De 9 bästa livsmedlen som förbättrar din leverhälsa
Antioxidantrika livsmedel som blåbär, citrusfrukter, gröna bladgrönsaker och nötter stödjer levern på många sätt. Foto: (V) Ash Edmonds, (H) Alina Karpenko


Även om många inte är kanske inte tänkt på det, så fungerar faktiskt mat som medicin. Så ett av de bästa sätten att läka kroppen är genom en näringsrik kost. Och eftersom levern har ett mycket viktigt ansvar för att processa det man äter, så är det fullkomligt logiskt att äta mat som stödjer leverhälsan.

Att ta hand om sin lever är särskilt viktigt när man har obalanser i mag-tarmsystemet. Levern måste filtrera, processa och bryta ner skadliga ämnen i maten som vi äter, såväl som gifter som skapas i tarmen genom jäst- eller bakterieöverväxt. Alkohol, droger och miljöföroreningar påverkar också levern och gör den ineffektiv och slö.

Som tur är finns det mycket mat som kan skydda levern och hjälpa den att fungera på bästa sätt genom att stimulera produktionen av glukos och galla. Mat som är rik på antioxidanter skyddar också levern från att skadas av fria radikaler, samtidigt som andra växtbaserade livsmedel kan hjälpa till att rena levern genom att öka dess förmåga att rensa ut gifter från kroppen.

Mat som kan skada levern

Först ska vi ta en snabb titt på vilken mat man ska undvika om man vill stödja sin leverhälsa.

De främsta kandidaterna här är överdriven alkohol och mat som innehåller mycket socker. Dessa har gång på gång visat sig orsaka leverskada på lång sikt.

Även ditt favoritbröd kan kanske visa sig vara ett dåligt val. Många bröd- och pastasorter innehåller mängder av raffinerade kolhydrater som kan bidra till fettleversjukdom. Det bästa är att hålla sig till fullkorn!

Mat som kan förbättra din leverhälsa

På lång sikt kan en hälsosam kost hjälpa till att upprätthålla och förbättra leverhälsan. Vi ska titta på de 9 bästa ”lever-vänliga” livsmedlen.

1. Vitlök

Vitlök är en kraftfull medicin, och nästan som ett läkemedel i sig för att behandla en dåligt fungerande lever.

Vitlök får levern att aktivera specifika enzymer som stimulerar avgiftningen och hjälper därmed till att rensa ut skadliga gifter ur kroppen.

Vitlök innehåller också selen, en viktig mineral och antioxidant. Selen bidrar till att aktivera leverenzymer som hjälper levern att fungera optimalt.

Vitlök kan också hjälpa till att öka återhämtningen från icke-alkoholorsakad fettleversjukkom. Den här kroniska leversjukdomen har blivit allt vanligare under de senaste årtiondena. Studier har visat att vitlök kan minska kroppsvikten och kroppsfettet, vilket minskar belastningen på levern betydligt.

Vitlök hjälper till att rensa ut skadliga gifter ur kroppen.

2. Citrusfrukt

Grapefrukt, citron och lime är utmärkta för att stärka leverns reningskraft. Citrusfrukter har visat sig bidra till produktionen av viktiga avgiftningsenzymer, särskilt ALT och AST.

En studie på möss visade att citronjuice hjälpte mot försvagad lever. Mössen gavs först etanol och behandlades sedan med citronjuice, vilket ökade leverenzymerna till normal nivå igen. Detta förbättrade avsevärt vävnadsförändringarna i levern. Det upptäcktes också att även andra skadliga effekter av etanolen förbättrades av citronjuice, såsom ökad fettperoxidation och ökade nivåer av levertriglycerider.

Det tyder på att även andra citrusfrukter såsom grapefrukt, apelsin och lime är utmärkta för att förbättra leverfunktionen. Det här kan bero på att citrus innehåller specifika ämnen såsom C-vitamin, essentiella oljor, pektin och flavonoider. Som antioxidant bidrar C-vitamin till att förhindra oxidativ skada och fettperoxidation, och pektin stödjer tarmslemhinnans integritet.

3. Korsblommiga grönsaker och gröna bladgrönsaker

Att äta grönsaker är mycket viktigt. Korsblommiga grönsaker såsom broccoli och blomkål är rika på glukosinolater (det ämne som ger den lite beska smaken), vilka hjälper levern att tillverka avgiftningsenzymer. Samtidigt stödjer svavlet i dessa växter leverhälsan.

Gröna bladgrönsaker såsom spenat och grönkål är fullproppade med klorofyll som är en kraftfull antioxidant. Klorofyll hjälper till att skydda levercellerna och andra kroppsvävnader genom att öka ett specifikt enzym (fas II biotransformationsenzymer) som optimerar leverfunktionen och stödjer kroppens naturliga eliminering av skadliga gifter. Försök att inkludera sallad med några av de här ingredienserna i din kost när det är möjligt – de behöver inte vara varken tråkiga eller dyra.

Ett antal djurstudier har funnit att klorofyll till och med kan minska risken för såväl levercancer som aflaxotininducerad leverskada, tack vare dess förmåga att öka dessa fas II enzymer. Man tror också att den har en roll i att neutralisera tungmetaller som kommit in i kroppen.

4. Gurkmeja

En av de allra viktigaste örterna för leverhälsan är gurkmeja, och tack vare dess leverfrämjande egenskaper ingår den ofta i leverstärkande medel. På grund av sitt rika antioxidantinnehåll hjälper gurkmejan till att förhindra oxidativ skada på levern och motverka fria radikaler.

