för EU-länder med störst trafik till USA, EU:s asyl- och inrikeskommissionär Dimitris Avramopoulos och transportkommissionären Violeta Bulc samt Elaine Duke, andrechef vid USA:s departement för inrikes säkerhet.
– Det här handlar mest om ett informationsutbyte, sade EU-kommissionstalesmannen Enrico Brivio inför mötet.
Parterna skriver i ett uttalande att allvarliga hot mot flygsäkerheten tagits upp på mötet liksom åtgärder att höga säkerheten när det gäller incheckning av elektroniska föremål.
Ytterligare ett möte planeras i Washington i USA nästa vecka.
Upp till EU-länderna
För EU:s del är det upp till de enskilda medlemsländerna att avgöra om även de vill införa datorstopp.
Flygbranschorganisationen IATA, där bland annat flygbolaget SAS ingår, har uppmanat de inblandade att överväga alternativ till ett utökat förbud.
Ett sådant skulle, enligt IATA, kosta passagerarna närmare tio miljarder kronor årligen i produktivitetsbortfall, längre resande och minskat välmående och skapa nya säkerhetsrisker, rapporterar Reuters.
Flygbolag och piloter har sedan tidigare varnat för en ökad brandrisk då litiumbatterierna i de elektroniska produkterna kan fatta eld i bagageutrymmet utan att det upptäcks.
I stället vill IATA se bland annat andra metoder för att spåra sprängmedel vid säkerhetskontrollerna samt bättre utbildning av personal.
Mer sofistikerad teknik
Anledningen till att USA infört och överväger att utöka förbudet är att terrorister har utvecklat sofistikerade möjligheter att gömma sprängladdningar, förklarar flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.
– Tidigare bytte man ut batteriet mot en sprängladdning men nu har man konstruktioner där höljet i elektroniken är själva sprängmedlet. Det kan den normala röntgenutrustningen inte detektera, säger Kjäll.
Sögs ut ur planet
I februari i fjol utlöstes en bomb i en dator ombord på ett flygplan på väg från Mogadishu i Somalia. Explosionen slet upp ett hål i flygplanskroppen och självmordsbombaren sögs ut ur planet, men i övrigt överlevde samtliga passagerare attentatet som jihadistgruppen al-Shabaab tog på sig ansvaret för.
– Sedan dess har amerikanska underrättelsetjänsten fått uppgifter om att den här typen av dolda sprängladdningar tillverkas i större skala, säger Hans Kjäll som anser att ett globalt förbud mot större elektronik i kabinen vore bra.
– Jag rekommenderar att man gör som i USA och standardiserar det i hela världen.
(Bryssel/Stockholm, TT)