loadingÅtta av tio svenskar har körkort, vilket placerar Sverige i toppen av alla länder. En ny utredning ska nu undersöka varför fler och fler missar körkortstesterna. Foto: fredrik Sandberg/TT
Åtta av tio svenskar har körkort, vilket placerar Sverige i toppen av alla länder. En ny utredning ska nu undersöka varför fler och fler missar körkortstesterna. Foto: fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Fler ska klara av att ta körkort

Glenn Mattsing

En utredning ska undersöka åtgärder för att fler ska klara körkortsutbildningen, något som vissa tror leder till sänkta krav och lägre trafiksäkerhet. Bakom målet kan det finnas arbetsmarknadspolitiska kopplingar.

Det ska bli lättare att ta körkort, rapporterade flera medier i augusti. Det stämmer inte, säger representanter för både regeringen, Transportstyrelsen och Trafikverket.

Bakom det nya uppdrag som regeringen har givit till Transportstyrelsen, ligger en önskan om att utbildningen ska bli bättre, inte enklare, så att fler klarar provet, förklarar Ebba Gustavsson, pressekreterare hos Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Ny utredning av förarutbildning

Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att se över förarutbildningen för B-körkort, för att bidra till ett enkelt och ändamålsenligt förarutbildningssystem. Bland annat ska Transportstyrelsen överväga vilka åtgärder som krävs för att körkortsaspiranterna ska komma bättre förberedda till teori och körprovet.

Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att göra en generell översyn av förarutbildningssystemet och att föreslå nödvändiga lagändringar. Översynen ska bidra till ett enkelt och ändamålsenligt förarutbildningssystem. Transportstyrelsen ska också överväga hur utbildningssystemet kan anpassas till ny teknik som nya förarstödssystem och den ökade användningen av elbilar.

Transportstyrelsen ska senast den 15 september 2024 redovisa uppdraget till Landsbygds och infrastrukturdepartementet.

Källa: Regeringskansliet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÅtta av tio svenskar har körkort, vilket placerar Sverige i toppen av alla länder. En ny utredning ska nu undersöka varför fler och fler missar körkortstesterna. Foto: fredrik Sandberg/TT
Åtta av tio svenskar har körkort, vilket placerar Sverige i toppen av alla länder. En ny utredning ska nu undersöka varför fler och fler missar körkortstesterna. Foto: fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Fler ska klara av att ta körkort

Glenn Mattsing

En utredning ska undersöka åtgärder för att fler ska klara körkortsutbildningen, något som vissa tror leder till sänkta krav och lägre trafiksäkerhet. Bakom målet kan det finnas arbetsmarknadspolitiska kopplingar.

Det ska bli lättare att ta körkort, rapporterade flera medier i augusti. Det stämmer inte, säger representanter för både regeringen, Transportstyrelsen och Trafikverket.

Bakom det nya uppdrag som regeringen har givit till Transportstyrelsen, ligger en önskan om att utbildningen ska bli bättre, inte enklare, så att fler klarar provet, förklarar Ebba Gustavsson, pressekreterare hos Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Ny utredning av förarutbildning

Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att se över förarutbildningen för B-körkort, för att bidra till ett enkelt och ändamålsenligt förarutbildningssystem. Bland annat ska Transportstyrelsen överväga vilka åtgärder som krävs för att körkortsaspiranterna ska komma bättre förberedda till teori och körprovet.

Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att göra en generell översyn av förarutbildningssystemet och att föreslå nödvändiga lagändringar. Översynen ska bidra till ett enkelt och ändamålsenligt förarutbildningssystem. Transportstyrelsen ska också överväga hur utbildningssystemet kan anpassas till ny teknik som nya förarstödssystem och den ökade användningen av elbilar.

Transportstyrelsen ska senast den 15 september 2024 redovisa uppdraget till Landsbygds och infrastrukturdepartementet.

Källa: Regeringskansliet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024