loadingEnligt den reviderade läroplanen för förskolan ska barn få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. Den nya läroplanen trädde i kraft den 1 juli i år. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Enligt den reviderade läroplanen för förskolan ska barn få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. Den nya läroplanen trädde i kraft den 1 juli i år. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Inrikes

Flera förskolor vill slippa digitalisering

Epoch Times

Flera förskolor vill få göra undantag från den nya delen i läroplanen som handlar om digital kompetens.

Men att få tillstånd att göra undantag är bara möjligt genom en lagändring.

Sedan den 1 juli i år gäller den reviderade läroplanen för förskolan. Där slås det bland annat fast att barn ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens.

Åsikterna går isär om huruvida det är rätt eller inte att introducera skärmar redan i förskolan.

De flesta Waldorfförskolorna i landet kommer att fortsätta försöka arbeta skärmfritt, enligt Riksföreningen Waldorfförskolornas samråd (RWS).

— Vi vill vänta, och hoppas på att politiker och myndigheter kan tänka till. Vi hoppas på att det sker en förnyad översyn av läroplanen när det kommer till den här frågan, eller att det kan skapas undantag för alternativa verksamheter så att det i alla fall finns en valmöjlighet för föräldrar, säger Geseke Lundgren, koordinator för RWS, och fortsätter:

— Vi anser inte att digital teknik är överlägsen de övningar i kommunikation och kreativitet som barnen gör på riktigt, i det reala livet. Barnet behöver vara aktivt med alla sina sinnen för att ha en maximal utveckling, och det är det inte när skärmar används.

Flera undantag

I den reviderade läroplanen för förskolan står det att barnen ska få möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen i vardagen, och möjlighet att lägga grunden för ett ansvarsfullt och kritiskt förhållningssätt till den digitala tekniken.

Historiskt har Waldorfgrundskolor haft flera undantag jämfört med de regler som gäller i andra skolor. Men de undantag som gäller i dag är att

Waldorfskolorna inte behöver sätta betyg förrän i årskurs 9, i stället för i sjätte klass som gäller för andra skolor, samt att de också är undantagna från huvudregeln att lärare som undervisar i skolan ska ha statlig lärarlegitimation.

— För förskolan finns det inga specifika undantag i läroplanen för Waldorfförskolor. Det är regeringen som beslutar om vilken läroplan som ska gälla för förskolan, så om något annat skulle gälla för exempelvis Waldorfförskolor så behöver även regeringen besluta om det, säger Torun Rudin, tillförordnad chef för Skolverkets för- och grundskoleenhet.

Bestämma själva

Utbildningsminister Anna Ekström tycker inte att det är rimligt att förskolor eller skolor ska få göra undantag från den rådande skolplanen.

"Läroplanen gäller i alla förskolor, och både den och skollagen ska följas, oavsett om det handlar om en kommunal eller fristående förskola", skriver ministern i ett mejl till TT.

Ett argument mot utbildning i digital kompetens i förskolan, som har förts fram från RWS är att föräldrar själva borde få bestämma ifall deras barn ska få använda digital teknik i förskolan.

"Föräldrars oro ska självklart tas på allvar, men det är läroplanen och inte föräldrars önskemål som styr vad barnen ska lära sig", skriver Anna Ekström och tillägger:

"Digitalisering i förskolan handlar inte om att barn ska sitta mer framför skärmar eller att skärmar ska användas som barnpassning. Barn ska röra på sig, leka och träna sociala färdigheter i förskolan. Med stigande ålder ska barnen också börja förstå och använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar deras utveckling och lärande".

(Jenny Rydberg/TT)

Adekvat digital kompetens

(TT)

Läroplanen för förskolan har reviderats. Den reviderade läroplanen trädde i kraft den 1 juli i år.

I den nya läroplanen står det att barnen ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens.

Barnen ska få möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen i vardagen, står det i den reviderade läroplanen.

De ska också få möjlighet att lägga grunden till ett ansvarsfullt och kritiskt förhållningssätt till den digitala tekniken.

