loading





Maria Eklund, som dirigerar orkestrar världen över, upplevde Shen Yun och deras orkester i Stockholm den 6 januari 2020. Foto: NTD
Maria Eklund, som dirigerar orkestrar världen över, upplevde Shen Yun och deras orkester i Stockholm den 6 januari 2020. Foto: NTD
Shen Yun

Dirigent Maria Eklund imponerades av Shen Yun – ”högsta möjliga professionalism”

Epoch Times

När det New York-baserade artistkompaniet Shen Yun gästade Stockholm på sin Europaturné tog dirigenten Maria Eklund tillfället att uppleva den traditionella kinesiska kulturen under deras föreställning på Cirkus. Shen Yuns symfoniorkester med både västerländska och österländska instrument gav inspiration.

Ryskfödda Maria Eklund är en internationellt erkänd dirigent som bjuds in till scener och konserthus över hela världen. Hon är utbildad både i Moskva och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och har sedan bott i Sverige i större delen av sitt liv.

Maria besökte Shen Yuns sista föreställning i Stockholm, den 6 januari, och var mycket nöjd med upplevelsen.

– Jag tycker att det var jättebra. Dräkterna var fantastiska. Musiken är också mycket vacker och traditionell, så som jag utan att vara kines skulle tänka mig att kinesisk musik kan låta, med några traditionella instrument som erhu, säger hon till NTD:s reporter.

Musiken för fram dansen och berättelserna

Shen Yun har tagit som uppdrag att återuppväcka den traditionella kinesiska kulturen; den kultur som man förr trodde var skänkt från himlen, berättar programbladet. Genom klassisk kinesisk dans och etniska danser får vi ta del av historiska berättelser och miljöer från olika delar av Kina. De olika numren ackompanjeras av en hel symfoniorkester, världens första där både klassiska kinesiska och västerländska instrument alltid ingår, enligt programbladet. Den två-strängade erhun och knäppinstrumentet pipa spelar melodistämman.

Maria berömmer Xiaochun Qi, som spelar erhu, både tillsammans med orkestern och i ett solonummer.

– Det är också mycket precist. Artisten var fantastisk. Hon var så professionell, och nyanserna var mycket sobra, skulle jag säga.

För Maria Eklund var det en helt ny upplevelse med en sådan här orkester som ackompanjerade en dansföreställning. Hon berättar att i den ryska traditionen, där hon växt upp, är det vanligt att artisterna uttrycker och följer musiken, men här är musiken istället mer en bakgrund till dansarnas framträdande. Just de kinesiska instrumenten fyller en speciell funktion, säger hon.

Det ger en extra kryddning att ha de här speciella kinesiska instrumenten och att höra den här folkliga influensen i musiken.

- Maria Eklund, dirigent

– Det ger en extra kryddning att ha de här speciella kinesiska instrumenten och att höra den här folkliga influensen i musiken. Det är mycket viktigt. Men det görs på ett speciellt sätt. Det finns alltid i bakgrunden av dansen. Berättelsen och dansen ligger lite framför musiken.

Som professionell dirigent med lång erfarenhet är hon van att kunna höra kvalitén hos en orkester. Bland annat utsågs hon 2005 till förste gästdirigent vid Ryska statliga symfoniorkestern och blev den första kvinnliga dirigenten vid Bolsjojteatern i Moskva. Hon berömmer Shen Yun-orkestern på flera sätt.

– Mycket, mycket bra. Fantastiskt. Både orkestern, instrumenten, balansen var mycket bra och dansarna var förstås fantastiska, och deras teknik. Så professionalismen är den högsta möjliga, tycker jag.

Tradition i dåtid och nutid

Shen Yuns dansberättelser ger inblickar både långt tillbaka i Kinas 5 000 år gamla civilisation och i nutid. Den klassiska kinesiska dansen är ett av världens mest omfattande danssystem, med systematisk träning för grunderna, särskilda poser och sätt att ta fram de innersta känslorna, berättar programbladet. Uttrycksfulla rörelser gör att karaktärer kan gestaltas mycket levande. Maria Eklund säger att hon uppskattade berättelserna och lärde sig mycket av dem.

– Jag tycker mycket om dem, eftersom de ibland var mycket direkta, sanningsenliga; budskapet är mycket tydligt.

Just den kinesiska kulturen blir allt mer intressant för oss att förstå, tycker hon.

– Landet [Kina] växer mycket snabbt, och ekonomin. Självklart vill vi veta vad som finns bakom, vilka värderingar som finns bakom den här framgången.

