loadingEtt antal 737 Max-flygplan med flygförbud från olika flygbolag parkerade nära Boeing-anläggningen i Seattle i USA i juni 2019. Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ett antal 737 Max-flygplan med flygförbud från olika flygbolag parkerade nära Boeing-anläggningen i Seattle i USA i juni 2019. Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Dödliga krascher – mångmiljardnota för Boeing

TT-AFP-Reuters

Flygplanstillverkaren Boeing ska efter en uppgörelse med USA:s justitiedepartement betala 2,5 miljarder dollar (nära 20,5 miljarder kronor) till följd av två olyckor som krävde 346 människors liv.

Olyckorna med flygplanstypen Boeing 737 Max inträffade i oktober 2018 och i mars 2019. Ett plan tillhörande flygbolaget Lion Air störtade i Indonesien och ett plan från Ethiopian Airlines kraschade i Etiopien. Totalt omkom 346 människor.

Båda olyckorna inträffade sedan piloterna fått problem med ett digitalt nödsystem i planen, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

"Vinst före uppriktighet

Flygplanstypen fick sedan flygförbud världen över och har först nyligen fått börja flyga igen. Det har kostat Boeing enorma summor även i avbeställningar och ersättningar.

Åklagare har brännmärkt Boeing för "halvsanningar" samt för att försöka dölja sanningen om de tekniska bristerna, och sagt att företaget satt "vinst före uppriktighet".

Redan efter kraschen med Lion Air-planet fick luftfartsmyndigheten FAA reda på uppgifter om MCAS som Boeing dolt för myndigheten, uppger departementet.

Skadestånd till anhöriga

Dessutom ska två av flygbolagets piloter ha "fortsatt att vilseleda" myndigheterna om förändringar i MCAS-systemet. Detta ledde till att systemet var otillräckligt beskrivet i manualer och i utbildningsmaterial för piloter.

I den nya uppgörelsen ingår därför nära 244 miljoner dollar i böter. Att summorna är så pass höga beror bland annat på Boeings ovilja att samarbeta i början av utredningen.

Nära 1,8 miljarder dollar ska gå till ersättning till flygpassagerare samt 500 miljoner dollar till en fond som bland annat ska fördela skadestånd till dödsoffrens anhöriga och pengar för deras juridiska kostnader.

(TT-AFP-Reuters)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt antal 737 Max-flygplan med flygförbud från olika flygbolag parkerade nära Boeing-anläggningen i Seattle i USA i juni 2019. Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ett antal 737 Max-flygplan med flygförbud från olika flygbolag parkerade nära Boeing-anläggningen i Seattle i USA i juni 2019. Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Dödliga krascher – mångmiljardnota för Boeing

TT-AFP-Reuters

Flygplanstillverkaren Boeing ska efter en uppgörelse med USA:s justitiedepartement betala 2,5 miljarder dollar (nära 20,5 miljarder kronor) till följd av två olyckor som krävde 346 människors liv.

Olyckorna med flygplanstypen Boeing 737 Max inträffade i oktober 2018 och i mars 2019. Ett plan tillhörande flygbolaget Lion Air störtade i Indonesien och ett plan från Ethiopian Airlines kraschade i Etiopien. Totalt omkom 346 människor.

Båda olyckorna inträffade sedan piloterna fått problem med ett digitalt nödsystem i planen, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

"Vinst före uppriktighet

Flygplanstypen fick sedan flygförbud världen över och har först nyligen fått börja flyga igen. Det har kostat Boeing enorma summor även i avbeställningar och ersättningar.

Åklagare har brännmärkt Boeing för "halvsanningar" samt för att försöka dölja sanningen om de tekniska bristerna, och sagt att företaget satt "vinst före uppriktighet".

Redan efter kraschen med Lion Air-planet fick luftfartsmyndigheten FAA reda på uppgifter om MCAS som Boeing dolt för myndigheten, uppger departementet.

Skadestånd till anhöriga

Dessutom ska två av flygbolagets piloter ha "fortsatt att vilseleda" myndigheterna om förändringar i MCAS-systemet. Detta ledde till att systemet var otillräckligt beskrivet i manualer och i utbildningsmaterial för piloter.

I den nya uppgörelsen ingår därför nära 244 miljoner dollar i böter. Att summorna är så pass höga beror bland annat på Boeings ovilja att samarbeta i början av utredningen.

Nära 1,8 miljarder dollar ska gå till ersättning till flygpassagerare samt 500 miljoner dollar till en fond som bland annat ska fördela skadestånd till dödsoffrens anhöriga och pengar för deras juridiska kostnader.

(TT-AFP-Reuters)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024