Konsumentverket varnar återigen för att bedragare som påstår sig ringa från myndigheten. Bedragarna försöker skrämma sina offer genom att säga att de blivit id-kapade, eller har flera obetalda fakturor hos ett telekombolag.
Efteråt erbjuder bedragarna hjälp med att få fakturorna annullerade eller betalda. För att få hjälp uppmanas offren att legitimera sig med bank-id.
"Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id", säger Henric Jonsson, vägledare på myndighetens upplysningstjänst Hallå konsument, i ett pressmeddelande.
"Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-id oavsett vad de säger", fortsätter han.
Konsumentverket ringer aldrig sådana här typer av samtal och betalar aldrig ut någon ersättning.
"Tänk på att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger", skriver myndigheten i pressmeddelandet.