Bland Shen Yuns berättelser från nutiden får vi stifta bekantskap med människor som följer en andlig tradition i qigongmetoden Falun Dafa, med dess vägledande principer sanning, godhet och tålamod, men vi får också erfara hur dessa människor förföljs för sin tro. Konferenciererna berättar under föreställningen att det är miljontals utövare i Kina som är utsatta och även att Shen Yun som förmedlare av den gamla traditionen inte får uppträda i det kommuniststyrda Kina.

Maria säger att både den kinesiska traditionen och de nutida inblickarna i Kina är nytt för henne. Det här är något hon kommer att ta med sig och berätta om för familjen.

I Shen Yuns föreställningar förmedlas traditionella värden, grunden för den ursprungliga kulturen, som integritet, godhet, lojalitet och tro, berättar programbladet. Dessa värden gav Maria tankar på deras giltighet i stort.

– Jag tror att vi egentligen känner samma sak i alla kulturer eftersom vi föds ensamma, vi dör ensamma, vi lever på något vis. Här var det en bra blandning av traditionen och den moderna påverkan, vilket var mycket imponerande. Jag har aldrig sett någonting liknande tidigare i livet.

Vilka värden som är viktiga i livet är en djupare fråga och hon berättar att för henne personligen är familjen viktig, liksom vänner och ärlighet.

– Och att vara framgångsrik i vad man gör, och att inspirera andra människor. Och även att vara vänlig... Kanske, det är inte så enkelt att vara vänlig. Att ha tolerans för andra kulturer och andra människor. Det är lättare sagt än gjort, tycker jag.

Det var intressant för mig att se att någon vågar göra någonting verkligt vackert nu för tiden. Inte att bryta ner traditionen och formen, utan att försöka bygga upp den och visa hur den var.

- Maria Eklund

Det övergripande intrycket av Shen Yun för Maria Eklund är mycket positivt och att vad de gör är något annorlunda idag.

– Det var intressant för mig att se att någon vågar göra någonting verkligt vackert nu för tiden. Inte att bryta ner traditionen och formen, utan att försöka bygga upp den och visa hur den var, med viss modern tolkning och även några moderna teman i det.

– Jag lärde mig någonting, många nya saker, idag. Både som professionell och som besökare.

Shen Yun besöker ytterligare åtta länder i Europa på sin Europaturné de kommande månaderna.

För att se nyhetsstationen NTD:s inslag med Maria Eklund, se här

Rapportering: Eva Sagerfors och NTD

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss. 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading





Maria Eklund, som dirigerar orkestrar världen över, upplevde Shen Yun och deras orkester i Stockholm den 6 januari 2020. Foto: NTD
Maria Eklund, som dirigerar orkestrar världen över, upplevde Shen Yun och deras orkester i Stockholm den 6 januari 2020. Foto: NTD
Shen Yun

Dirigent Maria Eklund imponerades av Shen Yun – ”högsta möjliga professionalism”

Epoch Times

När det New York-baserade artistkompaniet Shen Yun gästade Stockholm på sin Europaturné tog dirigenten Maria Eklund tillfället att uppleva den traditionella kinesiska kulturen under deras föreställning på Cirkus. Shen Yuns symfoniorkester med både västerländska och österländska instrument gav inspiration.

Ryskfödda Maria Eklund är en internationellt erkänd dirigent som bjuds in till scener och konserthus över hela världen. Hon är utbildad både i Moskva och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och har sedan bott i Sverige i större delen av sitt liv.

Maria besökte Shen Yuns sista föreställning i Stockholm, den 6 januari, och var mycket nöjd med upplevelsen.

– Jag tycker att det var jättebra. Dräkterna var fantastiska. Musiken är också mycket vacker och traditionell, så som jag utan att vara kines skulle tänka mig att kinesisk musik kan låta, med några traditionella instrument som erhu, säger hon till NTD:s reporter.

Musiken för fram dansen och berättelserna

Shen Yun har tagit som uppdrag att återuppväcka den traditionella kinesiska kulturen; den kultur som man förr trodde var skänkt från himlen, berättar programbladet. Genom klassisk kinesisk dans och etniska danser får vi ta del av historiska berättelser och miljöer från olika delar av Kina. De olika numren ackompanjeras av en hel symfoniorkester, världens första där både klassiska kinesiska och västerländska instrument alltid ingår, enligt programbladet. Den två-strängade erhun och knäppinstrumentet pipa spelar melodistämman.

Maria berömmer Xiaochun Qi, som spelar erhu, både tillsammans med orkestern och i ett solonummer.

– Det är också mycket precist. Artisten var fantastisk. Hon var så professionell, och nyanserna var mycket sobra, skulle jag säga.

