loading

Vägval Stockholm ifrågasätter inte klimathotet. Men det är inte värt kostnader och umbäranden för stockholmare att utan märkbar miljönytta försöka rädda världen, menar debattören. Foto: Sofia Drevemo
Vägval Stockholm ifrågasätter inte klimathotet. Men det är inte värt kostnader och umbäranden för stockholmare att utan märkbar miljönytta försöka rädda världen, menar debattören. Foto: Sofia Drevemo
Debatt

Debatt: Hur stor påverkan på världens klimat har Stockholmstrafiken?

Lena Rolén

Den förda trafikpolitiken de senaste åtta åren har skapat sämre framkomlighet med långa köer som följd genom att gator har smalnats av, stängts av, eller att det byggts och ställts ut hinder på gatorna. 10 000 parkeringsplatser är borttagna. Parkeringsplatser för eldrivna fordon gäller i max 3 timmar. Det skriver vice ordföranden för partiet Vägval Stockholm, Lena Rolén.


På många platser i förorterna där det tidigare varit fritt att parkera har styret infört avgifter.

Delar av priset vi dagligen betalar är:

• Ökade pendlingstider för resor till och från arbetet.

• Utarmade möjligheter att åka till eller inom stan för att handla.

• Att butiker läggs ned.

• Problematiskt för företagare att få varor levererade eller göra kundbesök.

• Det blir svårare och svårare att få hem en hantverkare i Stockholms innerstad.

• Familjetransporter som till och från barnens fritids- och idrottsaktiviteter tar längre tid.

• Resor till och från fritidsställen tar längre tid.

• Boende snurrar runt länge för att leta efter parkeringsplatser.

• Inte minst skapar trafiksvårigheterna både vantrivsel och irritation för alla inblandade.

Olusten ökas av att trafikslagen på pin kiv blandas för att försvåra framkomligheten för motorfordon. Det skapar konflikter mellan framför allt cyklister och bilister.

Att delar av resorna väljs bort ses i begränsade kretsar som positivt.

Att delar av resorna väljs bort ses i begränsade kretsar som positivt.

Vägval Stockholm ser inget positivt alls med att barnbarnen inte får träffa mormor eller att dagligvaruhandeln flyttas utanför staden i stora shoppingcenter. Det är ytterligare ett umbärande. Den fria rörligheten är tvärtom både önskvärd och nödvändig för att samhället ska fungera.

Miljövinster, då? Stockholms totala utsläpp från trafik av CO2-utsläpp är enligt statistik från SCB, Trafa, Stockholm stad och ASEK-rapporten endast 0,001 procent (dvs en tusendel av en procent) av världens totala CO2-utsläpp. Det nuvarande politiska målet är att minska utsläppen med 70 procent. Detta motsvarar 0,0007 procent minskade utsläpp. Sätt detta i jämförelse med vilka umbäranden och direkta kostnader denna minimala förändring ger upphov till.

Ett överslag i siffror bara för ökade pendlingstider kan se ut sålunda:

30 minuters extra pendlingstid baserat på medelinkomst per timme dagligen för 200 000 människor ger 30 miljoner kronor i ökade kostnader per arbetsdag, baserat på kostnaden för en medellön i Sverige.

Vi i Vägval Stockholm är övertygade om att samhällskostnaden vida överskrider nyttan både för vår huvudstad, Sverige och världen i stort.

Många stockholmare är trötta på signalpolitik som bedrivs utan konsekvensanalys och kostnad för invånarna i deras vardag. Vägval Stockholm ifrågasätter starkt den förda politiken. Stockholms inverkan på världens klimat är minimal samtidigt som de direkta och indirekta kostnaderna är avsevärda. Stundom undrar vi om det till och med finns andra än miljöskäl för att stänga ner Stockholmstrafiken.

Vägval Stockholm ifrågasätter inte klimathotet. Men det är inte värt kostnader och umbäranden för stockholmare att utan märkbar miljönytta försöka rädda världen. Det finns andra klimatåtgärder vi kan göra som faktiskt gör skillnad. Som politiskt lokalt parti i Stockholms kommun och region vill Vägval Stockholm i stället lägga skattekronorna på att hjälpa våra invånare med att skapa framkomlighet och goda parkeringsmöjligheter. När transporter i Stockholms region sker så smidigt som möjligt ökar samhällets funktionalitet med sparade samhällskostnader, lägre utsläpp och högre livskvalitet.

