loadingOmrådet där bron rasade är avstängt för rivning och återuppbyggnad. Foto: Luca Zennaro/AP/TT-arkivbild
Området där bron rasade är avstängt för rivning och återuppbyggnad. Foto: Luca Zennaro/AP/TT-arkivbild
Utrikes

Bron i Genua rivs ett halvår efter tragedin

Epoch Times

Det som finns kvar av den kollapsade Morandibron i Genua i Italien ska rivas så att en ny bro kan byggas. Anhöriga till offren för broraset är tacksamma över att slippa se broresterna som ständigt påminner om tragedin.

43 personer dog när 200 meter av bron rasade under lunchrusningen den 14 augusti förra året. Boende i området har vittnat om att bron var i dåligt skick och det hände att söndervittrad betong föll ner på hus och bilar.

I sex månader har det som finns kvar av bron stått som ett fasansfullt minnesmärke över tragedin. Egle Possetti, som förlorade sin syster, svåger och deras två barn, är glad att det nu ska försvinna.

– För oss har det varit fruktansvärt att se den trasiga bron. Och att veta att 43 människor förlorade livet och att de flesta av dem var unga människor, säger hon till nyhetsbyrån Reuters.

Staden ser på

Borgmästare Marco Bucci, som tidigare har sagt att Genua kommer att ha en ny bro inom ett år, tror att hela staden kommer att se på när bron rivs. Arbetet med att riva mindre avsnitt har redan påbörjats och tusentals ton stål, betong och asfalt har redan forslats bort.

Men på fredagen inleds arbetet med att plocka isär större delar av bron. Det väntas ta många timmar att avlägsna en 900 ton tung betongplatta, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Ett halvår efter tragedin ska resterna av bron rivas. Foto: Simone Arveda/AP/TT-arkivbild

Bucci är nöjd med arbetet så här långt.

– Redan på eftermiddagen den 14 augusti, när vi insåg omfattningen av tragedin, kavlade vi upp ärmarna och började arbeta. Hela staden gjorde samma sak, säger han till Reuters.

– Varje gång en sektion av bron rivs eller byggs upp på nytt bevisar vi för medborgarna att det är så här det ska gå till.

Utredning pågår

Utredningen om vem som bär skulden till olyckan pågår fortfarande. Egle Possetti ingår i en kommitté som arbetar för att regeringen ska lagstifta om snabbare utredningar vid stora tragedier.

Giovanna Donato, vars son förlorade sin pappa när hennes ex-man dog på Morandibron, är medlem av samma kommitté.

– Jag vill att bron förblir en moralisk symbol. Låt oss inte glömma att den rasade och att människor dog. Det borde aldrig ha hänt, säger hon till Reuters.

(Boel Holm/TT)

Morandibron

(TT)

Morandibron byggdes mellan 1963 och 1967. Den var totalt 1,18 kilometer lång och hölls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.

Den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi stod för designen.

Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades "Morandi M5". De pyloner, eller bärportar, som höll uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.

Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.

Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.

Källor: AFP och The New York Times

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingOmrådet där bron rasade är avstängt för rivning och återuppbyggnad. Foto: Luca Zennaro/AP/TT-arkivbild
Området där bron rasade är avstängt för rivning och återuppbyggnad. Foto: Luca Zennaro/AP/TT-arkivbild
Utrikes

Bron i Genua rivs ett halvår efter tragedin

Epoch Times

Det som finns kvar av den kollapsade Morandibron i Genua i Italien ska rivas så att en ny bro kan byggas. Anhöriga till offren för broraset är tacksamma över att slippa se broresterna som ständigt påminner om tragedin.

43 personer dog när 200 meter av bron rasade under lunchrusningen den 14 augusti förra året. Boende i området har vittnat om att bron var i dåligt skick och det hände att söndervittrad betong föll ner på hus och bilar.

I sex månader har det som finns kvar av bron stått som ett fasansfullt minnesmärke över tragedin. Egle Possetti, som förlorade sin syster, svåger och deras två barn, är glad att det nu ska försvinna.

– För oss har det varit fruktansvärt att se den trasiga bron. Och att veta att 43 människor förlorade livet och att de flesta av dem var unga människor, säger hon till nyhetsbyrån Reuters.

Staden ser på

Borgmästare Marco Bucci, som tidigare har sagt att Genua kommer att ha en ny bro inom ett år, tror att hela staden kommer att se på när bron rivs. Arbetet med att riva mindre avsnitt har redan påbörjats och tusentals ton stål, betong och asfalt har redan forslats bort.

Men på fredagen inleds arbetet med att plocka isär större delar av bron. Det väntas ta många timmar att avlägsna en 900 ton tung betongplatta, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Ett halvår efter tragedin ska resterna av bron rivas. Foto: Simone Arveda/AP/TT-arkivbild

Bucci är nöjd med arbetet så här långt.

– Redan på eftermiddagen den 14 augusti, när vi insåg omfattningen av tragedin, kavlade vi upp ärmarna och började arbeta. Hela staden gjorde samma sak, säger han till Reuters.

– Varje gång en sektion av bron rivs eller byggs upp på nytt bevisar vi för medborgarna att det är så här det ska gå till.

Utredning pågår

Utredningen om vem som bär skulden till olyckan pågår fortfarande. Egle Possetti ingår i en kommitté som arbetar för att regeringen ska lagstifta om snabbare utredningar vid stora tragedier.

Giovanna Donato, vars son förlorade sin pappa när hennes ex-man dog på Morandibron, är medlem av samma kommitté.

– Jag vill att bron förblir en moralisk symbol. Låt oss inte glömma att den rasade och att människor dog. Det borde aldrig ha hänt, säger hon till Reuters.

(Boel Holm/TT)

Morandibron

(TT)

Morandibron byggdes mellan 1963 och 1967. Den var totalt 1,18 kilometer lång och hölls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.

Den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi stod för designen.

Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades "Morandi M5". De pyloner, eller bärportar, som höll uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.

Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.

Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.

Källor: AFP och The New York Times

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024