EU-kommissionen tar initiativ till en ny granskning av hur Facebook och Google samlar in och använder personlig information.
I ett första steg har man skickat en rad frågor till jättebolagen, säger en talesperson för kommissionen.
– Dessa utredningar gäller sättet som data samlas, sammanställs, används och tjänas pengar på, i bland annat annonssyfte, säger hon.
Utredningen läggs till en tidigare utredning av företagens enorma datasamlingar och hur dessa kan användas för att hålla undan för konkurrerande bolag och kliva in i nya affärsområden.
Frågorna som ställs handlar bland annat om det API-verktyg som Facebook tillhandahåller andra företag för att utveckla tjänster via Facebooks plattformar och ta del av data, rapporterar Reuters. Man vill veta hur avtalen ser ut och hur förutsättningarna för företagen ser ut om de inte får ta del av denna data.
Google använder data för att göra sina tjänster mer användbara, för att visa relevanta annonser och ger också användare möjligheten att ta bort sin data, skriver en talesperson för företaget i en mejlkommentar till AFP.
EU:s danska konkurrenskommissionär Margrethe Vestager, som numera också är vice kommissionsordförande, har fått Google bötfällt tre gånger om för att företaget missbrukat sin dominanta ställning på marknaden.
Facebook har hittills inte kommenterat den nya utredningen.
(TT-AFP-Reuters)