För Maria Eklund var det en helt ny upplevelse med en sådan här orkester som ackompanjerade en dansföreställning. Hon berättar att i den ryska traditionen, där hon växt upp, är det vanligt att artisterna uttrycker och följer musiken, men här är musiken istället mer en bakgrund till dansarnas framträdande. Just de kinesiska instrumenten fyller en speciell funktion, säger hon.

Det ger en extra kryddning att ha de här speciella kinesiska instrumenten och att höra den här folkliga influensen i musiken.

- Maria Eklund, dirigent

– Det ger en extra kryddning att ha de här speciella kinesiska instrumenten och att höra den här folkliga influensen i musiken. Det är mycket viktigt. Men det görs på ett speciellt sätt. Det finns alltid i bakgrunden av dansen. Berättelsen och dansen ligger lite framför musiken.

Som professionell dirigent med lång erfarenhet är hon van att kunna höra kvalitén hos en orkester. Bland annat utsågs hon 2005 till förste gästdirigent vid Ryska statliga symfoniorkestern och blev den första kvinnliga dirigenten vid Bolsjojteatern i Moskva. Hon berömmer Shen Yun-orkestern på flera sätt.

– Mycket, mycket bra. Fantastiskt. Både orkestern, instrumenten, balansen var mycket bra och dansarna var förstås fantastiska, och deras teknik. Så professionalismen är den högsta möjliga, tycker jag.

Tradition i dåtid och nutid

Shen Yuns dansberättelser ger inblickar både långt tillbaka i Kinas 5 000 år gamla civilisation och i nutid. Den klassiska kinesiska dansen är ett av världens mest omfattande danssystem, med systematisk träning för grunderna, särskilda poser och sätt att ta fram de innersta känslorna, berättar programbladet. Uttrycksfulla rörelser gör att karaktärer kan gestaltas mycket levande. Maria Eklund säger att hon uppskattade berättelserna och lärde sig mycket av dem.

– Jag tycker mycket om dem, eftersom de ibland var mycket direkta, sanningsenliga; budskapet är mycket tydligt.

Just den kinesiska kulturen blir allt mer intressant för oss att förstå, tycker hon.

– Landet [Kina] växer mycket snabbt, och ekonomin. Självklart vill vi veta vad som finns bakom, vilka värderingar som finns bakom den här framgången.

Bland Shen Yuns berättelser från nutiden får vi stifta bekantskap med människor som följer en andlig tradition i qigongmetoden Falun Dafa, med dess vägledande principer sanning, godhet och tålamod, men vi får också erfara hur dessa människor förföljs för sin tro. Konferenciererna berättar under föreställningen att det är miljontals utövare i Kina som är utsatta och även att Shen Yun som förmedlare av den gamla traditionen inte får uppträda i det kommuniststyrda Kina.

Maria säger att både den kinesiska traditionen och de nutida inblickarna i Kina är nytt för henne. Det här är något hon kommer att ta med sig och berätta om för familjen.

I Shen Yuns föreställningar förmedlas traditionella värden, grunden för den ursprungliga kulturen, som integritet, godhet, lojalitet och tro, berättar programbladet. Dessa värden gav Maria tankar på deras giltighet i stort.

– Jag tror att vi egentligen känner samma sak i alla kulturer eftersom vi föds ensamma, vi dör ensamma, vi lever på något vis. Här var det en bra blandning av traditionen och den moderna påverkan, vilket var mycket imponerande. Jag har aldrig sett någonting liknande tidigare i livet.

Vilka värden som är viktiga i livet är en djupare fråga och hon berättar att för henne personligen är familjen viktig, liksom vänner och ärlighet.

– Och att vara framgångsrik i vad man gör, och att inspirera andra människor. Och även att vara vänlig... Kanske, det är inte så enkelt att vara vänlig. Att ha tolerans för andra kulturer och andra människor. Det är lättare sagt än gjort, tycker jag.

Det var intressant för mig att se att någon vågar göra någonting verkligt vackert nu för tiden. Inte att bryta ner traditionen och formen, utan att försöka bygga upp den och visa hur den var.

- Maria Eklund

Det övergripande intrycket av Shen Yun för Maria Eklund är mycket positivt och att vad de gör är något annorlunda idag.

– Det var intressant för mig att se att någon vågar göra någonting verkligt vackert nu för tiden. Inte att bryta ner traditionen och formen, utan att försöka bygga upp den och visa hur den var, med viss modern tolkning och även några moderna teman i det.

– Jag lärde mig någonting, många nya saker, idag. Både som professionell och som besökare.

Shen Yun besöker ytterligare åtta länder i Europa på sin Europaturné de kommande månaderna.

För att se nyhetsstationen NTD:s inslag med Maria Eklund, se här

Rapportering: Eva Sagerfors och NTD

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss. 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024