loading
Den EU-finansierade kampanjen "Gilla gris" riktas mot unga skandinaver med syfte att få dem att äta mer fläskkött. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Den EU-finansierade kampanjen "Gilla gris" riktas mot unga skandinaver med syfte att få dem att äta mer fläskkött. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Inrikes

EU-pengar till kampanj för fläskkött

Epoch Times

En kampanj för att få unga i Sverige och Danmark att äta mer fläskkött får 26,9 miljoner kronor i EU-bidrag. Naturskyddsföreningen är kritisk.

Bakom kampanjen står branschorganisationen Svenskt kött och dess danska motsvarighet Landbrug & Fødevarer, rapporterar Svenska Dagbladet.

Anders Dalenius, projektledare på Svenskt kött, säger till tidningen att syftet med kampanjen, som i Sverige döpts till "Gilla gris", inte är att öka konsumtionen utan kunskapen om fläskkött.

Men Chafea, EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor, skriver på sin hemsida att "målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den Europeiska grisköttsindustrin”.

Pengarna har bland annat gått till tre svenska matinfluerare.

Naturskyddsföreningen är kritisk till att skattepengar används för att öka efterfrågan på kött.

– Jordbruket är en viktig pusselbit i att lösa både klimatfrågan och hälsoproblem. Vi behöver inte sluta äta kött, men vi behöver äta mindre kött. Och det vi ska äta ska vara hållbart producerat, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, till SVT Nyheter.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Den EU-finansierade kampanjen "Gilla gris" riktas mot unga skandinaver med syfte att få dem att äta mer fläskkött. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Den EU-finansierade kampanjen "Gilla gris" riktas mot unga skandinaver med syfte att få dem att äta mer fläskkött. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Inrikes

EU-pengar till kampanj för fläskkött

Epoch Times

En kampanj för att få unga i Sverige och Danmark att äta mer fläskkött får 26,9 miljoner kronor i EU-bidrag. Naturskyddsföreningen är kritisk.

Bakom kampanjen står branschorganisationen Svenskt kött och dess danska motsvarighet Landbrug & Fødevarer, rapporterar Svenska Dagbladet.

Anders Dalenius, projektledare på Svenskt kött, säger till tidningen att syftet med kampanjen, som i Sverige döpts till "Gilla gris", inte är att öka konsumtionen utan kunskapen om fläskkött.

Men Chafea, EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor, skriver på sin hemsida att "målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den Europeiska grisköttsindustrin”.

Pengarna har bland annat gått till tre svenska matinfluerare.

Naturskyddsföreningen är kritisk till att skattepengar används för att öka efterfrågan på kött.

– Jordbruket är en viktig pusselbit i att lösa både klimatfrågan och hälsoproblem. Vi behöver inte sluta äta kött, men vi behöver äta mindre kött. Och det vi ska äta ska vara hållbart producerat, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, till SVT Nyheter.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024