loading"Man köper färre och billigare produkter", enligt Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Claudio Bresciani / TT
"Man köper färre och billigare produkter", enligt Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Claudio Bresciani / TT
Ekonomi & Näringsliv

Branschen: Mathandlare pressas trots prisökning

Niklas Svahn

Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln backade i februari, enligt branschen. Den stora prisökningen på livsmedel väger inte upp.

Trots att matpriserna inräknat alkoholfria drycker som kaffe och läsk, stigit med 21 procent det senaste året beräknas den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln till minus 11,9 procent.

Samtidigt ökade själva försäljningen med 9,1 procent under februari, jämfört med samma månad 2022, enligt siffror från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

"Man köper färre och billigare produkter, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen fortsätter att vara kraftigt negativ under februari", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Mathandlarna pressas när priserna i leverantörs- och produktionsled har ökat kraftigt, och samtidigt slår höjda hyres-, ränte- och energikostnader hårt, enligt Brynell.

"De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge", fortsätter hon.

Rättad: I en tidigare version av texten var rubriken missvisande.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading"Man köper färre och billigare produkter", enligt Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Claudio Bresciani / TT
"Man köper färre och billigare produkter", enligt Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Claudio Bresciani / TT
Ekonomi & Näringsliv

Branschen: Mathandlare pressas trots prisökning

Niklas Svahn

Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln backade i februari, enligt branschen. Den stora prisökningen på livsmedel väger inte upp.

Trots att matpriserna inräknat alkoholfria drycker som kaffe och läsk, stigit med 21 procent det senaste året beräknas den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln till minus 11,9 procent.

Samtidigt ökade själva försäljningen med 9,1 procent under februari, jämfört med samma månad 2022, enligt siffror från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

"Man köper färre och billigare produkter, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen fortsätter att vara kraftigt negativ under februari", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Mathandlarna pressas när priserna i leverantörs- och produktionsled har ökat kraftigt, och samtidigt slår höjda hyres-, ränte- och energikostnader hårt, enligt Brynell.

"De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge", fortsätter hon.

Rättad: I en tidigare version av texten var rubriken missvisande.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024