Många studier har visat att det aktiva ämnet i gurkmeja, kurkumin, kan hjälpa till att avlägsna lipidradikaler i leverns cellmembran, vilket gör den till en fettlöslig antioxidant.

Dessutom har kurkumin antiinflammatoriska och antifibrotiska egenskaper som skyddar levern från skada. Den kan hjälpa till att behandla och förebygga fettlever, hepatitinflammation, alkoholhepatit (nekros) och progressiv alkoholcirros (skrumplever) eller fibros (ärrbildning).

Gurkmeja innehåller en mängd ämnen som stärker levern i sitt arbete.

5. Nötter

Nötter, som är en fantastisk källa till aminosyran arginin, är utmärkta att inkludera i nästan all kosthållning. De kan hjälpa levern att rensa ut gifter såsom ammoniak, såväl som öka leverns glutation och omega 3-fettsyror, vilka stödjer den naturliga leverreningen.

Nötter innehåller en blandning av fettsyror, bioaktiva ämnen och essentiella näringsämnen. Även om de har ett högt fettinnehåll så är de flesta av dem nyttiga enkelomättade- och fleromättade fetter. 

Nötter är också rika på E-vitamin, som är en värdefull antioxidant. Dessutom bidrar nötternas fytosteroler och polyfenoler till att minska det dåliga kolesterolet (LDL) och fria radikaler.

6. Rödbetor

Rödbetor är rika på aminosyran betain, ett ämne som stärker leverhälsan och kan hjälpa till att vända fettleversjukdom.

Betain hjälper till att försvara kroppens gallgångar som har en viktig roll i en välfungerande matsmältning. Gallan bryter ner maten i magen och bidrar till en god leverfunktion. Genom att låta gallan flöda friare, kan betainet hjälpa matens rörelse genom tarmarna och stödjer på så sätt matsmältningen.

Rödbetor ökar också syrets effektivitet i blodet, vilket i sin tur hjälper levern att rena blodet från skadliga gifter.

Dessutom är rödbetor rika på C-vitamin, och kan därmed stödja den naturliga reningen av matsmältningssystemet och lätta levern börda.

Betainet i rödbetor främjar leverhälsan.

7. Grönt te

Bladen från grönt te är rika på katekiner, en typ av antioxidanter som är kända för att stärka leverfunktionen.

De speciella katekinerna i grönt te bidrar till att skydda kroppen från skadliga fria radikaler som orsakar cellskador och inflammation. De är särskilt bra för att hjälpa leverfunktionen och har visat sig skydda levern mot skadliga effekter av giftiga ämnen såsom livsmedelskemikalier och alkohol.

Det har också visat sig att grönt te-extrakt kan hjälpa till att hindra fett från att lagras i levern. Studier på feta möss visade att ett dagligt intag av grönt te förhindrade att de utvecklade svår fettleversjukdom. Det förbättrade också deras leverfunktion och vände nedgången av deras antioxidantnivåer.

Grönt te innehåller dock en liten mängd koffein, men det finns även helt koffeinfria tillskott av grönt te som stärker levern.

8. Blåbär

Av alla bär så är kanske blåbär det som är nyttigast för leverhälsan.

Blåbär är proppfulla av en slags kraftfulla växtföreningar som kallas fytonäringsämnen, vilka bland annat kan hjälpa till att förebygga urinvägsinfektioner. De är också kända för sina antiinflammatoriska egenskaper och sitt höga C-vitamininnehåll som hjälper till att hålla leverns kapillärer och blodkärl friska. Deras fiber- och kaliuminnehåll stödjer också en normal leverfunktion.

Men viktigast av allt är att blåbär är en utmärkt källa till antocyaniner, den specifika antioxidant som ger dem den blå färgen.

Antocyaniner är fantastiska antioxidanter som har visat sig motverka tillväxt av cancerceller i levern. Även tranbär är rika på antocyaniner.

9. Fet fisk

Fisk som lax, sardiner och makrill är några av de bästa källorna till omega-3-fettsyror. Dessa är de hälsosamma fetterna som bidrar till att minska inflammation och hålla kolesterolnivån i balans. Av den anledningen har omega-3 visat sig hjälpa till att förhindra att "dåliga" fetter samlas i levern.

De här dåliga fetterna är en stor orsak till fettleversjukdom, vilket kan leda till döden.

Omega 3-fettsyror hjälper till att normalisera leverenzymerna, minskar inflammation och förbättrar insulinresistensen. Att äta mycket omega-3-rika livsmedel är viktigt för att hålla omega-6 i balans. Många av oss får i oss för stora mängder omega-6-fetter, vilka finns i växtoljor och tenderar att främja inflammation som orsakar sjukdom. För mycket omega-6 i kosten är en allvarlig riskfaktor för utvecklingen av leversjukdom, så det är klokt att äta så mycket fet fisk som möjligt!

Men var noga med att undvika odlad lax, som ofta innehåller mer gifter än nyttigheter. Det allra bästa är att äta vildfångad lax.

Det bästa är också att försöka köpa ekologiskt odlad mat så långt det är möjligt, för att undvika att tillföra onödiga gifter till kroppen som levern måste ta hand om.

Lisa Richards är dietist och skapare av Candida Diet. Genom sin webbplats, theCandidaDiet.com, förklarar hon fördelarna med en ”låg-socker” och antiinflammatorisk kost.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.