loading


Gymnasieelever i Sverige studerar hemifrån sedan i mars. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Gymnasieelever i Sverige studerar hemifrån sedan i mars. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Inrikes

Elever: Stress och osäkerhet stor på distans

TT

Det råder stora skillnader mellan hur väl distansundervisningen fungerar för elever på gymnasiet, visar en enkät från Sveriges Elevkårer.

”De elever som behöver hjälp glöms bort", skriver en elev.

20 procent av de runt 7 500 personer som svarat på enkäten säger att distansundervisningen över lag fungerar mindre bra eller inte alls bra, medan drygt 40 procent anser att det fungerar bra eller jättebra.

Runt en tredjedel beskriver den psykosociala arbetsmiljön som dålig eller mindre bra. I kommentarerna vittnar många elever om stress, att de känner sig ensamma och att de lätt distraheras hemma.

”Det är jobbigt att skolan har 'tagit över' hemma. Mitt rum har nu blivit ett klassrum och det känns som man konstant är i skolan, även på fritid. Detta är stressande", skriver en elev.

Störs av familjemedlemmar

Sedan i mars pågår distansundervisning på högskolor, universitet och gymnasieskolor för att motverka smittspridningen av coronaepidemin. Förutsättningarna för eleverna skiljer sig mellan kommuner, men framför allt mellan situationen hemma.

Över hälften säger att den fysiska arbetsmiljön är bra eller jättebra, medan en femtedel säger att den är mindre bra eller inte bra alls.

"Många elever tvingas studera från sängen eftersom de saknar skrivbord i sina rum och störs av familjemedlemmar om de sitter i andra delar av hemmet. Självklart påverkar det studiemotivationen", säger Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer, i ett pressmeddelande.

Glöms bort

Osäkerheten kring vad som förväntas av eleverna upplevs som stor och många, nästan 37 procent, anser att de inte får tillräcklig information om vad som krävs för att nå ett visst betyg.

På en fråga om eleverna får tillräckliga möjligheter att visa vad de kan på distans har endast en femtedel svarat ja. Knappt hälften svarade delvis och en tredjedel nej.

”De elever som behöver hjälp glöms bort. De som inte kan fokusera ens i skolan blir helt plötsligt osynliga för lärarna. Jag är så arg för att mina o andras betyg sänks på grund av detta!”, skriver en elev i enkäten.

(Anna Hansson/TT)

Så gjordes enkäten

(TT)

En enkät mejlades ut till Sveriges Elevkårers 44 511 medlemmar den 14 april 2020 via Google forms. Frågorna handlade om hur det var att studera på distans.

Enkäten stängdes 20 april och då hade 7 543 personer svarat. Eleverna bor i hela landet och är jämnt utspridda i gymnasiets tre årskurser.

De tillfrågade hade möjlighet att ge skriftliga kommentarer till alla frågor.

Sveriges Elevkårer är Sveriges största ungdomsorganisation med medlemmar på gymnasieskolor över hela landet.

Källa: Sveriges Elevkårer

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Gymnasieelever i Sverige studerar hemifrån sedan i mars. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Gymnasieelever i Sverige studerar hemifrån sedan i mars. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Inrikes

Elever: Stress och osäkerhet stor på distans

TT

Det råder stora skillnader mellan hur väl distansundervisningen fungerar för elever på gymnasiet, visar en enkät från Sveriges Elevkårer.

”De elever som behöver hjälp glöms bort", skriver en elev.

20 procent av de runt 7 500 personer som svarat på enkäten säger att distansundervisningen över lag fungerar mindre bra eller inte alls bra, medan drygt 40 procent anser att det fungerar bra eller jättebra.

Runt en tredjedel beskriver den psykosociala arbetsmiljön som dålig eller mindre bra. I kommentarerna vittnar många elever om stress, att de känner sig ensamma och att de lätt distraheras hemma.

”Det är jobbigt att skolan har 'tagit över' hemma. Mitt rum har nu blivit ett klassrum och det känns som man konstant är i skolan, även på fritid. Detta är stressande", skriver en elev.

Störs av familjemedlemmar

Sedan i mars pågår distansundervisning på högskolor, universitet och gymnasieskolor för att motverka smittspridningen av coronaepidemin. Förutsättningarna för eleverna skiljer sig mellan kommuner, men framför allt mellan situationen hemma.

Över hälften säger att den fysiska arbetsmiljön är bra eller jättebra, medan en femtedel säger att den är mindre bra eller inte bra alls.

"Många elever tvingas studera från sängen eftersom de saknar skrivbord i sina rum och störs av familjemedlemmar om de sitter i andra delar av hemmet. Självklart påverkar det studiemotivationen", säger Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer, i ett pressmeddelande.

Glöms bort

Osäkerheten kring vad som förväntas av eleverna upplevs som stor och många, nästan 37 procent, anser att de inte får tillräcklig information om vad som krävs för att nå ett visst betyg.

På en fråga om eleverna får tillräckliga möjligheter att visa vad de kan på distans har endast en femtedel svarat ja. Knappt hälften svarade delvis och en tredjedel nej.

”De elever som behöver hjälp glöms bort. De som inte kan fokusera ens i skolan blir helt plötsligt osynliga för lärarna. Jag är så arg för att mina o andras betyg sänks på grund av detta!”, skriver en elev i enkäten.

(Anna Hansson/TT)

Så gjordes enkäten

(TT)

En enkät mejlades ut till Sveriges Elevkårers 44 511 medlemmar den 14 april 2020 via Google forms. Frågorna handlade om hur det var att studera på distans.

Enkäten stängdes 20 april och då hade 7 543 personer svarat. Eleverna bor i hela landet och är jämnt utspridda i gymnasiets tre årskurser.

De tillfrågade hade möjlighet att ge skriftliga kommentarer till alla frågor.

Sveriges Elevkårer är Sveriges största ungdomsorganisation med medlemmar på gymnasieskolor över hela landet.

Källa: Sveriges Elevkårer

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024