En av filmhistoriens mest framgångsrika produktplaceringar, långt innan begreppet ens var påkommet. Vi talar om borsalinon, filthatten som blev ikonisk tack vare slutscenen i Casablanca, där den bärs av både Bergman och Bogart.
Det var ju jätteintressant att få reda på vad John Malkovich hade i huvudet, verkligen. Men vad ikoner som Warren Beatty, Fred Astaire, Gianni Agnelli, Giuseppe Verdi och Ernest Hemingway bar på huvudet, nämligen en huvudbonad från legendariska Borsalino, det får hjärtat att slå lite snabbare. Märket Borsalino är så inpräntat i vårt kollektiva medvetande att man inte blir förvånad över att läsa att Robert Redford, efter att ha sett Marcello Mastroianni i filmen 8 ½, fattade pennan och skrev ett brev till Borsalinos huvudkontor i Alexandria, där han väldigt försynt presenterade sig för en representant för företaget som han hade träffat tidigare: ”Dear Vittorio, you may remember me, my name is Robert Redford.”
Giuseppe Borsalino, som hade utbildat sig till hattmakare, startade det dåvarande familjeföretaget 1857 i den italienska staden Alessandria i regionen Piemonte. Borsalino nådde snabbt ryktbarhet för sina eleganta filthattar av eminent kvalitet. På 1930-talet tog affärerna fart i och med att många italienare som hade emigrerat till USA och nådde framgång i det nya landet investerade i en dyr borsalino, som en statusmarkör.