(Källa: Skolverket)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEnligt den reviderade läroplanen för förskolan ska barn få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. Den nya läroplanen trädde i kraft den 1 juli i år. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Enligt den reviderade läroplanen för förskolan ska barn få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. Den nya läroplanen trädde i kraft den 1 juli i år. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Inrikes

Flera förskolor vill slippa digitalisering

Epoch Times

Flera förskolor vill få göra undantag från den nya delen i läroplanen som handlar om digital kompetens.

Men att få tillstånd att göra undantag är bara möjligt genom en lagändring.

Sedan den 1 juli i år gäller den reviderade läroplanen för förskolan. Där slås det bland annat fast att barn ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens.

Åsikterna går isär om huruvida det är rätt eller inte att introducera skärmar redan i förskolan.

De flesta Waldorfförskolorna i landet kommer att fortsätta försöka arbeta skärmfritt, enligt Riksföreningen Waldorfförskolornas samråd (RWS).

— Vi vill vänta, och hoppas på att politiker och myndigheter kan tänka till. Vi hoppas på att det sker en förnyad översyn av läroplanen när det kommer till den här frågan, eller att det kan skapas undantag för alternativa verksamheter så att det i alla fall finns en valmöjlighet för föräldrar, säger Geseke Lundgren, koordinator för RWS, och fortsätter:

— Vi anser inte att digital teknik är överlägsen de övningar i kommunikation och kreativitet som barnen gör på riktigt, i det reala livet. Barnet behöver vara aktivt med alla sina sinnen för att ha en maximal utveckling, och det är det inte när skärmar används.

Flera undantag

I den reviderade läroplanen för förskolan står det att barnen ska få möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen i vardagen, och möjlighet att lägga grunden för ett ansvarsfullt och kritiskt förhållningssätt till den digitala tekniken.

Historiskt har Waldorfgrundskolor haft flera undantag jämfört med de regler som gäller i andra skolor. Men de undantag som gäller i dag är att

Waldorfskolorna inte behöver sätta betyg förrän i årskurs 9, i stället för i sjätte klass som gäller för andra skolor, samt att de också är undantagna från huvudregeln att lärare som undervisar i skolan ska ha statlig lärarlegitimation.

— För förskolan finns det inga specifika undantag i läroplanen för Waldorfförskolor. Det är regeringen som beslutar om vilken läroplan som ska gälla för förskolan, så om något annat skulle gälla för exempelvis Waldorfförskolor så behöver även regeringen besluta om det, säger Torun Rudin, tillförordnad chef för Skolverkets för- och grundskoleenhet.

Bestämma själva

Utbildningsminister Anna Ekström tycker inte att det är rimligt att förskolor eller skolor ska få göra undantag från den rådande skolplanen.

"Läroplanen gäller i alla förskolor, och både den och skollagen ska följas, oavsett om det handlar om en kommunal eller fristående förskola", skriver ministern i ett mejl till TT.

Ett argument mot utbildning i digital kompetens i förskolan, som har förts fram från RWS är att föräldrar själva borde få bestämma ifall deras barn ska få använda digital teknik i förskolan.

"Föräldrars oro ska självklart tas på allvar, men det är läroplanen och inte föräldrars önskemål som styr vad barnen ska lära sig", skriver Anna Ekström och tillägger:

"Digitalisering i förskolan handlar inte om att barn ska sitta mer framför skärmar eller att skärmar ska användas som barnpassning. Barn ska röra på sig, leka och träna sociala färdigheter i förskolan. Med stigande ålder ska barnen också börja förstå och använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar deras utveckling och lärande".

(Jenny Rydberg/TT)

Adekvat digital kompetens

(TT)

Läroplanen för förskolan har reviderats. Den reviderade läroplanen trädde i kraft den 1 juli i år.

I den nya läroplanen står det att barnen ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens.

Barnen ska få möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen i vardagen, står det i den reviderade läroplanen.

De ska också få möjlighet att lägga grunden till ett ansvarsfullt och kritiskt förhållningssätt till den digitala tekniken.

(Källa: Skolverket)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024