loadingVi lyfter på hatten för alla skickliga hantverkare hos Borsalino som framställer de klassiska hattarna. Vissa modeller kan ta upp till ett halvår att färdigställa. Inga shortcuts här, inte …  Foto: Gabriel Bouys/AFP via Getty Images
Vi lyfter på hatten för alla skickliga hantverkare hos Borsalino som framställer de klassiska hattarna. Vissa modeller kan ta upp till ett halvår att färdigställa. Inga shortcuts här, inte … Foto: Gabriel Bouys/AFP via Getty Images
Weekend Nr 10 vecka 10 2024

Final Cut

Redaktionen

En av filmhistoriens mest framgångsrika produktplaceringar, långt innan begreppet ens var påkommet. Vi talar om borsalinon, filthatten som blev ikonisk tack vare slutscenen i Casablanca, där den bärs av både Bergman och Bogart.

Det var ju jätteintressant att få reda på vad John Malkovich hade i huvudet, verkligen. Men vad ikoner som Warren Beatty, Fred Astaire, Gianni Agnelli, Giuseppe Verdi och Ernest Hemingway bar på huvudet, nämligen en huvudbonad från legendariska Borsalino, det får hjärtat att slå lite snabbare. Märket Borsalino är så inpräntat i vårt kollektiva medvetande att man inte blir förvånad över att läsa att Robert Redford, efter att ha sett Marcello Mastroianni i filmen 8 ½, fattade pennan och skrev ett brev till Borsalinos huvudkontor i Alexandria, där han väldigt försynt presenterade sig för en representant för företaget som han hade träffat tidigare: ”Dear Vittorio, you may remember me, my name is Robert Redford.”

Giuseppe Borsalino, som hade utbildat sig till hattmakare, startade det dåvarande familjeföretaget 1857 i den italienska staden Alessandria i regionen Piemonte. Borsalino nådde snabbt ryktbarhet för sina eleganta filthattar av eminent kvalitet. På 1930-talet tog affärerna fart i och med att många italienare som hade emigrerat till USA och nådde framgång i det nya landet investerade i en dyr borsalino, som en statusmarkör.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVi lyfter på hatten för alla skickliga hantverkare hos Borsalino som framställer de klassiska hattarna. Vissa modeller kan ta upp till ett halvår att färdigställa. Inga shortcuts här, inte …  Foto: Gabriel Bouys/AFP via Getty Images
Vi lyfter på hatten för alla skickliga hantverkare hos Borsalino som framställer de klassiska hattarna. Vissa modeller kan ta upp till ett halvår att färdigställa. Inga shortcuts här, inte … Foto: Gabriel Bouys/AFP via Getty Images
Weekend Nr 10 vecka 10 2024

Final Cut

Redaktionen

En av filmhistoriens mest framgångsrika produktplaceringar, långt innan begreppet ens var påkommet. Vi talar om borsalinon, filthatten som blev ikonisk tack vare slutscenen i Casablanca, där den bärs av både Bergman och Bogart.

Det var ju jätteintressant att få reda på vad John Malkovich hade i huvudet, verkligen. Men vad ikoner som Warren Beatty, Fred Astaire, Gianni Agnelli, Giuseppe Verdi och Ernest Hemingway bar på huvudet, nämligen en huvudbonad från legendariska Borsalino, det får hjärtat att slå lite snabbare. Märket Borsalino är så inpräntat i vårt kollektiva medvetande att man inte blir förvånad över att läsa att Robert Redford, efter att ha sett Marcello Mastroianni i filmen 8 ½, fattade pennan och skrev ett brev till Borsalinos huvudkontor i Alexandria, där han väldigt försynt presenterade sig för en representant för företaget som han hade träffat tidigare: ”Dear Vittorio, you may remember me, my name is Robert Redford.”

Giuseppe Borsalino, som hade utbildat sig till hattmakare, startade det dåvarande familjeföretaget 1857 i den italienska staden Alessandria i regionen Piemonte. Borsalino nådde snabbt ryktbarhet för sina eleganta filthattar av eminent kvalitet. På 1930-talet tog affärerna fart i och med att många italienare som hade emigrerat till USA och nådde framgång i det nya landet investerade i en dyr borsalino, som en statusmarkör.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025