loadingEn shoppare bär plastpåsar i Milan i Italien den 20 januari 2011. Foto: Vittorio Zunino/Getty Images
En shoppare bär plastpåsar i Milan i Italien den 20 januari 2011. Foto: Vittorio Zunino/Getty Images
Inrikes

Experter om plastpåseskatten: Ett praktfiasko

Epoch Times

Fyra månader efter att skatt infördes på plastpåsar konstaterar experter att det hela är ett praktfiasko. I stället har det blivit ökad miljöpåverkan, uteblivna skatter och brist på påsar, rapporterar Fplus.

Redan innan införandet höjdes många kritiska röster mot skatten, bland annat av Svensk handel som menade att det handlade om ”symbolpolitik”.

Försäljningen av plastbärkassar har minskat med 70 procent på ICA sedan skatten infördes. Samtidigt har försäljningen av avfallspåsar på rulle och obeskattade papperspåsar ökat med 70 respektive 60–70 procent. Det säger Runar Brännlund, professor vid Handelshögskolan på Umeå universitet, till tidningen. Han menar att det inte har gjorts någon ordentlig konsekvensanalys.

– Det är en dålig skatt av många skäl. En aspekt är att de beskattade kassarna, som inte ens utgör ett miljöproblem, ersätts med produkter som är sämre ur miljösynpunkt.

Lena Lundberg, som är verksam på branschorganisationen IKEM, säger till Fplus att plastpåsen har lägre påverkan på miljön än papperskassar.

– Vi hade ju redan gjort vår läxa och utvecklat plastbärkassarna så att de är cirkulära och resurseffektiva. Då är det väldigt tokigt att lägga en skatt på det som egentligen är mer klimatsmart. Att fler går över till papperskassar är ju sämre för miljön.

Hon menar också att man inte har kunnat påvisa att det finns ett problem med nedskräpning av plastpåsar ”för vi vet att få av dem hamnar i naturen”. Hon hoppas därför att politikerna ser över plastpåseskatten.

– Den som gör fel måste kunna göra om och göra rätt, säger Lundberg till Fplus.

Regeringen har beräknat att man i år kommer att få in två miljarder kronor i intäkter i samband med att skatten på plastpåsar infördes den 1 maj. Men redan nu konstateras att skatteintäkterna ligger på 50 miljoner kronor, långt ifrån vad man hade förväntat sig.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn shoppare bär plastpåsar i Milan i Italien den 20 januari 2011. Foto: Vittorio Zunino/Getty Images
En shoppare bär plastpåsar i Milan i Italien den 20 januari 2011. Foto: Vittorio Zunino/Getty Images
Inrikes

Experter om plastpåseskatten: Ett praktfiasko

Epoch Times

Fyra månader efter att skatt infördes på plastpåsar konstaterar experter att det hela är ett praktfiasko. I stället har det blivit ökad miljöpåverkan, uteblivna skatter och brist på påsar, rapporterar Fplus.

Redan innan införandet höjdes många kritiska röster mot skatten, bland annat av Svensk handel som menade att det handlade om ”symbolpolitik”.

Försäljningen av plastbärkassar har minskat med 70 procent på ICA sedan skatten infördes. Samtidigt har försäljningen av avfallspåsar på rulle och obeskattade papperspåsar ökat med 70 respektive 60–70 procent. Det säger Runar Brännlund, professor vid Handelshögskolan på Umeå universitet, till tidningen. Han menar att det inte har gjorts någon ordentlig konsekvensanalys.

– Det är en dålig skatt av många skäl. En aspekt är att de beskattade kassarna, som inte ens utgör ett miljöproblem, ersätts med produkter som är sämre ur miljösynpunkt.

Lena Lundberg, som är verksam på branschorganisationen IKEM, säger till Fplus att plastpåsen har lägre påverkan på miljön än papperskassar.

– Vi hade ju redan gjort vår läxa och utvecklat plastbärkassarna så att de är cirkulära och resurseffektiva. Då är det väldigt tokigt att lägga en skatt på det som egentligen är mer klimatsmart. Att fler går över till papperskassar är ju sämre för miljön.

Hon menar också att man inte har kunnat påvisa att det finns ett problem med nedskräpning av plastpåsar ”för vi vet att få av dem hamnar i naturen”. Hon hoppas därför att politikerna ser över plastpåseskatten.

– Den som gör fel måste kunna göra om och göra rätt, säger Lundberg till Fplus.

Regeringen har beräknat att man i år kommer att få in två miljarder kronor i intäkter i samband med att skatten på plastpåsar infördes den 1 maj. Men redan nu konstateras att skatteintäkterna ligger på 50 miljoner kronor, långt ifrån vad man hade förväntat sig.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024