loadingEn A-traktor i Oskarshamn. Arkivfoto. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
En A-traktor i Oskarshamn. Arkivfoto. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Inrikes

EU-nej till 15 år för A-traktor

Wiktor Nummelin/TT

De svenska ledamöternas motstånd räckte inte. EU-parlamentet vill inte låta 15-åringar köra A-traktor. I framtiden väntar i stället med största sannolikhet 16-årsgräns, tuffare körkortsprov och tillstånd att köra 45 kilometer i timmen.

Flera svenska ledamöter hade i sista stund försökt få ändringar till stånd, men fick se sina förslag nedröstade i parlamentet.

”Jag är förbannad. Att höja åldersgränsen för Epor är en enorm frihetsinskränkning för ungdomar, framför allt på landsbygden”, hälsar svenska ledamoten Emma Wiesner (C) via sms till TT.

Onsdagens parlamentsomröstning innebär att slutförhandlingar nu inleds med EU:s ministerråd om uppdatering av EU:s körkortsregler, där de nya a-traktorreglerna ingår. Det lär dock dröja till i höst innan en uppgörelse är klar – och därefter ännu längre innan reglerna träder i kraft.

EU-kommissionen har länge sett skeptiskt på det sätt som Sverige låter ungdomar köra A-traktor på, men har accepterat en fortsättning för systemet med de nya reglerna.

– Detta har varit en viktig fråga för Sverige för att säkra det som vi tycker är viktigt: nämligen möjligheten för ungdomar att köra A-traktor, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) när EU:s ministerråd i december ställde sig bakom 16-årsgräns, ökad hastighet (från dagens 30 kilometer i timmen) och mer ordentliga prov.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn A-traktor i Oskarshamn. Arkivfoto. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
En A-traktor i Oskarshamn. Arkivfoto. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Inrikes

EU-nej till 15 år för A-traktor

Wiktor Nummelin/TT

De svenska ledamöternas motstånd räckte inte. EU-parlamentet vill inte låta 15-åringar köra A-traktor. I framtiden väntar i stället med största sannolikhet 16-årsgräns, tuffare körkortsprov och tillstånd att köra 45 kilometer i timmen.

Flera svenska ledamöter hade i sista stund försökt få ändringar till stånd, men fick se sina förslag nedröstade i parlamentet.

”Jag är förbannad. Att höja åldersgränsen för Epor är en enorm frihetsinskränkning för ungdomar, framför allt på landsbygden”, hälsar svenska ledamoten Emma Wiesner (C) via sms till TT.

Onsdagens parlamentsomröstning innebär att slutförhandlingar nu inleds med EU:s ministerråd om uppdatering av EU:s körkortsregler, där de nya a-traktorreglerna ingår. Det lär dock dröja till i höst innan en uppgörelse är klar – och därefter ännu längre innan reglerna träder i kraft.

EU-kommissionen har länge sett skeptiskt på det sätt som Sverige låter ungdomar köra A-traktor på, men har accepterat en fortsättning för systemet med de nya reglerna.

– Detta har varit en viktig fråga för Sverige för att säkra det som vi tycker är viktigt: nämligen möjligheten för ungdomar att köra A-traktor, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) när EU:s ministerråd i december ställde sig bakom 16-årsgräns, ökad hastighet (från dagens 30 kilometer i timmen) och mer ordentliga prov.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024