loadingMästarna Leoninus och Perotinus brukar förknippas med Notre-Dame de Paris. Foto: Skouame
Mästarna Leoninus och Perotinus brukar förknippas med Notre-Dame de Paris. Foto: Skouame
Musik

De musikaliska undren i Notre-Dame de Paris

Magnus Löwendahl

Under hundratals år var prästernas, munkarnas och nunnornas sång i de medeltida kyrkorummen som en smal ljusstråle i mörkret. Den stilla enstämmiga sång som numera kallas gregoriansk var allenarådande.

Utifrån ett inre behov, viljan att förhöja prisandet av Herren, ökade gradvis det inre ljuset i sången och behövde söka sig nya vägar. Spontana fördubblingar i oktaver var tillsammans med växlingar mellan solister och kör förmodligen de första utvidgningarna av kyrkosångernas uttryck.

Så fann man, kanske genom spontan improvisation, kanske utifrån musikteoretiska funderingar, att samsång i kvarter, där samma melodi sjöngs med fyra toners avstånd mellan två stämmor, var en Gudi behaglig gärning. När man nu kunde växla mellan solo och kör och mellan unison sång och parallell sång i kvarter hade de kyrkliga kreatörerna tillsammans skapat nya musikaliska former med nya uttrycksmöjligheter.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMästarna Leoninus och Perotinus brukar förknippas med Notre-Dame de Paris. Foto: Skouame
Mästarna Leoninus och Perotinus brukar förknippas med Notre-Dame de Paris. Foto: Skouame
Musik

De musikaliska undren i Notre-Dame de Paris

Magnus Löwendahl

Under hundratals år var prästernas, munkarnas och nunnornas sång i de medeltida kyrkorummen som en smal ljusstråle i mörkret. Den stilla enstämmiga sång som numera kallas gregoriansk var allenarådande.

Utifrån ett inre behov, viljan att förhöja prisandet av Herren, ökade gradvis det inre ljuset i sången och behövde söka sig nya vägar. Spontana fördubblingar i oktaver var tillsammans med växlingar mellan solister och kör förmodligen de första utvidgningarna av kyrkosångernas uttryck.

Så fann man, kanske genom spontan improvisation, kanske utifrån musikteoretiska funderingar, att samsång i kvarter, där samma melodi sjöngs med fyra toners avstånd mellan två stämmor, var en Gudi behaglig gärning. När man nu kunde växla mellan solo och kör och mellan unison sång och parallell sång i kvarter hade de kyrkliga kreatörerna tillsammans skapat nya musikaliska former med nya uttrycksmöjligheter.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024