loadingKöerna till specialistvård i Sverige är fortsatt mycket långa. Trots att vårdgarantin är väl tilltagen avseende tid lyckas inte regionerna klara den. Foto: Shutterstock
Köerna till specialistvård i Sverige är fortsatt mycket långa. Trots att vårdgarantin är väl tilltagen avseende tid lyckas inte regionerna klara den. Foto: Shutterstock
Inrikes

De eviga vårdköerna – Riksrevisionens senaste rapport

Olle Felten

Den eviga frågan med långa väntetider till adekvat vård finner hela tiden nya vägar att ältas. Under tiden, medan varken vårdgivare, regioner eller staten tar ett reellt ansvar för att lösa problematiken, hamnar patienterna i kläm. 

Byråkratiska regler gällande ”vårdgaranti” ger inte patienterna snabb vård, utan tenderar i stället att leda till att vårdgivaren anser sig ha rätt att ha de väntetider som satts upp som maximigräns. Vårdgarantin är utformad utifrån sjukvårdens byråkratiska perspektiv, där varje led i en kontaktkedja från första kontakt till levererad vård, består av fyra olika delar som var och en börjar där den föregående slutar. Principen för maximal ”garanterad” väntetid är relativt enkel:

1.       Första telefonkontakt: samma dag

Vårdgarantin

Primärvården är ansvarig för de första kontakterna och ska erbjuda hjälp, per telefon eller genom besök, samma dag som vården kontaktas.

Om vårdgivaren har bedömt att den enskilde behöver få en medicinsk bedömning och en sådan inte kan göras när den enskilde först söker kontakt ska patienten få en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården inom tre dagar från det att den enskilde sökte kontakt med primärvården.

För patient som remitterats och bedömts vara i behov av ett besök inom den specialiserade vården ska tid erbjudas inom 90 dagar. Väntetiden räknas från det datum då beslut om remiss fattades hos inremitterande vårdgivare. Kan remissmottagande vårdenhet inte erbjuda tid för besök inom 90 dagar, ska vårdenheten erbjuda patienten motsvarande besök hos annan namngiven vårdgivare. Besöksgarantin gäller även om man sökt vård utan remiss.

Den specialiserade vården ska efter beslut om behandling erbjuda patienten tid inom 90 dagar. Kan vårdenheten inte erbjuda tid för behandlingen ska vårdenheten erbjuda patienten motsvarande behandling hos annan vårdgivare.

Källa: vardhandboken.se

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKöerna till specialistvård i Sverige är fortsatt mycket långa. Trots att vårdgarantin är väl tilltagen avseende tid lyckas inte regionerna klara den. Foto: Shutterstock
Köerna till specialistvård i Sverige är fortsatt mycket långa. Trots att vårdgarantin är väl tilltagen avseende tid lyckas inte regionerna klara den. Foto: Shutterstock
Inrikes

De eviga vårdköerna – Riksrevisionens senaste rapport

Olle Felten

Den eviga frågan med långa väntetider till adekvat vård finner hela tiden nya vägar att ältas. Under tiden, medan varken vårdgivare, regioner eller staten tar ett reellt ansvar för att lösa problematiken, hamnar patienterna i kläm. 

Byråkratiska regler gällande ”vårdgaranti” ger inte patienterna snabb vård, utan tenderar i stället att leda till att vårdgivaren anser sig ha rätt att ha de väntetider som satts upp som maximigräns. Vårdgarantin är utformad utifrån sjukvårdens byråkratiska perspektiv, där varje led i en kontaktkedja från första kontakt till levererad vård, består av fyra olika delar som var och en börjar där den föregående slutar. Principen för maximal ”garanterad” väntetid är relativt enkel:

1.       Första telefonkontakt: samma dag

Vårdgarantin

Primärvården är ansvarig för de första kontakterna och ska erbjuda hjälp, per telefon eller genom besök, samma dag som vården kontaktas.

Om vårdgivaren har bedömt att den enskilde behöver få en medicinsk bedömning och en sådan inte kan göras när den enskilde först söker kontakt ska patienten få en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården inom tre dagar från det att den enskilde sökte kontakt med primärvården.

För patient som remitterats och bedömts vara i behov av ett besök inom den specialiserade vården ska tid erbjudas inom 90 dagar. Väntetiden räknas från det datum då beslut om remiss fattades hos inremitterande vårdgivare. Kan remissmottagande vårdenhet inte erbjuda tid för besök inom 90 dagar, ska vårdenheten erbjuda patienten motsvarande besök hos annan namngiven vårdgivare. Besöksgarantin gäller även om man sökt vård utan remiss.

Den specialiserade vården ska efter beslut om behandling erbjuda patienten tid inom 90 dagar. Kan vårdenheten inte erbjuda tid för behandlingen ska vårdenheten erbjuda patienten motsvarande behandling hos annan vårdgivare.

Källa: vardhandboken.se

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025