loading
Coop förbjuds använda sig av sina reklamfilmer om den så kallade "Ekoeffekten". Foto: TT-arkivbild
Coop förbjuds använda sig av sina reklamfilmer om den så kallade "Ekoeffekten". Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Coop fälls för reklamfilm om ekologisk mat

Epoch Times

Coop förbjuds att använda sig av sina reklamfilmer om den så kallade "Ekoeffekten".

Dagligvarujätten får inte påstå att ekologisk mat kan minska halten av bekämpningsmedel i kroppen.

– Jag hoppas att de lär sig något av det här. Stämningen är framåtsyftande, för att få stopp på den här typen av marknadsföring. I och med att vi vinner på alla punkter borde Coop och andra ta till sig att man inte kan göra på det här sättet, säger Anders Normann, verksamhetsledare vid Svenskt Växtskydd, till TT.

"Överdriver, vilseleder och skräms"

Patent- och marknadsdomstolens dom i målet mellan Coop och Svenskt Växtskydd, gällande Coops marknadsföring av sitt ekologiska sortiment handlar om brott mot marknadsföringslagen, skriver tidningen ATL.

Reklamfilmerna visades i tv under 2015 och 2016. Handlingen i filmerna kretsade kring en familj som uppgavs ha fått i sig betydligt mindre skadliga ämnen sedan de slutat äta "vanliga" livsmedel och gått över till - Coops - ekologiska utbud.

– Det är ovederhäftiga påståenden som förekommer i reklamen. Man överdriver risker, vilseleder och skräms, säger Anders Normann till TT.

Domstolen förbjuder Coop att använda filmerna "Ekoeffekten", "The Organic Effect" och "Amelia testar ekoeffekten", samt liknande framställningar, i sin marknadsföring av livsmedel. Bryter Coop mot detta väntar vite om en miljon kronor.

– Det allvarligaste som Coop gör är att de försöker att få det här att verka vetenskapligt. Genom en väldigt tafflig och riggad studie visar man det som man vill visa, säger Normann.

Kommer marknadsföra på annat sätt

Coops presschef Tobias Rydergren säger att Coop är besviket över den förlorade domen. Han tycker att företaget redovisade tydligt hur studien hade gått till i samband med att reklamen visades

– I filmen och på hemsidan fanns hela rapporten, säger han.

– Sedan tycker domstolen att studien inte är tillräckligt stor för att dra de slutsatser som vi har gjort. Vi hade gärna sett mer forskning kring hur bekämpningsmedel påverkar våra kroppar.

Enligt Tobias Rydergren var Coops syfte aldrig att överdriva, skrämma eller vilseleda.

– Vårt syfte var bara att redovisa vad som hände med familjen.

– Filmen gjorde vi för två år sedan. Vi har inte tänkt visa den igen. Så det påverkar inte. Sedan kommer vi att fortsätta att marknadsföra vårt ekologiska sortiment, men på ett annat sätt.

(TT)

Svenskt Växtskydds stämning

Det var i maj 2016 som Svenskt Växtskydd stämde Coop för de två reklamfilmerna Ekoeffekten och Amelia testar ekoeffekten.

I ett pressmeddelande skriver Svenskt Växtskydd att orsaken var att Coop i filmerna "på ett ytterst tvivelaktigt och vilseledande sätt" försökte påvisa att ekologisk mat skulle vara bättre för hälsan och för miljön".

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Coop förbjuds använda sig av sina reklamfilmer om den så kallade "Ekoeffekten". Foto: TT-arkivbild
Coop förbjuds använda sig av sina reklamfilmer om den så kallade "Ekoeffekten". Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Coop fälls för reklamfilm om ekologisk mat

Epoch Times

Coop förbjuds att använda sig av sina reklamfilmer om den så kallade "Ekoeffekten".

Dagligvarujätten får inte påstå att ekologisk mat kan minska halten av bekämpningsmedel i kroppen.

– Jag hoppas att de lär sig något av det här. Stämningen är framåtsyftande, för att få stopp på den här typen av marknadsföring. I och med att vi vinner på alla punkter borde Coop och andra ta till sig att man inte kan göra på det här sättet, säger Anders Normann, verksamhetsledare vid Svenskt Växtskydd, till TT.

"Överdriver, vilseleder och skräms"

Patent- och marknadsdomstolens dom i målet mellan Coop och Svenskt Växtskydd, gällande Coops marknadsföring av sitt ekologiska sortiment handlar om brott mot marknadsföringslagen, skriver tidningen ATL.

Reklamfilmerna visades i tv under 2015 och 2016. Handlingen i filmerna kretsade kring en familj som uppgavs ha fått i sig betydligt mindre skadliga ämnen sedan de slutat äta "vanliga" livsmedel och gått över till - Coops - ekologiska utbud.

– Det är ovederhäftiga påståenden som förekommer i reklamen. Man överdriver risker, vilseleder och skräms, säger Anders Normann till TT.

Domstolen förbjuder Coop att använda filmerna "Ekoeffekten", "The Organic Effect" och "Amelia testar ekoeffekten", samt liknande framställningar, i sin marknadsföring av livsmedel. Bryter Coop mot detta väntar vite om en miljon kronor.

– Det allvarligaste som Coop gör är att de försöker att få det här att verka vetenskapligt. Genom en väldigt tafflig och riggad studie visar man det som man vill visa, säger Normann.

Kommer marknadsföra på annat sätt

Coops presschef Tobias Rydergren säger att Coop är besviket över den förlorade domen. Han tycker att företaget redovisade tydligt hur studien hade gått till i samband med att reklamen visades

– I filmen och på hemsidan fanns hela rapporten, säger han.

– Sedan tycker domstolen att studien inte är tillräckligt stor för att dra de slutsatser som vi har gjort. Vi hade gärna sett mer forskning kring hur bekämpningsmedel påverkar våra kroppar.

Enligt Tobias Rydergren var Coops syfte aldrig att överdriva, skrämma eller vilseleda.

– Vårt syfte var bara att redovisa vad som hände med familjen.

– Filmen gjorde vi för två år sedan. Vi har inte tänkt visa den igen. Så det påverkar inte. Sedan kommer vi att fortsätta att marknadsföra vårt ekologiska sortiment, men på ett annat sätt.

(TT)

Svenskt Växtskydds stämning

Det var i maj 2016 som Svenskt Växtskydd stämde Coop för de två reklamfilmerna Ekoeffekten och Amelia testar ekoeffekten.

I ett pressmeddelande skriver Svenskt Växtskydd att orsaken var att Coop i filmerna "på ett ytterst tvivelaktigt och vilseledande sätt" försökte påvisa att ekologisk mat skulle vara bättre för hälsan och för miljön".

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024