loadingKatalysatorer används från att rena avgaserna från bensindrivna bilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Katalysatorer används från att rena avgaserna från bensindrivna bilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Dramatisk ökning av katalysatorstölder

TT/Jens Bornemann

Stölderna av katalysatorer från svenska bilar fortsatte i fjol att öka kraftigt. På två år har antalet stölder ökat med över 10 000 procent – från under 100 anmälda stölder till drygt 7 500.

Antalet bilbrott har vänt uppåt igen efter en längre nedgång – trots att både bilstölder och stölder av de flesta typer av bildelar minskat.

Trendbrottet beror på att antalet katalysatorstölder skjutit i höjden dramatiskt de senaste två åren. Det innebär stora kostnader för bolagen och ofta även lång väntan för bilägarna, skriver försäkringsbolaget If i sin årsrapport om bilbrott.

Stölder av katalysatorer

(TT)

Enligt Larmtjänst, försäkringsbolagens branschgemensamma organisation, minskade stölderna av andra bildelar, det vill säga exklusive katalysatorer, med 6 procent 2021 jämfört med 2020. Det handlar till stor del om rattar/krockkuddar, navigationssystem och strålkastare.

Under 2021 anmäldes dock 7 670 stölder av katalysatorer till försäkringsbolagen, en ökning med 141 procent jämfört med 2020.

2020 anmäldes 3 197 katalysatorstölder – vilket i sin tur var en ökning på över 4 000 procent jämfört med de 74 stölderna 2019.

Av katalysatorstölderna 2021 utgörs mer än hälften av stölder från Toyota-bilar, framför allt Prius av årsmodell 2004–2010.

Av drabbade Volvobilar (731 anmälda fall) handlar det i stor utsträckning om årsmodeller från 1990 till 1999.

Källa: Larmtjänst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKatalysatorer används från att rena avgaserna från bensindrivna bilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Katalysatorer används från att rena avgaserna från bensindrivna bilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Dramatisk ökning av katalysatorstölder

TT/Jens Bornemann

Stölderna av katalysatorer från svenska bilar fortsatte i fjol att öka kraftigt. På två år har antalet stölder ökat med över 10 000 procent – från under 100 anmälda stölder till drygt 7 500.

Antalet bilbrott har vänt uppåt igen efter en längre nedgång – trots att både bilstölder och stölder av de flesta typer av bildelar minskat.

Trendbrottet beror på att antalet katalysatorstölder skjutit i höjden dramatiskt de senaste två åren. Det innebär stora kostnader för bolagen och ofta även lång väntan för bilägarna, skriver försäkringsbolaget If i sin årsrapport om bilbrott.

Stölder av katalysatorer

(TT)

Enligt Larmtjänst, försäkringsbolagens branschgemensamma organisation, minskade stölderna av andra bildelar, det vill säga exklusive katalysatorer, med 6 procent 2021 jämfört med 2020. Det handlar till stor del om rattar/krockkuddar, navigationssystem och strålkastare.

Under 2021 anmäldes dock 7 670 stölder av katalysatorer till försäkringsbolagen, en ökning med 141 procent jämfört med 2020.

2020 anmäldes 3 197 katalysatorstölder – vilket i sin tur var en ökning på över 4 000 procent jämfört med de 74 stölderna 2019.

Av katalysatorstölderna 2021 utgörs mer än hälften av stölder från Toyota-bilar, framför allt Prius av årsmodell 2004–2010.

Av drabbade Volvobilar (731 anmälda fall) handlar det i stor utsträckning om årsmodeller från 1990 till 1999.

Källa: Larmtjänst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024