Coop förbjuds att använda sig av sina reklamfilmer om den så kallade "Ekoeffekten".
Dagligvarujätten får inte påstå att ekologisk mat kan minska halten av bekämpningsmedel i kroppen.
– Jag hoppas att de lär sig något av det här. Stämningen är framåtsyftande, för att få stopp på den här typen av marknadsföring. I och med att vi vinner på alla punkter borde Coop och andra ta till sig att man inte kan göra på det här sättet, säger Anders Normann, verksamhetsledare vid Svenskt Växtskydd, till TT.
"Överdriver, vilseleder och skräms"
Patent- och marknadsdomstolens dom i målet mellan Coop och Svenskt Växtskydd, gällande Coops marknadsföring av sitt ekologiska sortiment handlar om brott mot marknadsföringslagen, skriver tidningen ATL.
Reklamfilmerna visades i tv under 2015 och 2016. Handlingen i filmerna kretsade kring en familj som uppgavs ha fått i sig betydligt mindre skadliga ämnen sedan de slutat äta "vanliga" livsmedel och gått över till - Coops - ekologiska utbud.
– Det är ovederhäftiga påståenden som förekommer i reklamen. Man överdriver risker, vilseleder och skräms, säger Anders Normann till TT.
Domstolen förbjuder Coop att använda filmerna "Ekoeffekten", "The Organic Effect" och "Amelia testar ekoeffekten", samt liknande framställningar, i sin marknadsföring av livsmedel. Bryter Coop mot detta väntar vite om en miljon kronor.
– Det allvarligaste som Coop gör är att de försöker att få det här att verka vetenskapligt. Genom en väldigt tafflig och riggad studie visar man det som man vill visa, säger Normann.
Kommer marknadsföra på annat sätt
Coops presschef Tobias Rydergren säger att Coop är besviket över den förlorade domen. Han tycker att företaget redovisade tydligt hur studien hade gått till i samband med att reklamen visades
– I filmen och på hemsidan fanns hela rapporten, säger han.
– Sedan tycker domstolen att studien inte är tillräckligt stor för att dra de slutsatser som vi har gjort. Vi hade gärna sett mer forskning kring hur bekämpningsmedel påverkar våra kroppar.
Enligt Tobias Rydergren var Coops syfte aldrig att överdriva, skrämma eller vilseleda.
– Vårt syfte var bara att redovisa vad som hände med familjen.
– Filmen gjorde vi för två år sedan. Vi har inte tänkt visa den igen. Så det påverkar inte. Sedan kommer vi att fortsätta att marknadsföra vårt ekologiska sortiment, men på ett annat sätt.
(TT)