loading
Elmarknadsinspektionen ska utreda elhandelns vilseledande affärsmetoder Foto: Michael Schwarzenberger/Pixabay
Elmarknadsinspektionen ska utreda elhandelns vilseledande affärsmetoder Foto: Michael Schwarzenberger/Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Energimarknadsinspektionen: Elhandelns affärsmetoder ska utredas

Epoch Times

Energimarknadsinspektionen (Ei) har de senaste åren sett en ökning av antalet klagomål om olika typer av oseriösa affärsmetoder som elhandelsföretag använder sig av. I ett pressmeddelande skriver myndigheten att man nu kommer att starta ett projekt för att utreda och ta fram åtgärdsförslag som ska förbättra för elkunderna.

De senaste åren har klagomålen på elhandelsföretagens affärsmetoder ökat markant. De flesta klagomålen handlar om vilseledande säljmetoder. Det kan till exempel handla om dolda eller orimliga detaljer i elavtalet, att konsumenten mot sin vilja blir kund hos ett annat elhandelsbolag, långa uppsägningstider eller höga brytavgifter.

Myndigheten som märkt ökningen av klagomål på elbolagen och deras affärsmetoder ser mycket allvarligt på problemet. Ei kommer därför att utreda elhandlarnas affärsmetoder på den svenska elmarknaden. Målet är att förbättra marknadens funktion och förhindra att elbolagen använder säljmetoder som gör det svårt för kunden.

Sedan våren 2020 har Ei haft ökad tillsyn kring oseriös elhandel och inlett tillsynsärenden både mot företag som fått många klagomål och de som förmedlar och säljer elevtal som tecknas med ett annat elhandelsföretag.

– Vi kommer att ha ett brett perspektiv när vi tar fram åtgärdsförslag, det kan vara sådant som inte ryms inom ellagen eller inom Ei:s verksamhetsområde idag. Exempel på förbättringsåtgärder som projektet ska titta närmare på är behov av kompletterande lagstiftning, översyn av elmarknadens processer och branschinitiativ, säger Johan Nilsson, analytiker på Ei och projektledare, i pressmeddelandet.

Projektet kommer att sammanfattas i en rapport som ska publiceras i slutet av september 2021.

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Elmarknadsinspektionen ska utreda elhandelns vilseledande affärsmetoder Foto: Michael Schwarzenberger/Pixabay
Elmarknadsinspektionen ska utreda elhandelns vilseledande affärsmetoder Foto: Michael Schwarzenberger/Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Energimarknadsinspektionen: Elhandelns affärsmetoder ska utredas

Epoch Times

Energimarknadsinspektionen (Ei) har de senaste åren sett en ökning av antalet klagomål om olika typer av oseriösa affärsmetoder som elhandelsföretag använder sig av. I ett pressmeddelande skriver myndigheten att man nu kommer att starta ett projekt för att utreda och ta fram åtgärdsförslag som ska förbättra för elkunderna.

De senaste åren har klagomålen på elhandelsföretagens affärsmetoder ökat markant. De flesta klagomålen handlar om vilseledande säljmetoder. Det kan till exempel handla om dolda eller orimliga detaljer i elavtalet, att konsumenten mot sin vilja blir kund hos ett annat elhandelsbolag, långa uppsägningstider eller höga brytavgifter.

Myndigheten som märkt ökningen av klagomål på elbolagen och deras affärsmetoder ser mycket allvarligt på problemet. Ei kommer därför att utreda elhandlarnas affärsmetoder på den svenska elmarknaden. Målet är att förbättra marknadens funktion och förhindra att elbolagen använder säljmetoder som gör det svårt för kunden.

Sedan våren 2020 har Ei haft ökad tillsyn kring oseriös elhandel och inlett tillsynsärenden både mot företag som fått många klagomål och de som förmedlar och säljer elevtal som tecknas med ett annat elhandelsföretag.

– Vi kommer att ha ett brett perspektiv när vi tar fram åtgärdsförslag, det kan vara sådant som inte ryms inom ellagen eller inom Ei:s verksamhetsområde idag. Exempel på förbättringsåtgärder som projektet ska titta närmare på är behov av kompletterande lagstiftning, översyn av elmarknadens processer och branschinitiativ, säger Johan Nilsson, analytiker på Ei och projektledare, i pressmeddelandet.

Projektet kommer att sammanfattas i en rapport som ska publiceras i slutet av september 2021.

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024