Lena Rolén - Vice ordförande i det nya partiet Vägval Stockholm

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Vägval Stockholm ifrågasätter inte klimathotet. Men det är inte värt kostnader och umbäranden för stockholmare att utan märkbar miljönytta försöka rädda världen, menar debattören. Foto: Sofia Drevemo
Vägval Stockholm ifrågasätter inte klimathotet. Men det är inte värt kostnader och umbäranden för stockholmare att utan märkbar miljönytta försöka rädda världen, menar debattören. Foto: Sofia Drevemo
Debatt

Debatt: Hur stor påverkan på världens klimat har Stockholmstrafiken?

Lena Rolén

Den förda trafikpolitiken de senaste åtta åren har skapat sämre framkomlighet med långa köer som följd genom att gator har smalnats av, stängts av, eller att det byggts och ställts ut hinder på gatorna. 10 000 parkeringsplatser är borttagna. Parkeringsplatser för eldrivna fordon gäller i max 3 timmar. Det skriver vice ordföranden för partiet Vägval Stockholm, Lena Rolén.


På många platser i förorterna där det tidigare varit fritt att parkera har styret infört avgifter.

Delar av priset vi dagligen betalar är:

• Ökade pendlingstider för resor till och från arbetet.

• Utarmade möjligheter att åka till eller inom stan för att handla.

• Att butiker läggs ned.

• Problematiskt för företagare att få varor levererade eller göra kundbesök.

• Det blir svårare och svårare att få hem en hantverkare i Stockholms innerstad.

• Familjetransporter som till och från barnens fritids- och idrottsaktiviteter tar längre tid.

• Resor till och från fritidsställen tar längre tid.

• Boende snurrar runt länge för att leta efter parkeringsplatser.

• Inte minst skapar trafiksvårigheterna både vantrivsel och irritation för alla inblandade.

Olusten ökas av att trafikslagen på pin kiv blandas för att försvåra framkomligheten för motorfordon. Det skapar konflikter mellan framför allt cyklister och bilister.

Att delar av resorna väljs bort ses i begränsade kretsar som positivt.

Att delar av resorna väljs bort ses i begränsade kretsar som positivt.

Vägval Stockholm ser inget positivt alls med att barnbarnen inte får träffa mormor eller att dagligvaruhandeln flyttas utanför staden i stora shoppingcenter. Det är ytterligare ett umbärande. Den fria rörligheten är tvärtom både önskvärd och nödvändig för att samhället ska fungera.

Miljövinster, då? Stockholms totala utsläpp från trafik av CO2-utsläpp är enligt statistik från SCB, Trafa, Stockholm stad och ASEK-rapporten endast 0,001 procent (dvs en tusendel av en procent) av världens totala CO2-utsläpp. Det nuvarande politiska målet är att minska utsläppen med 70 procent. Detta motsvarar 0,0007 procent minskade utsläpp. Sätt detta i jämförelse med vilka umbäranden och direkta kostnader denna minimala förändring ger upphov till.

Ett överslag i siffror bara för ökade pendlingstider kan se ut sålunda:

30 minuters extra pendlingstid baserat på medelinkomst per timme dagligen för 200 000 människor ger 30 miljoner kronor i ökade kostnader per arbetsdag, baserat på kostnaden för en medellön i Sverige.

Vi i Vägval Stockholm är övertygade om att samhällskostnaden vida överskrider nyttan både för vår huvudstad, Sverige och världen i stort.

Många stockholmare är trötta på signalpolitik som bedrivs utan konsekvensanalys och kostnad för invånarna i deras vardag. Vägval Stockholm ifrågasätter starkt den förda politiken. Stockholms inverkan på världens klimat är minimal samtidigt som de direkta och indirekta kostnaderna är avsevärda. Stundom undrar vi om det till och med finns andra än miljöskäl för att stänga ner Stockholmstrafiken.

Vägval Stockholm ifrågasätter inte klimathotet. Men det är inte värt kostnader och umbäranden för stockholmare att utan märkbar miljönytta försöka rädda världen. Det finns andra klimatåtgärder vi kan göra som faktiskt gör skillnad. Som politiskt lokalt parti i Stockholms kommun och region vill Vägval Stockholm i stället lägga skattekronorna på att hjälpa våra invånare med att skapa framkomlighet och goda parkeringsmöjligheter. När transporter i Stockholms region sker så smidigt som möjligt ökar samhällets funktionalitet med sparade samhällskostnader, lägre utsläpp och högre livskvalitet.

Lena Rolén - Vice ordförande i det nya partiet Vägval Stockholm

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024